Nález - Zrušení právního předpisu - návrh soudu

NÁLEZÚstavního souduze dne 21. 1. 2003Zrušení právního předpisu - návrh soudusp. zn./č. j.:Pl. ÚS 15/02Související legislativa ČR:zákon č. 55/1956 Sb.§ 202 zákona č. 65/1965 Sb.§ 25 zákona č. 121/1975 Sb.§ 19 vyhlášky č. 128/1975 Sb.vyhláška č. 17/1982 Sb.§ 29 zákona č. 100/1988 Sb.§ 18 vyhlášky č. 149/1988 Sb.nařízení vlády č. 557/1990 Sb.§ 78 zákona č. 455/1991 Sb.nařízení vlády č. 43/1992 Sb.čl. 4 sdělení č. 209/1992 Sb.čl. 39 ústavního zákona č. 1/1993 Sb.čl. 1, čl. 2, čl. 3, čl. 4 usnesení č. 2/1993 Sb.§ 48, § 68, § 69, § 70 zákona č. 182/1993 Sb.nařízení vlády č. 333/1993 Sb.§ 30, § 31, § 32, § 39, § 74, § 76, § 78, § 94 zákona č. 155/1995 Sb.čl. 10, čl. 16 sdělení č. 96/1998 Sb.Publikováno ve Sbírce zákonů pod č. 40/2003 Sb.Právní věta:Princip rovnosti je v rovině pozitivního práva garantován zákazem diskriminace. Rovnost jako taková je kategorií procházející vývojem, tudíž se nejedná o kategorii neměnnou. Zásada rovnosti je zásadou relativní, jež vyžaduje odstranění neodůvodněných rozdílů. Jakékoliv právní rozlišování v přístupu k určitým právům nesmí být projevem libovůle zákonodárce. Článek 1 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listiny") obsahující tuto zásadu nelze vykládat izolovaně, ale vždy v souladu s články 2 až 4 Listiny, tedy pojímat je jako jediný celek. Z toho plyne, že základní chráněné hodnoty vyjmenované v článku 3 Listiny nekoncipoval ústavodárce jako absolutní.Zvýhodněné zacházení není v rozporu s principem rovnosti, pokud jeho uplatnění opravdu směřuje k odstranění faktické diskriminaci mezi subjekty, které se nacházejí ve stejné nebo srovnatelné situaci. Musí zde vždy být objektivní a rozumné důvody pro takto uplatňovaný rozdílný přístup. Především v oblasti práv hospodářských, sociálních, kulturních a menšinových, v nichž je stát v podstatě povinován aktivně zasahovat, aby odstranil případné nerovnosti mezi různými skupinami složitě rozvrstvené společnosti, disponuje zákonodárce mnohem větším prostorem pro uplatnění své představy, zda takové preferenční zacházení zakotví. Je však povinen přitom dbát o to, aby takto zvýhodňující přístup byl založen nejen na výše zmíněných objektivních a rozumných důvodech, resp. legitimním cíli zákonodárce, ale aby taktéž existoval mezi tímto cílem a prostředky k jeho dosažení vztah přiměřenosti.
Tento dokument je pouze pro uživatele s aktivním předplatným

Pro získání předplatného kontaktujte klientské centrum

Co získate s předplatným?
  • Více než 60.000 dokumentů
  • Novinky a aktuality každý den
  • Dotazy a odpovědi z praxe
  • Uživatelské fórum
  • S naším kalendářem vám nic neunikne