Rozsudek - Právo na informace: české technické normy vydávané Úřadem pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví

ROZSUDEKNejvyššího správního souduze dne 28. 5. 2015Právo na informace: české technické normy vydávané Úřadem pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictvísp. zn./č. j.:1 As 162/2014-63Související legislativa ČR:čl. 10 ústavního zákona č. 1/1993 Sb.§ 5 odst. 8, § 6 písm. e) zákona č. 22/1997 Sb.§ 2 odst. 3, § 3 odst. 3 zákona č. 106/1999 Sb.§ 196 odst. 2 zákona č. 183/2006 Sb.Související legislativa EU:čl. 2 směrnice č. 2003/98/ESSouvisející judikatura evropských soudů:Věc 8-74 Rozsudek Soudního dvora ze dne 11. července 1974. Procureur du Roi proti Benoît a Gustave Dassonville.Tisková zpráva ze dne 28. 5. 2015Publikováno v 10/2015 Sbírka rozhodnutí Nejvyššího správního souduPrávní věta:I. České technické normy vydávané Úřadem pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví jsou informacemi ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím.II. Zákon č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky, nestanoví zvláštní právní úpravu ve smyslu § 2 odst. 3 zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, která by vylučovala poskytování technických norem z působnosti zákona o svobodném přístupu k informacím.III. Ustanovení § 196 odst. 2 stavebního zákona z roku 2006, podle kterého "[p]okud tento zákon nebo jiný právní předpis vydaný k jeho provedení stanoví povinnost postupovat podle technické normy (ČSN, ČSN EN), musí být tato technická norma bezplatně veřejně přístupná", je zvláštní právní úpravou předpokládanou § 5 odst. 8 zákona č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky, a uplatní se přednostně.IV. Pokud právní předpis stanoví požadavek dodržení tzv. normové hodnoty, je třeba za technické normy ve smyslu § 196 odst. 2 stavebního zákona z roku 2006 považovat i ty technické normy, které takovou hodnotu konkrétně stanoví.Nejvyšší správní soudI. Technické normy lze považovat za produkt veřejné správy, se kterým souvisí ústavně stanovená povinnost přiměřeným způsobem poskytovat informace o své činnosti a svoboda tyto informace vyhledávat.II. § 5 zákona o technických požadavcích na výrobky nepředstavuje právní úpravu vylučující zákon o svobodném přístupu k informacím.III. Technické normy obecně mohou být rozšiřovány a rozmnožovány pouze za úplatu, pokud ovšem zvláštní zákon nestanoví jinak. Přesně takovým ustanovením, které předvídá § 5 odst. 8 zákona o technických požadavcích na výrobky, je § 196 odst. 2 stavebního zákona, který stanovuje jiné podmínky rozmnožování a rozšiřování technických norem. Tyto zvláštní podmínky pak nemohou být jasnější - technické normy, podle kterých vzniká povinnost postupovat v souladu se stavebním zákonem nebo jiným právním předpisem, který ho provádí, musí být bezplatně a veřejně přístupné. Kolizi § 5 odst. 6 a 8 zákona o technických požadavcích na výrobky s § 196 odst. 2 stavebního zákona je proto nutné vyložit tak, že posledně uvedené ustanovení v otázce úplaty vylučuje použití prvních dvou.IV. Pojem bezplatně nelze vykládat jinak, než že poplatek za poskytnutí úplného znění technické normy nesmí být vyšší než 0 Kč.V. Členství v evropských normalizačních organizacích nevzniklo na základě mezinárodní smlouvy podle čl. 10 Ústavy. Členem ani není Česká republika, ale Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví (dále jen "Úřad"). Závazky vyplývající z členství v těchto organizacích proto nemohou mít aplikační přednost před § 196 odst. 2 stavebního zákona, i s ohledem na skutečnost, že členství v nich nevzniklo na základě vůle parlamentu, jehož jasným úmyslem bylo bezplatně a veřejně zpřístupnit technické normy ve stavebnictví.VI. Z unijního práva vyplývá spíše podpora pro bezplatný a veřejný přístup k technickým normám ve stavebnictví než jeho zákaz.VII. § 6 písm. e) zákona o technických požadavcích na výrobky dopadá jen na tvorbu technických norem, jejich změny a případné rušení ze strany pověřené právnické osoby, nedopadá ovšem na Úřad. Podle zákona o technických požadavcích na výrobky je rozšiřování a rozmnožování technických norem, tedy i poskytování jejich úplného znění v režimu zákona o svobodném přístupu k informacím, čistě v působnosti Úřadu.VIII. U technických norem, na které nedopadá § 196 odst. 2 stavebního zákona, případně pro ně bezplatný režim poskytování nestanoví jiný právní předpis, se plně uplatní § 5 odst. 6 a 8 zákona o technických požadavcích na výrobky. Při jejich poskytování podle zákona o svobodném přístupu k informacím bude úhrada za toto poskytnutí stanovena prováděcí vyhláškou.ATLAS consulting spol. s r.o.
Tento dokument je pouze pro uživatele s aktivním předplatným

Pro získání předplatného kontaktujte klientské centrum

Co získate s předplatným?
  • Více než 60.000 dokumentů
  • Novinky a aktuality každý den
  • Dotazy a odpovědi z praxe
  • Uživatelské fórum
  • S naším kalendářem vám nic neunikne