416/2017 Sb. Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění vyhlášky č. 270/2017 Sb.

416/2017 Sb.VYHLÁŠKAMinisterstva školství, mládeže a tělovýchovyze dne 30. listopadu 2017,kterou se mění vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění vyhlášky č. 270/2017 Sb.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy stanoví podle § 19, § 23 odst. 3 a § 26 odst. 4 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění zákona č. 383/2005 Sb., zákona č. 49/2009 Sb. a zákona č. 82/2015 Sb.:
Čl. I
Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění vyhlášky č. 270/2017 Sb., se mění takto:
1. V § 5 odstavec 3 zní:
"(3) Asistent pedagoga, k jehož činnosti jsou stanoveny předpoklady v § 20 odst. 1 zákona o pedagogických pracovnících, zajišťuje zejména
a) přímou pedagogickou činnost při vzdělávání a výchově podle přesně stanovených postupů a pokynů učitele nebo vychovatele zaměřenou na individuální podporu žáků a práce související s touto přímou pedagogickou činností,
b) podporu žáka v dosahování vzdělávacích cílů při výuce a při přípravě na výuku, žák je přitom veden k nejvyšší možné míře samostatnosti,
c) výchovné práce zaměřené na vytváření základních pracovních, hygienických a jiných návyků a další činnosti spojené s nácvikem sociálních kompetencí.".
Poznámka pod čarou č. 1 se zrušuje.
2. V § 5 se za odstavec 3 vkládají nové odstavce 4 a 5, které znějí:
"(4) Asistent pedagoga, k jehož činnosti jsou stanoveny předpoklady v § 20 odst. 2 zákona o pedagogických pracovnících, zajišťuje zejména
a) pomocné výchovné práce zaměřené na podporu pedagoga zvláště při práci se skupinou žáků se speciálními vzdělávacími potřebami,
b) pomocné organizační činnosti při vzdělávání skupiny žáků se speciálními vzdělávacími potřebami,
c) pomoc při adaptaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na školní prostředí,
d) pomoc při komunikaci se žáky, zákonnými zástupci žáků a komunitou, ze které žák pochází,
e) nezbytnou pomoc žákům při sebeobsluze a pohybu během vyučování a při akcích pořádaných školou mimo místo, kde škola v souladu se zápisem do školského rejstříku uskutečňuje vzdělávání nebo školské služby,
f) pomocné výchovné práce spojené s nácvikem sociálních kompetencí žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
(5) Jednomu žákovi nelze doporučit současně více než jedno podpůrné opatření spočívající ve využití asistenta pedagoga. Asistent pedagoga uvedený v odstavci 3 může za tím účelem zajišťovat i činnosti uvedené v odstavci 4.".
Dosavadní odstavec 4 se označuje jako odstavec 6.
3. V § 16 se na konci textu odstavce 4 doplňuje věta "V případě vyhodnocení doporučení k využití asistenta pedagoga, tlumočníka českého znakového jazyka nebo přepisovatele pro neslyšící školské poradenské zařízení vždy posoudí také, zda rozsah hodin doporučeného podpůrného opatření odpovídá potřebám žáka.".
4. V § 17 odst. 4 a 5 větě druhé se číslo "4" nahrazuje číslem "3".
5. V příloze č. 1 oddíle 2 tabulka včetně poznámek pod čarou č. 4 až 8 zní:
"+----------------------------------------------------------+-----------------------------------------------+ | I. Normovaná roční finanční náročnost podpůrných | kde: | | opatření osobního charakteru se stanoví vztahem | | | (zaokrouhleno na desítky nahoru): | P je platový tarif v 5. platovém stupni | | | Tp | | a) je-li činnost realizována učitelem, včetně učitele, | v 12. platové třídě stanovený podle jiného | | který získal kvalifikaci podle § 7 odst. 2, | právního předpisu 4), | | § 8 odst. 2 nebo § 9 odst. 7 zákona č. 563/2004 Sb., | | | ve znění pozdějších předpisů (dále jen "pedagogický | P je platový tarif v 5. platovém stupni | | pracovník školy s rozšířenou kompetencí pro oblast | Tap | | speciální pedagogiky"): | v 8. platové třídě stanovený podle jiného | | | právního předpisu 4), | | P1 = P x 12 x 1,Proc | | | Tp | P je platový tarif v 5. platovém stupni | | | Tap1 | | b) je-li činnost realizována asistentem pedagoga podle | v 5. platové třídě stanovený podle jiného | | § 5 odst. 3: | právního předpisu 4), | | | | | P2 = P x 12 x 1,Proc | P je platový tarif v 5. platovém stupni | | Tap | Tpm | | | ve 13. platové třídě stanovený podle jiného | | c) je-li činnost realizována asistentem pedagoga podle | právního předpisu 4), | | § 5 odst. 4: | | | | Proč je součtem procent sazby pojistného na | | P4 = P x 12 x 1,Proc | sociální zabezpečení a příspěvku na státní | | Tap1 | politiku zaměstnanosti 5), jehož poplatníkem | | | je zaměstnavatel, procent sazby pojistného | | d) je-li činnost realizována pracovníky poskytujícími | na veřejné zdravotní pojištění, které platí | | poradenské služby ve škole (školním psychologem | zaměstnavatel za své zaměstnance 6), | | s kvalifikací podle § 19 zákona č. 563/2004 Sb., ve | a procent, v jejichž výši se stanoví základní | | znění pozdějších předpisů, nebo školním speciálním | příděl, kterým je tvořen fond kulturních | | pedagogem s kvalifikací podle § 18 zákona | a sociálních potřeb 7). | | č. 563/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů): | | | | | | P3 = P x 12 x 1,Proc | | | Tpm | | | | | +----------------------------------------------------------+-----------------------------------------------+ | II. Normovaná hodinová finanční náročnost podpůrných | kde: | | opatření se stanoví vztahem (zaokrouhleno na | | | jednotky nahoru): | P je platový tarif v 7. platovém stupni | | | Ttp | | je-li činnost realizována tlumočníkem českého | v 11. platové třídě stanovený podle jiného | | znakového jazyka nebo přepisovatelem pro neslyšící: | právního předpisu 8), | | | | | N1 = P x 12 x 1,Proc/160 | Proc je součtem procent sazby pojistného na | | Ttp | sociální zabezpečení a příspěvku na státní | | | politiku zaměstnanosti 5), jehož poplatníkem | | | je zaměstnavatel, procent sazby pojistného | | | na veřejné zdravotní pojištění, které platí | | | zaměstnavatel za své zaměstnance 6), | | | a procent, v jejichž výši se stanoví základní | | | příděl, kterým je tvořen fond kulturních | | | sociálních potřeb 7). | | | | +----------------------------------------------------------+-----------------------------------------------+
------------------------------------------------------------------
4) § 5 odst. 5 nařízení vlády č. 341/2017 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě.
5) Zákon č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů.
6) Zákon č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění, ve znění pozdějších předpisů.
7) Vyhláška č. 114/2002 Sb., o fondu kulturních a sociálních potřeb, ve znění pozdějších předpisů.
8) § 5 odst. 1 nařízení vlády č. 341/2017 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě.".
6. V příloze č. 1 oddíle 3 části A v tabulce Podpůrná opatření třetího stupně u podbodu III. 3. 1 B) se ve třetím sloupci slova "0,25 úvazku/1 žák" zrušují.
7. V příloze č. 1 oddíle 3 části A v tabulce Podpůrná opatření třetího stupně u podbodu III. 3. 1 B) ve školském zařízení se ve čtvrtém sloupci text "P2 x 0,25" zrušuje.
8. V příloze č. 1 oddíle 3 části A v tabulce Podpůrná opatření třetího stupně bod 5 Personální podpora zní:
"+-----------------+---------------+--------------------------------------------------------------------------------------------------+---------------+ | 5. Personální | III. 5. | Podpůrná opatření ve třetím stupni zahrnují využívání asistenta pedagoga, využívání dalších | | | podpora | Personální | pedagogických pracovníků, a to zejména školního psychologa nebo školního speciálního pedagoga, | | | | podpora | pokud ve škole pracuje. Pokud je počet žáků vyšší a není možné dělit třídu, může škola rozšířit | | | A) ve škole | | asistenční podporu nebo je možné doplnit výuku o přítomnost dalšího pedagoga. Podpora se | | | B) ve školském | | specifikuje podle požadavků na podporu pedagogické práce s žákem ve výuce, na podporu pohybu, | | | zařízení | | orientace v prostoru, komunikace a sebeobsluhy. | | +-----------------+---------------+--------------------------------------------------------------------------------------------------+---------------+ | | III. 5. 1 A | Charakter speciálních vzdělávacích potřeb žáka vyžaduje činnost asistenta pedagoga vymezenou | a): | | | Asistent | v § 5 odst. 3 při jeho vzdělávání, přitom jeho přítomnost není nezbytná po celou dobu vyučování, | P2 x 0,25 | | | pedagoga | může tak být využíván i pro další žáky s obdobnou potřebou tohoto podpůrného opatření. | b): | | | podle § 5 | | P2 x 0,3889 | | | odst. 3 | Rozsah podpory se stanovuje podle náročnosti podpory na 1 žáka nebo skupinu žáků. Ve třídě tak | c): | | | sdílený | mohou být vzděláváni další žáci, jejichž potřeba asistenta pedagoga bude obdobná, v maximálním | P2 x 0,5 | | | | počtu 4. Speciální vzdělávací potřeby žáků, pro jejichž vzdělávání je nezbytná podpora pedagoga | d): | | | | asistentem pedagoga, nemusí být stejného druhu. | P2 x 0,6389 | | | | | e): | | | | Rozsah podpory týdně: | P2 x 0,75 | | | | a) 9 hodin přímé pedagogické činnosti (normovaná finanční náročnost k tomu počítá s 1 hodinou | | | | | práce související s přímou pedagogickou činností) | | | | | b) 14 hodin přímé pedagogické činnosti (normovaná finanční náročnost k tomu počítá | | | | | s 1,556 hodiny práce související s přímou pedagogickou činností) | | | | | c) 18 hodin přímé pedagogické činnosti (normovaná finanční náročnost k tomu počítá se 2 hodinami | | | | | práce související s přímou pedagogickou činností) | | | | | d) 23 hodin přímé pedagogické činnosti (normovaná finanční náročnost k tomu počítá | | | | | s 2,556 hodiny práce související s přímou pedagogickou činností) | | | | | e) 27 hodin přímé pedagogické činnosti (normovaná finanční náročnost k tomu počítá se 3 hodinami | | | | | práce související s přímou pedagogickou činností) | | | | | | | | | | Školské poradenské zařízení doporučí rozsah potřeby přímé pedagogické činnosti. Jestliže potřeba | | | | | neodpovídá přesně možnostem rozsahu podpory týdně podle této přílohy, doporučí školské | | | | | poradenské zařízení tu z možností rozsahu podpory týdně, která je svým rozsahem nejbližší vyšší. | | | | | Normovaná finanční náročnost zohledňuje i nezbytnou potřebu práce související s přímou | | | | | pedagogickou činností v poměru 1:9. Konkrétní rozsah práce související s přímou pedagogickou | | | | | činností školské poradenské zařízení neurčuje. | | +-----------------+---------------+--------------------------------------------------------------------------------------------------+---------------+ | | III. 5. 1 B | Pro podporu aktivit žáka ve školském zařízení, nevykonává-li právnická osoba vůči žákovi rovněž | P2 x 0,25 | | | Asistent | činnost školy. Charakter speciálních vzdělávacích potřeb žáka vyžaduje činnost asistenta | | | | pedagoga | pedagoga vymezenou v § 5 odst. 3. | | | | podle § 5 | | | | | odst. 3 | Rozsah podpory týdně: | | | | | 9 hodin přímé pedagogické činnosti | | | | | | | | | | Normovaná finanční náročnost zohledňuje i nezbytnou potřebu práce související s přímou | | | | | pedagogickou činností (1 hodina). | | | | | | | | | III. 5. 2 A | Charakter speciálních vzdělávacích potřeb žáka vyžaduje činnost asistenta pedagoga vymezenou v | a): | | | Asistent | § 5 odst. 4 při jeho vzdělávání, přitom jeho přítomnost není nezbytná po celou dobu vyučování, | P4 x 0,25 | | | pedagoga | může tak být využíván i pro další žáky s obdobnou potřebou tohoto podpůrného opatření. | b): | | | podle § 5 | Rozsah podpory se stanovuje podle náročnosti podpory na 1 žáka nebo skupinu žáků. Ve třídě tak | P4 x 0,3889 | | | odst. 4 | mohou být vzděláváni další žáci, jejichž potřeba asistenta pedagoga bude obdobná, v maximálním | c): | | | sdílený | počtu 4. Speciální vzdělávací potřeby žáků, pro jejichž vzdělávání je nezbytná podpora pedagoga | P4 x 0,5 | | | | asistentem pedagoga, nemusí být stejného druhu. | d): | | | | | P4 x 0,6389 | | | | Rozsah podpory týdně: | e): | | | | a) 9 hodin přímé pedagogické činnosti (normovaná finanční náročnost k tomu počítá s 1 hodinou | P4 x 0,75 | | | | práce související s přímou pedagogickou činností) | | | | | b) 14 hodin přímé pedagogické činnosti (normovaná finanční náročnost k tomu počítá | | | | | s 1,556 hodiny práce související s přímou pedagogickou činností) | | | | | c) 18 hodin přímé pedagogické činnosti (normovaná finanční náročnost k tomu počítá se 2 hodinami | | | | | práce související s přímou pedagogickou činností) | | | | | d) 23 hodin přímé pedagogické činnosti (normovaná finanční náročnost k tomu počítá | | | | | s 2,556 hodiny práce související s přímou pedagogickou činností) | | | | | e) 27 hodin přímé pedagogické činnosti (normovaná finanční náročnost k tomu počítá se 3 hodinami | | | | | práce související s přímou pedagogickou činností) | | | | | | | | | | Školské poradenské zařízení doporučí rozsah potřeby přímé pedagogické činnosti. Jestliže potřeba | | | | | neodpovídá přesně možnostem rozsahu podpory týdně podle této přílohy, doporučí školské | | | | | poradenské zařízení tu z možností rozsahu podpory týdně, která je svým rozsahem nejbližší vyšší. | | | | | Normovaná finanční náročnost zohledňuje i nezbytnou potřebu práce související s přímou | | | | | pedagogickou činností v poměru 1:9. Konkrétní rozsah práce související s přímou pedagogickou | | | | | činností školské poradenské zařízení neurčuje. | | +-----------------+---------------+--------------------------------------------------------------------------------------------------+---------------+ | | III. 5. 2 B | Pro podporu aktivit žáka ve školském zařízení, nevykonává-li právnická osoba vůči žákovi rovněž | P4 x 0,25 | | | Asistent | činnost školy. Charakter speciálních vzdělávacích potřeb žáka vyžaduje činnost asistenta | | | | pedagoga | pedagoga vymezenou v § 5 odst. 4. | | | | podle § 5 | | | | | odst. 4 | Rozsah podpory týdně: | | | | | 9 hodin přímé pedagogické činnosti | | | | | | | | | | Normovaná finanční náročnost zohledňuje i nezbytnou potřebu práce související s přímou | | | | | pedagogickou činností (1 hodina). | | +-----------------+---------------+--------------------------------------------------------------------------------------------------+---------------+ | | III. 5. 3 A | V případech, kdy jsou ve třídě, oddělení nebo studijní skupině více než 4 žáci uvedení v § 16 | P1 x 0,5 | | | Další | odst. 9 zákona anebo je výuka žáků ve zdůvodněných případech natolik náročná, že již nepostačuje | | | | pedagogický | podpora asistentem pedagoga, je možné doplnit výuku o dalšího pedagogického pracovníka (skladba | | | | pracovník | žáků vyžadujících podpůrná opatření). | | | | | | | | | | Rozsah podpory: 0,5 úvazku pedagogického pracovníka | | | +---------------+--------------------------------------------------------------------------------------------------+---------------+ | | III. 5. 4 A | Pokud je ve škole souběh okolností (lokalita, počet žáků s potřebou podpory, skladba žáků | a) | | | Školní | vyžadujících podpůrná opatření ve třetím stupni), které vyžadují přítomnost školního | 0,5 úvazku | | | psycholog/ | psychologa nebo školního speciálního pedagoga, je navržena podpora těmito odborníky. | školní | | | školní | | psycholog | | | speciální | | P3 x 0,5 | | | pedagog | | b) | | | | | 0,5 úvazku | | | | | školní | | | | | speciální | | | | | pedagog | | | | | P3 x 0,5 | +-----------------+---------------+--------------------------------------------------------------------------------------------------+---------------+".
9. V příloze č. 1 oddíle 3 části A v tabulce Podpůrná opatření čtvrtého stupně bod 5 Personální podpora zní:
"+-----------------+---------------+--------------------------------------------------------------------------------------------------+---------------+ | 5. | IV. 5. | Umožňuje podporu pedagogického pracovníka a současně žáka v případech, kdy je proces | | | Personální | Personální | vzdělávání znesnadněn obtížemi žáka, které vyžadují další osobu k podpoře vzdělávacího procesu. | | | podpora | podpora | Umožňuje využívání podpůrného opatření asistenta pedagoga, dalších pedagogických pracovníků, | | | | | tlumočníka českého znakového jazyka, přepisovatele pro neslyšící, školního psychologa | | | A) ve škole | | a školního speciálního pedagoga. | | | B) ve školském +---------------+--------------------------------------------------------------------------------------------------+---------------+ | zařízení | IV. 5. 1 A | Toto podpůrné opatření se využije, pokud speciální vzdělávací potřeby žáka vyžadují využití | a) | | | Asistent | asistenta pedagoga ve větším rozsahu než u variant podpůrného opatření III. 5. 1 A; rozsah | P2 x 0,8889 | | | pedagoga | doporučené pedagogické činnosti odpovídá vzdělávání ve škole, jakož i době vzdělávání a | b) | | | podle § 5 | poskytování školských služeb ve školském zařízení, pokud jeho činnost vykonává stejná právnická | P2 x 1,0 | | | odst. 3 | osoba. | | | | | | | | | | Charakter speciálních vzdělávacích potřeb žáka vyžaduje činnost asistenta pedagoga vymezenou v | | | | | § 5 odst. 3. | | | | | | | | | | Pokud se při vzdělávání žáka využívá činnost asistenta pedagoga, umožní škola po dobu delší | | | | | nepřítomnosti žáka ve škole, kdy mu jeho zdravotní stav znemožňuje přítomnost na vzdělávání, | | | | | žáka prostřednictvím asistenta pedagoga, který podporuje vzdělávání žáka společně s pedagogy | | | | | školy a zajišťuje komunikaci mezi školou, žákem a jeho rodinou. | | | | | | | | | | Rozsah podpory týdně: | | | | | a) 32 hodin přímé pedagogické činnosti (normovaná finanční náročnost k tomu počítá | | | | | s 3,556 hodiny práce související s přímou pedagogickou činností) | | | | | b) 36 hodin přímé pedagogické činnosti (normovaná finanční náročnost k tomu počítá s 4 hodinami | | | | | práce související s přímou pedagogickou činností) | | | | | | | | | | Školské poradenské zařízení doporučí rozsah potřeby přímé pedagogické činnosti. Jestliže | | | | | potřeba neodpovídá přesně možnostem rozsahu podpory týdně podle této přílohy, doporučí školské | | | | | poradenské zařízení tu z možností rozsahu podpory týdně, která je svým rozsahem nejbližší vyšší. | | | | | Normovaná finanční náročnost zohledňuje i nezbytnou potřebu práce související s přímou | | | | | pedagogickou činností v poměru 1:9. Konkrétní rozsah práce související s přímou pedagogickou | | | | | činností školské poradenské zařízení neurčuje. | | | +---------------+--------------------------------------------------------------------------------------------------+---------------+ | | IV. 5. 2 A | Toto podpůrné opatření se využije, pokud speciální vzdělávací potřeby žáka vyžadují využití | a) | | | Asistent | asistenta pedagoga ve větším rozsahu než u variant podpůrného opatření III. 5. 2 A; rozsah | P4 x 0,8889 | | | pedagoga | doporučené pedagogické činnosti odpovídá vzdělávání ve škole, jakož i době vzdělávání a | b) | | | podle § 5 | poskytování školských služeb ve školském zařízení, pokud jeho činnost vykonává stejná právnická | P4 x 1,0 | | | odst. 4 | osoba. | | | | | | | | | | Charakter speciálních vzdělávacích potřeb žáka vyžaduje činnost asistenta pedagoga vymezenou v | | | | | § 5 odst. 4. | | | | | | | | | | Pokud se při vzdělávání žáka využívá činnost asistenta pedagoga, umožní škola po dobu delší | | | | | nepřítomnosti žáka ve škole, kdy mu jeho zdravotní stav znemožňuje přítomnost na vzdělávání, | | | | | vzdělávání žáka prostřednictvím asistenta pedagoga, který podporuje vzdělávání žáka společně | | | | | s pedagogy školy a zajišťuje komunikaci mezi školou, žákem a jeho rodinou. | | | | | | | | | | Rozsah podpory týdně: | | | | | a) 32 hodin přímé pedagogické činnosti (normovaná finanční náročnost k tomu počítá | | | | | s 3,556 hodiny práce související s přímou pedagogickou činností) | | | | | b) 36 hodin přímé pedagogické činnosti (normovaná finanční náročnost k tomu počítá s 4 hodinami | | | | | práce související s přímou pedagogickou činností) | | | | | | | | | | Školské poradenské zařízení doporučí rozsah potřeby přímé pedagogické činnosti. Jestliže | | | | | potřeba neodpovídá přesně možnostem rozsahu podpory týdně podle této přílohy, doporučí školské | | | | | poradenské zařízení tu z možností rozsahu podpory týdně, která je svým rozsahem nejbližší vyšší. | | | | | Normovaná finanční náročnost zohledňuje i nezbytnou potřebu práce související s přímou | | | | | pedagogickou činností v poměru 1:9. Konkrétní rozsah práce související s přímou pedagogickou | | | | | činností školské poradenské zařízení neurčuje. | | | | +--------------------------------------------------------------------------------------------------+---------------+ | | IV. 5. 3 A | a) Pro neslyšícího žáka, který nemůže vnímat mluvenou řeč sluchem, pro něhož je český znakový | N1 x počet | | | Tlumočník | jazyk jazykem preferovaným, je využíván po celou dobu vyučování, na všech úrovních vzdělávání | hodin/rok *) | | | českého | (předškolní, základní, střední, vyšší odborné) tlumočník českého znakového jazyka. Tlumočník | | | | znakového | českého znakového jazyka může být využíván i pro skupinu žáků a dále pro komunikaci | | | | jazyka | s vrstevníky ve škole. | | | | | | | | | | Rozsah práce: odpovídá délce výuky žáka, | | | | | 40 h/týden/(včetně služeb pro školské zařízení, pokud vykonává jeho činnost stejná osoba, jako | | | | | činnost školy). V časové dotaci na práci tlumočníka je třeba zohlednit potřebu přípravy | | | | | tlumočení a činnost tlumočníka v době přestávek mezi vyučováním/vyučovacími hodinami. | | | | +--------------------------------------------------------------------------------------------------+---------------+ | | | b) Pro neslyšícího žáka, který využívá přednostně jiné typy komunikačních prostředků a český | N1 x počet | | | | znakový jazyk není jeho preferovaným jazykem, rozhoduje o jeho potřebnosti a rozsahu jeho | hodin/rok *) | | | | působení ve výuce školské poradenské zařízení na základě preferencí žáka a jeho potřeb. | | | | | Vzdělávání těchto žáků vyžaduje přítomnost přepisovatele pro neslyšící. | | | +---------------+--------------------------------------------------------------------------------------------------+---------------+ | | IV. 5. 4 AB | Žák, který nemůže vnímat mluvenou řeč sluchem nebo ji může vnímat omezeně a jeho preferovaným | N1 x počet | | | Přepisovatel | jazykem je český jazyk nebo komunikační systémy neslyšících a hluchoslepých osob z něj | hodin/rok *) | | | pro neslyšící | vycházející, většinou využívá služeb přepisovatele pro neslyšící. Vždy je však nutno respektovat | | | | | preference žáka. | | | | | | | | | | Při využití technické podpory (plátno, tablety atd.) je možné využití přepisu pro více osob | | | | | současně. | | | | | | | | | | Rozsah práce: po dobu vyučování žáka | | | | | 40 h/týden/žák (včetně služeb pro školské zařízení, pokud jeho činnost vykonává stejná osoba | | | | | jako činnost školy) | | | +---------------+--------------------------------------------------------------------------------------------------+---------------+ | | IV. 5. 5 B | Pokud žák navštěvuje školu a školské zařízení, jejichž činnost vykonávají různé osoby, a jeho | a): | | | | zapojení do činností školského zařízení vyžaduje služby: | P2 x 0,25 | | | | a) asistenta pedagoga podle § 5 odst. 3, | b): | | | | b) asistenta pedagoga podle § 5 odst. 4, | P4 x 0,25 | | | | c) tlumočníka českého znakového jazyka | c): | | | | d) nebo přepisovatele pro neslyšící, | N1 x počet | | | | jsou služby těchto odborníků zajištěny na dobu nezbytně nutnou. | hodin/rok *) | | | | | d): | | | | Rozsah práce: | N1 x počet | | | | a) a b) 9 hodin přímé pedagogické činnosti týdně (normovaná finanční náročnost zohledňuje | hodin/rok *) | | | | i nezbytnou potřebu práce související s přímou pedagogickou činností v rozsahu 1 hodiny | | | | | týdně); | | | | | c) a d) po dobu vzdělávání žáka | | | +---------------+--------------------------------------------------------------------------------------------------+---------------+ | | IV. 5. 6 | Výuka žáka vyžaduje přítomnost dalšího pedagogického pracovníka. | P1 x 0,5 | | | Další | | | | | pedagogický | Rozsah práce: 0,5 úvazku | | | | pracovník | | | | | | | | | +---------------+--------------------------------------------------------------------------------------------------+---------------+ | | IV. 5. 7 | Pokud vzdělávání ve škole ovlivňuje souběh okolností podstatných pro kvalitu vzdělávání | a) školní | | | Školní | (lokalita, počet a skladba žáků s potřebou podpůrných opatření), je žádoucí přítomnost školního | psycholog: | | | psycholog/ | psychologa nebo školního speciálního pedagoga, je navržena podpora těmito odborníky. | P3 x 0,5 | | | školní | | b) školní | | | speciální | | speciální | | | pedagog | | pedagog: | | | | | P3 x 0,5 | | +---------------+--------------------------------------------------------------------------------------------------+---------------+ | | IV. 5. 8 | Pokud charakter speciálních vzdělávacích potřeb žáka vyžaduje přítomnost další osoby zejména | | | | Další | osobního asistenta, případně jiné osoby poskytující podporu v průběhu vzdělávání, umožní škola | | | | nepedagogický | nebo školské zařízení jeho přítomnost na základě a v rozsahu stanoveném v doporučení. | | | | pracovník | | | +-----------------+---------------+--------------------------------------------------------------------------------------------------+---------------+
------------------------------------------------------------------
*) Počet hodin/rok pro stanovení normované finanční náročnosti se přiřadí podle tabulky uvedené v části C.".
10. V příloze č. 1 oddíle 3 části A v tabulce Podpůrná opatření pátého stupně bod 5 Personální podpora zní:
"+-----------------+---------------+--------------------------------------------------------------------------------------------------+---------------+ | 5. | V. 5 | Umožňuje podporu pedagogického pracovníka a současně žáka v případech, kdy je proces vzdělávání | | | Personální | Personální | znesnadněn charakterem speciálních vzdělávacích potřeb žáka, které vyžadují další osobu | | | Podpora | podpora | k podpoře vzdělávacího procesu. | | | +---------------+--------------------------------------------------------------------------------------------------+---------------+ | | V. 5. 1 | Toto podpůrné opatření se využije, pokud speciální vzdělávací potřeby žáka vyžadují využití | P2 x 1,0 | | | Asistent | asistenta pedagoga ve větším rozsahu než u variant podpůrného opatření III. 5. 1 A a | | | | pedagoga | IV. 5. 1 A; rozsah doporučené pedagogické činnosti odpovídá vzdělávání ve škole, jakož i době | | | | podle § 5 | vzdělávání a poskytování školských služeb ve školském zařízení, pokud jeho činnost vykonává | | | | odst. 3 | stejná právnická osoba. | | | | | | | | | | Charakter speciálních vzdělávacích potřeb žáka vyžaduje činnost asistenta pedagoga vymezenou | | | | | v § 5 odst. 3. Asistent pedagoga je využíván v rozsahu celé výuky žáka. | | | | | | | | | | Rozsah podpory týdně: | | | | | 36 hodin přímé pedagogické činnosti. | | | | | | | | | | Normovaná finanční náročnost k tomu počítá se 4 hodinami práce související s přímou | | | | | pedagogickou činností. | | | +---------------+--------------------------------------------------------------------------------------------------+---------------+ | | V. 5. 2 | Toto podpůrné opatření se využije, pokud speciální vzdělávací potřeby žáka vyžadují využití | P4 x 1,0 | | | Asistent | asistenta pedagoga ve větším rozsahu než u variant podpůrného opatření III. 5. 2 A a | | | | pedagoga | IV. 5. 2 A; rozsah doporučené pedagogické činnosti odpovídá vzdělávání ve škole, jakož i době | | | | podle § 5 | vzdělávání a poskytování školských služeb ve školském zařízení, pokud jeho činnost vykonává | | | | odst. 4 | stejná právnická osoba. | | | | | | | | | | Charakter speciálních vzdělávacích potřeb žáka vyžaduje činnost asistenta pedagoga vymezenou | | | | | v § 5 odst. 4. Asistent pedagoga je využíván v rozsahu celé výuky žáka. | | | | | | | | | | Rozsah podpory týdně: | | | | | 36 hodin přímé pedagogické činnosti. | | | | | | | | | | Normovaná finanční náročnost k tomu počítá s 4 hodinami práce související s přímou pedagogickou | | | | | činností. | | | +---------------+--------------------------------------------------------------------------------------------------+---------------+ | | V. 5. 3 | a) Pro žáka, který nemůže vnímat mluvenou řeč sluchem, pro něhož je český znakový jazyk | a): | | | Tlumočník | jazykem preferovaným, je využíván po celou dobu vyučování tlumočník českého znakového jazyka. | N1 x počet | | | českého | Tlumočník českého znakového jazyka může být využíván i pro skupinu žáků a dále pro komunikaci | hodin/rok *) | | | znakového | s vrstevníky ve škole. | b): | | | jazyka | | N1 x počet | | | | Rozsah práce: odpovídá délce výuky žáka, | hodin/rok *) | | | | 40 h/týden/žák - (včetně služeb pro školské zařízení, pokud vykonává jeho činnost stejná osoba, | | | | | jako činnost školy). V časové dotaci na práci tlumočníka je třeba zohlednit potřebu přípravy | | | | | tlumočení a přestávky, v zájmu kvality práce tlumočníka. | | | | | | | | | | b) Pro neslyšícího žáka, který využívá přednostně jiné typy komunikačních prostředků a český | | | | | znakový jazyk není jeho preferovaným jazykem, stanovuje školské poradenské zařízení potřebnost | | | | | a rozsah působení tlumočníka českého znakového jazyka ve výuce na základě preferencí žáka a | | | | | jeho potřeb. Vzdělávání těchto žáků vyžaduje přítomnost přepisovatele pro neslyšící. | | | | | | | | | | Rozsah práce: | | | | | 40 h/týden/žák - (včetně služeb pro školské zařízení, pokud vykonává jeho činnost stejná osoba, | | | | | jako činnost školy) | | | +---------------+--------------------------------------------------------------------------------------------------+---------------+ | | V. 5. 4 | Žák, který nemůže vnímat mluvenou řeč sluchem nebo ji může vnímat omezeně a jeho preferovaným | N1 x počet | | | Přepisovatel | jazykem je český jazyk nebo komunikační systémy neslyšících a hluchoslepých osob z něj | hodin/rok *) | | | pro | vycházející, využívá zejména služeb přepisovatele pro neslyšící; vždy je však nutno respektovat | | | | neslyšící | preference a potřeby žáka. | | | | | | | | | | Rozsah práce: po dobu vyučování žáka | | | | | 40 h/týden/žák - (včetně služeb pro školské zařízení, pokud jeho činnost vykonává stejná osoba | | | | | jako činnost školy) | | | +---------------+--------------------------------------------------------------------------------------------------+---------------+ | | V. 5. 5 B | Pokud žák navštěvuje školu a školské zařízení, jejichž činnost vykonávají různé osoby, a jeho | a): | | | | zapojení do činností školského zařízení vyžaduje služby: | P2 x 0,25 | | | | a) asistenta pedagoga podle § 5 odst. 3 | b): | | | | b) asistenta pedagoga podle § 5 odst. 4, | P4 x 0,25 | | | | c) tlumočníka českého znakového jazyka | c): | | | | d) nebo přepisovatele pro neslyšící, | N1 x počet | | | | | hodin/rok *) | | | | Rozsah práce: | d): | | | | a) a b) 9 hodin přímé pedagogické činnosti týdně (normovaná finanční náročnost zohledňuje i | N1 x počet | | | | nezbytnou potřebu práce související s přímou pedagogickou činností v rozsahu 1 hodiny | hodin/rok *) | | | | týdně); | | | | | c) po dobu vzdělávání žáka | | | | | d) po dobu vzdělávání žáka | | | +---------------+--------------------------------------------------------------------------------------------------+---------------+ | | V. 5. 6 | Výuka vyžaduje přítomnost dalšího pedagogického pracovníka ve třídě po celou dobu výuky. | P1 | | | Další | | | | | pedagogický | | | | | pracovník | | | | +---------------+--------------------------------------------------------------------------------------------------+---------------+ | | V. 5. 7 | Školní speciální pedagog podporuje vzdělávání žáků s nejvyšší mírou podpory. | P3 x 0,5 | | | Školní | | | | | speciální | | | | | pedagog | | | | +---------------+--------------------------------------------------------------------------------------------------+---------------+ | | V. 5. 8 | Pokud charakter obtíží žáka vyžaduje přítomnost další osoby, zejména osobního asistenta, | | | | Další | případně další osoby pro vzdělávání žáka nezbytné, umožní škola jeho přítomnost na základě | | | | nepedagogičtí | doporučení školského poradenského zařízení. | | | | pracovníci | | | +-----------------+---------------+--------------------------------------------------------------------------------------------------+---------------+".
Čl. II
Přechodná ustanovení
1. Poskytování podpůrného opatření na základě doporučení vydaného přede dnem nabytí účinnosti této vyhlášky se řídí dosavadními právními předpisy.
2. Normovaná finanční náročnost pro účely poskytování finančních prostředků ze státního rozpočtu podpůrného opatření doporučeného podle vyhlášky č. 27/2016 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti této vyhlášky, se však ode dne nabytí účinnosti této vyhlášky řídí pravidly pro podpůrné opatření podle vyhlášky č. 27/2016 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti této vyhlášky, které je tomuto podpůrnému opatření svou povahou a účelem nejbližší. V případě asistenta pedagoga podle dosavadních právních předpisů je tomuto podpůrnému opatření svou povahou a účelem nejbližší asistent pedagoga podle § 5 odst. 3 vyhlášky č. 27/2016 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti této vyhlášky, s odpovídajícím stupněm podpůrného opatření a rozsahem činnosti.
3. Školská poradenská zařízení poprvé doporučí podpůrná opatření podle vyhlášky č. 27/2016 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti této vyhlášky, po uplynutí 3 měsíců ode dne vyhlášení této vyhlášky; do uplynutí této doby doporučují podpůrná opatření podle dosavadních právních předpisů. Ustanovení bodu 2 zůstává nedotčeno.
Čl. III
Účinnost
Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2018.
Ministr:
prof. PhDr. Štech, CSc., v. r.****************************************************************