Právní prostor

Rozsudek Evropského soudu pro lidská práva ze dne 19. dubna 2011 ve věci stížnosti č. 22385/03 Kasabova proti Bulharsku

ze dne 19. dubna 2011


ROZSUDEK
Evropského soudu pro lidská práva
ze dne 19. dubna 2011
ve věci stížnosti č. 22385/03 Kasabova proti Bulharsku


Související články Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod:
čl. 10

Související judikatura ČR:
8 Tdo 148/2014-29 - Pomluva. Postoupení věci. Právo na soukromí. Svoboda projevu a právo na informace



In the case of Kasabova v. Bulgaria,

The European Court of Human Rights (Fourth Section), sitting as a Chamber composed of: Nicolas Bratza, President, Lech Garlicki, Ljiljana Mijović, Sverre Erik Jebens, Zdravka Kalaydjieva, Nebojša Vučinić, Vincent A. de Gaetano, judges, and Lawrence Early, Section Registrar,

Having deliberated in private on 29 March 2011,


Delivers the following judgment, which was adopted on that date:


PROCEDURE

1. The case originated in an application (no. 22385/03) against the Republic of Bulgaria lodged with the Court under Article 34 of the Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms ("the Convention") by a Bulgarian national, Ms Katya Georgieva Kasabova ("the applicant"), on 16 July 2003.

2. The applicant was represented by Mr A. Kashamov and Mr S. Terziyski, lawyers practising in Sofia. The Bulgarian Government ("the Government") were represented by their Agent, Ms M. Dimova, of the Ministry of Justice.

3. The applicant alleged that her conviction and punishment for writing a newspaper article had been in breach of her right to freedom of expression, that the proceedings leading to her conviction had not been fair and had been in breach of the presumption of innocence, and that the amounts which she was ordered to pay as a result had been excessive.

4. On 16 June 2008 the President of the Fifth Section decided to give notice of the application to the Government. It was also decided to examine the merits of the application at the same time as its admissibility (Article 29 § 1 of the Convention), and to conduct the proceedings in the case simultaneously with those in Bozhkov v. Bulgaria (no. 3316/04) (Rule 42 (former 43) § 2 of the Rules of Court).

5. The application was later transferred to the Fourth Section of the Court, following the re composition of the Court's sections on 1 February 2011.

6. Third party comments were received from two non governmental organisations, Article 19 and Open Society Justice Initiative, which had been given leave by the President of the Fifth Section to intervene in the written procedure (Article 36 § 2 of the Convention and Rule 44 § 3 (former 2) of the Rules).


THE FACTS


I. The circumstances of the case


A. The applicant and the newspaper

7. The applicant, born in 1964, is a journalist by profession. Between 1 August 2000 and 28 February 2001 she was employed at Compass, a leading daily newspaper in her hometown of Burgas. According to a certificate issued by her employer, in 2000 her gross monthly salary there was 190 Bulgarian levs (BGN), and in 2001 it rose to BGN 210.


B. Background to the case

8. In the Bulgarian education system, after the seventh or eighth grade, when pupils complete their primary education, they can continue either in an ordinary or in a specialised secondary school. The ordinary secondary schools' curriculum does not usually involve the intensive teaching of a special subject such as mathematics, foreign languages or engineering. Enrolment in these schools is on the basis of documents only and does not typically present a problem. The curriculum of the specialised secondary schools does include the teaching of such subjects, and pupils are admitted to them exclusively on the basis of competitive examinations, which take place in June (the school year in Bulgaria starts on 15 September). Under regulations issued by the Ministry of Education and Science, pupils with certain medical conditions can be admitted to specialised secondary schools without an examination, as an exceptional measure.

9. On 5 May 2000 the head of the Burgas education inspectorate, a territorial division of the Ministry of Education and Science, appointed a commission to select for admission to specialised secondary schools pupils with certain chronic medical conditions or special educational needs. The commission's members were four employees of the inspectorate, Ms T.K., Ms A.M., Mr R.E. and Mr G.D., and a paediatrician, Dr N.P.

10. On 12 June 2000 fourteen parents of children who were sitting competitive examinations to gain admission to specialised secondary schools wrote a letter to the Ministry of Education and Science. They said that one hundred and fifty seven children had been admitted to specialised secondary schools in Burgas on the basis of a medical condition and not following a competitive examination. Most of those were apparently the children of medical doctors, paramedical staff and teachers. The parents complained that whereas they were paying thousands of levs for private preparatory lessons, certain pupils had been bragging that they would be admitted to the English Secondary School in Burgas in exchange for paying BGN 300; indeed, only a month later this had become a fact. They cited several examples of perfectly healthy children who had been diagnosed as suffering from serious chronic illnesses. They said that they were not blaming the admissions commission, which had merely been taking note of the prior conclusions of medical doctors and allocating the pupils to schools depending on the nature of their purported health problems. They insisted that the Ministry should set up a special commission to investigate. A number of parents subsequently staged daily public protests in front of the building of the Burgas education inspectorate.

11. Following this complaint, on 7 July 2000 the Minister of Education and Science appointed three officials from the Ministry to inspect the work of the admissions commission. Having done so between 10 and 14 July 2000, the three officials produced a five page report on 18 July 2000. The report, which was not made public, found that the commission had committed a number of violations of the school admissions regulations, such as admitting pupils who did not have the requisite medical conditions, making findings on the basis of invalid medical documents and poorly documenting its activities. It also said that there were indications that Dr N.P. had been forging documents. The report's proposals included "imposing disciplinary punishments on the commission's members, commensurate with the violations found and in line with the Labour Code". On 25 September 2000 the Minister imposed on Ms T.K., Ms A.M., Mr R.E. and Mr G.D. the disciplinary punishment of a "warning of dismissal", citing a number of violations and omissions in the school admissions procedures.

12. Some time after that the Burgas regional prosecutor's office opened an inquiry concerning Ms T.K., Ms A.M., Mr R.E. and Mr G.D. On 12 December 2002 it instituted a formal investigation against "the implicated officials of the education inspectorate" on suspicion of bribe taking. In the course of this investigation the authorities interviewed the four officials, some parents who had complained to the Ministry of Education and Science and parents alleged to have given bribes to have their children admitted to specialised schools. On 28 October 2003 the prosecutor's office decided to discontinue the investigation without bringing charges. It said that while the officials had indeed breached their duty and had been given a disciplinary punishment as a result, there was no evidence that they had done so as a result of bribe taking.


C. The impugned article

13. The applicant learned about the story and decided to cover it in an article, which appeared on pages one and four of the 12 September 2000 issue of Compass. It bore the headline "Corruption in Burgas education!", the sub headline "Four experts and a doctor sacked over bribes?" and the applicant's byline, and read, in so far as relevant, as follows:

"Four experts of the Burgas inspectorate of the Ministry of Education and Science will be sacked for corruption if the Minister heeds the findings made by his representatives after an inquiry conducted following a bribe taking alert, a source from the inspectorate revealed yesterday. Last Thursday the investigators reported on their findings after a one month investigation in Burgas, which included interviews with parents who had given money to have their children admitted to elite schools on the basis of false diagnoses. According to the uncorroborated information the matter concerns 40 boys and girls who got onto the lists despite having no right to benefit from the privilege under the Regulation on pupils with congenital and acquired diseases. For each child via the 'alternative' route the experts pocketed at least 300 United States dollars. The sum total of the bribe is about 15,000 dollars, said the source. It is not clear how the string pullers will be dealt with and whether they will now have to surrender their places to their genuinely sick peers, teachers commented.

The experts incriminated in the corruption are Mr R.E., Ms A.M., Mr G.D. and Ms T.K. of the vocational education department. The commission, which consisted of five members including the doctor from the French Secondary School Dr N.P., deliberated in June.

The doctor's task was to present the findings of a special medical commission in charge of assessing degrees of disability at the deliberations and advise on which diagnoses corresponded to the rules. According to the four educationalists, the doctor should bear the whole responsibility because she misled them. For instance, she deliberately wrote... 'bronchial asthma' instead of 'chronic asthma'; by this means the children in respect of whom money was paid took the places of those truly deserving of the privilege. There were 20 candidates in respect of whom Dr N.P. declared that she was their general practitioner. They did not pass through the above mentioned special medical commission at all, the other members assert. They accept blame only for having been too trusting and not having personally checked what was written in the minutes. After the alert the doctor was subjected to checks by the Health Ministry. If the allegations against her are confirmed she will lose the right to practise. According to unofficial information, Dr N.P. forged health records by using stamps from the First, Second and Third polyclinics. Yesterday the school doctor was not available for comment.

It transpired that she never gave anybody her home address. For her part, during the investigation Dr N.P. said that she was innocent because the educationalists had deliberately withheld from her this year's shortened list of illnesses. She had thus been acting under the old instructions. As this issue goes to press it is not clear what the Minister has decided for his Burgas staff. Here, employees of the head of the inspectorate, Ms M.P., insisted that she should be punished as well for failing to exercise due supervision. Twenty-four experts sent the Ministry a protest letter insisting that Ms M.P. be removed for incompetence...."

14. The same day Ms T.K., Ms A.M., Mr R.E. and Mr G.D. wrote to Compass denying the allegations against them, requesting that the applicant be punished and advising the newspaper that they intended to take legal action.

15. Two days later, on 14 September 2000, Compass ran a second article by the applicant. Its headline was "Education kickbacks affair confirmed" and its sub headline read "Blue MP saves corruption suspects from sacking". In that article the applicant reported on the comments of the head of the Burgas education inspectorate about the affair, the statements of Dr N.P., who denied any wrongdoing, and the reaction of Ms T.K., Ms A.M., Mr R.E. and Mr G.D. to her first article.

16. In a box appearing after the article the newspaper published the response of Ms T.K., Ms A.M., Mr R.E. and Mr G.D. It read as follows:

"Rebuttal of the article 'Corruption in Burgas education!' published in issue 52 of Compass on 12 September 2000

Dear Editors,

We are seriously disturbed and appalled by the aforementioned article by a journalist on your paper, Ms K. Kasabova. The lady should be aware of the fact that such grave accusations should be published only when incontrovertible proof exists.

We categorically maintain that the article is a libel which aims to injure the reputation of the education inspectorate of the Ministry of Education and Science and to deeply hurt our personal and professional dignity.

We insist that Ms K. Kasabova be held accountable for the truthfulness of her allegations. We insist that Ms K. Kasabova publish the documents allegedly incriminating us in 'taking 15,000 United States dollars', or that the editors publish an apology on the same page of the newspaper!

We advise you that we will protect our rights as civil servants and citizens by all lawful means."

17. In an addendum appearing just below the box the applicant wrote:

"Dear ladies and gentlemen educationalists, Please accept my apologies if I have offended you by imputing to you acts that you did not perpetrate. I sincerely wish you success in the difficult struggle to protect your rights as civil servants and citizens by all lawful means. I trust that this struggle will include efforts allowing truth and justice to prevail.

Yours, Katya Kasabova"

18. On 7 October 2000 Compass published a third article written by the applicant, under the headline "Burgas no. 1 education chief removed" and with the sub headline "Compass triggered inquiry with articles about bribes". The article mainly reported on the dismissal of the head of the Burgas education inspectorate following the internal inquiry conducted by the Ministry of Education and Science. It also commented further on the improper school admissions affair.


D. The proceedings against the applicant


1. The proceedings before the Burgas District Court

19. On 7 December 2000 Ms T.K., Ms A.M., Mr R.E. and Mr G.D. lodged a criminal complaint against the applicant and the editor in chief of Compass with the Burgas District Court (bulharský text). They alleged that in her three articles the applicant had disseminated, and the editor had allowed to be disseminated, injurious statements of fact about them and had imputed an offence to them. More specifically, they took issue with the phrases "Four experts of the Burgas inspectorate of the Ministry of Education and Science will be sacked for corruption if the Minister heeds the findings made by his representatives after an inquiry conducted following a bribe taking alert"; "the admission of their children... to elite schools on the basis of false diagnoses"; "For each child admitted via the 'alternative' route the experts pocketed at least 300 United States dollars. The sum total of the bribe is about 15,000 dollars" and "The experts incriminated in the corruption are Mr R.E., Ms A.M., Mr G.D. and Ms T.K. of the vocational education department", as well as with some phrases contained in the articles published on 14 September and 7 October 2000. In their view, by publishing these phrases the applicant and the editor had committed libel, contrary to Articles 147 § 1 and 148 § 2 of the Criminal Code (see paragraphs 35 and 36 below). They sought compensation in the amount of BGN 30,000.

20. In a subsequent filing the complainants specified that they sought BGN 5,000 each for non pecuniary damage. On 22 February 2001 they withdrew their claims and the charges against the editor of Compass, but maintained the charges and claims against the applicant.

21. The trial took place on 9 March, 9 April, 28 May, 16 July and 15 October 2001 and 13 February, 22 April and 10 May 2002. The court heard evidence from the applicant, the complainants and a number of witnesses called by both parties. On 9 April 2001 the applicant stated that she had the names of many parents who had paid money to obtain the admission of their children to specialised schools, but that none of them would come forward to testify about that for fear of jeopardising their children's future. On 10 May 2002 a witness for the applicant who was a member of a local anti corruption non governmental organisation said that many parents had gone to him, and that he knew from friends and people working in the education inspectorate that amounts of the order of 300 United States dollars (USD) were being taken for a child to be improperly admitted to a specialised school. Since he had known the applicant for years, he had passed that information on to her. He told her that ten or fifteen parents had confided that they had paid USD 300 each to a member of the commission, without identifying the member in question. However, he could not name those parents for obvious reasons.

22. On 25 July 2001 the applicant requested the withdrawal of the judge examining the case, citing her hostile and biased demeanour at trial, in particular towards witnesses called by the applicant, her refusal to allow the applicant to adduce evidence and use notes when testifying, and mistakes in the trial record. On 10 September 2001 the judge refused the request, saying that decisions whether or not to allow evidence depended on its admissibility and relevance, that the applicant could have sought the rectification of any mistakes in the trial record, that to allow the applicant to use notes when testifying would run counter to the rules of criminal procedure, and that the manner in which the evidence was assessed was reviewable on appeal and was not a ground for withdrawal.

23. In a judgment of 11 May 2002 the Burgas District Court found the applicant guilty of having, in the printed press, disseminated injurious statements of fact about, and imputed offences to Ms T.K., Ms A.M., Mr R.E. and Mr G.D., officials carrying out their duties, contrary to Article 148 §§ 1 (2) and (3) and 2 taken in conjunction with Article 147 § 1 of the Criminal Code. It applied Article 78a of the Code (see paragraph 39 below) and replaced the applicant's criminal liability with four administrative fines of BGN 700 each. It also ordered the applicant to pay each of the complainants BGN 1,000 for non pecuniary damage, dismissing the remainder of their claims, and awarded them BGN 312 in costs (BGN 12 for court fees and BGN 300 for lawyers' fees). Lastly, it ordered the applicant to pay BGN 160 in court fees. The court described its findings of fact and held as follows:

"In the course of the trial the applicant gave explanations. It should however be noted that in addition to being evidence the statements of the accused are also a means of defence. The applicant says that she conducted a journalistic inquiry which is governed by the unwritten rules of conscience and a moral duty to warn society. She had conversations with parents who claimed that some pupils had arranged for their admission by paying the commission. For example, a pupil had boasted that her father had paid USD 300 for her admission. At that point the Minister of Education had already ordered an inquiry into such allegations. The applicant does not indicate the names of the parents who gave her information about the payment of specific sums of money to the complainants for the improper admission of their children. Her assertions do not match the remaining evidence, namely the testimony of a witness for the complainants and the parents' complaint to the Minister. The complaint says that 'other pupils brag in their classes that for 300 dollars they will be admitted to the English Language Secondary School', but does not specify to whom this money will be given. As regards the above-mentioned pupil, it is mentioned that she was admitted with a diagnosis of 'chronic pyelonephritis' and kidney insufficiency although she is an active sportswoman, but this does not automatically lead to the conclusion that her father paid money to the commission. A witness for the applicant does not mention the name of a single parent who gave money to have his or her child admitted without an examination, and does not know who may have received such money. The article says 'The sum total of the bribe is about 15,000 dollars, said the source'. At trial the applicant testified that she arrived at this amount by multiplying 40 children by 300 dollars (the sum paid by the father of the aforementioned pupil), which came to about 15,000 dollars.

The applicant maintains that another source was the head of the Burgas education inspectorate, who had said 'I will talk if the Minister allows it, I do not stand behind this number of 40, there may be more'. This witness occupied the post of head of the Burgas inspectorate from May to September 2000 and says that she did not meet the applicant before the publication of the article on 12 September 2000. However, even her subsequent statement does not contain allegations of corruption.

In her explanations the applicant relies on Dr N.P.'s statements about individuals' respective roles in the improper admissions process. She alleged that Mr R.E., one of the complainants had put the documents of the above mentioned pupil before the commission and had said 'She is to be admitted with no questions asked.' There was also a child diagnosed with having one leg 3 cm shorter than the other who had excellent marks in sport. Blank forms with signatures and seals from various medical centres were available in case of need. When questioned at trial, Dr N.P. said that the documents of the pupil diagnosed with chronic pyelonephritis were left because the parents and the child were unable to appear in person, which was in any case not required. As regards the blank forms, there was one remaining from a previous year... with an old seal and with no connection to the present commission. The foregoing cannot lead to the conclusion that the complainants have committed an offence under Article 301 of the Criminal Code: bribe taking.

Under Article 147 § 2 of the Criminal Code, the perpetrator is not punished if he or she proves the truthfulness of the injurious statements of fact disseminated or of the imputation of an offence. The law creates a rebuttable presumption that all injurious statements of fact are false and that all imputed offences have not been committed. That is, the burden of proving the truth of these statements lies with the accused. An author's subjective certainty of the truthfulness of his or her assertions does not relieve him or her of liability; this certainty must be corroborated by objective facts. Neither the truthfulness of the injurious statements nor that of the imputation of an offence was established during the course of the trial. Article 147 § 2 cannot therefore be applied.

The offence proscribed by Article 147 § 1 of the Criminal Code seeks to protect individuals' reputation and public esteem. The opportunities to freely express opinions and to seek, receive and impart information are among the fundamental rights enshrined in the Constitution. Article 57 § 2 of the Constitution prohibits the abuse of rights or their exercise in a manner detrimental to the rights and the lawful interests of others. Articles 39 § 2 and 41 § 1 of the Constitution provide that the exercise of the right to express an opinion and the right to information must not be used to the detriment of the rights and reputation of others. The existence of the offence of defamation is a guarantee that the competing rights protected by the Constitution will not be flouted. The same limitation exists in Article 10 § 2 of the European Convention on Human Rights, which provides that the exercise of these freedoms, since it carries with it duties and responsibilities, may be subject to such formalities, conditions, restrictions or penalties as are prescribed by law and are necessary in a democratic society for the protection of the reputation or rights of others.

The conduct element of the offence consisted in action. Both forms of the criminal act have been perpetrated: dissemination of untrue injurious statements of fact and imputation of an offence which has not been committed.

The dissemination (bringing to the knowledge of third parties) occurred through an article published in issue 52 of Compass on 12 September 2000, under the headline 'Corruption in Burgas education!' and the sub heading 'Four experts and a doctor sacked over bribes?', reporting that 'Four experts of the Burgas inspectorate of the Ministry of Education and Science will be sacked for corruption if the Minister heeds the findings made by his representatives after an inquiry conducted following a bribe taking alert', and mentioning 'the children in respect of whom money was paid'. It was established that the internal inquiry was not carried out pursuant to an alert about bribe taking by the commission, but in relation to breaches of the school admission regulations. The experts were simply taking note of the diagnoses already made by specialised medical commissions in charge of assessing degrees of disability. The assertion that they will be dismissed for corruption, and that the commission was checked up on following a bribe taking alert is injurious. In her statement at trial the applicant says that before writing the article she did not acquaint herself with the parents' complaint or with the report of the Ministry of Education's internal inquiry.

The defence objects that the statements of fact featuring in the article cannot be characterised as injurious because the matter involves proven wrongdoings: the word 'corruption' as used in the article is not equivalent to bribe taking, but rather implies the existence of serious violations in the admission of pupils. The court finds this argument unconvincing. The article specifically says not only that the complainants would be sacked, but also that the inspection was carried outfollowing 'information about bribe taking'.

The imputation of an offence consists in the applicant's allegations, made in an article published in issue 52 of Compass on 12 September 2000 under the headline 'Corruption in Burgas education!', and the sub headline 'Four experts and a doctor sacked over bribes?', stating: 'For each child admitted via the 'alternative' route the experts pocketed at least 300 United States dollars. The sum total of the bribe is approximately 15,000 dollars, said the source' and 'The experts incriminated in the corruption are Mr R.E., Ms A.M., Mr G.D. and Ms T.K. of the vocational education department.'

The allegation concerned an offence under Article 301 of the Criminal Code. The above mentioned evidence did not show that an offence under Article 301 of the Code - bribe taking - had been committed. A witness for the applicant does not say which parent gave money to whom; in their letter to the Ministry of Science and Education... the parents specifically wrote 'We are not making any allegations against the commission of the Ministry's regional inspectorate, as it merely notes down the conclusions of the special medical commission and assigns pupils with health problems to different schools depending on the type of illness'; a further witness for the applicant confirmed the contents of this letter. As regards the source mentioned in the quotation, at trial the applicant said that she had arrived at the sum of 15,000 United States dollars by multiplying 40 children by 300 dollars, i.e. she was not quoting any source. It can be seen from the Minister's reply to a question in Parliament that 'the Ministry of Education and Science has received no reports naming officials alleged to have perpetrated acts of corruption, and we are therefore not in a position to refer the matter to the prosecuting authorities for investigation.'

Defamation is an offence requiring resultant harm. In the instant case this condition has been fulfilled, because third parties have learnt of the injurious statements and the imputed offence.

The form of mens rea was direct intent... The applicant understood the anti social character of her act, foresaw its dangerous consequences and wished them to occur. She was aware of the injurious character of what she wrote and knew that by imputing an offence to the complainants she would injure their reputation. She must have known that alongside her immediate purpose - informing society - she would bring about the anti social result of impinging on another's legal sphere by making discrediting allegations.

The applicant has fulfilled the conduct and fault elements of the offence under Article 148 §§ 1 (2) and (3) and 2 in conjunction with Article 147 § 1 of the Criminal Code by
1. ... disseminating injurious statements of fact about, and imputing an offence to, Ms T.K., an official carrying out her duties, in the printed press.
2. ... disseminating injurious statements of fact about, and imputing an offence to, Ms A.M., an official carrying out her duties, in the printed press.
3. ... disseminating injurious statements of fact about, and imputing an offence to, Mr R.E., an official carrying out his duties, in the printed press.
4. ... disseminating injurious statements of fact about, and imputing an offence to, Mr G.D., an official carrying out his duties, in the printed press.

Determination of the punishment

The applicant's offence is punishable by a fine ranging from five to fifteen thousand levs and public reprimand. The applicant is an adult, has not been convicted of a publicly prosecutable offence, and there is no indication that she has ever had a finding of criminal liability against her replaced under Article 78a of the Criminal Code. In view of this, the court accepts that all the formal prerequisites are in place for it to apply the imperative rule of Article 78a and waive the applicant's criminal liability, as the aims of the punishment as defined in the Criminal Code may be achieved through the simple imposition of an administrative penalty.

In determining the quantum of the punishment - the fine - the court had regard to the gravity of the applicant's act, her personality and her motivation for committing the offence.

In view of the foregoing, the court considers that the aims of the punishment can be fully attained by imposing an administrative penalty in the form of a fine of BGN 700 in respect of each of the offences.

In assessing the dangerousness of the offence and of the offender the court had regard to the applicant's criminal record - she has not been convicted -, the relatively serious nature of her offence, her motives and the character of her act, its consequences, and her degree of culpability. It therefore imposes an average penalty, in view of the balance of mitigating and aggravating factors.

Concerning the civil claim:

Each of the complainants claims BGN 5,000 in damages. Under section 45 of the 1951 Obligations and Contracts Act, a tort consists in the culpable commission of a wrongful act which causes damage. Seeing that the civil claim in the criminal proceedings has an accessory character and that the applicant has been found guilty of the offence proscribed by Article 148 §§ 1 (2) and (3) and 2 in conjunction with Article 147 of the Criminal Code, all these elements are in place.

The existence of damage stemming from the offence of defamation is an irrebuttable presumption and does not need to be proved. Evidence is only necessary in respect of the extent of the damage.

A witness for the complainants testified that the publication had had negative effects on their mental state. They had found it hard to perform their jobs and their state of health had worsened. She knew the complainants as honest and decent people, good professionals who had a responsible attitude towards their work. A second witness for the complainants said that they had reacted forcefully because they wanted retribution. A third witness for the complainants knew them as honest people who had been depressed after the publication of the article, because their reputation had been brought down, they had felt ill and Mr G.D. had even taken sick leave. According to a fourth witness for the complainants, 'each one of them had suffered deeply as a result of the articles'. This testimony shows that the complainants have sustained pain and suffering.

Section 52 of the 1951 Obligations and Contracts Act says that the amount of compensation for non pecuniary damage is to be determined by the court in equity. In view of the proven pain and suffering, the court finds that the equitable amount of compensation for non pecuniary damage is BGN 1,000 for each of the complainants. It dismisses the remainder of the claims as unproven."


2. The proceedings before the Burgas Regional Court

24. On 6 June 2002 the applicant appealed to the Burgas Regional Court (bulharský text), challenging the entirety of the lower court's judgment. She asked the court to rehear her and all the witnesses.

25. On 10 June 2002 the complainants also appealed, contesting the quantum of the punishment and the amount of damages awarded.

26. On 2 September 2002 the court turned down the applicant's request to rehear her and the witnesses, saying that all of them had already given evidence at trial, and that the applicant did not specifically argue that any procedural violations had taken place or that any facts remained unclear.

27. The court heard the appeal on 20 December 2002. The complainants partly withdrew their claims, stating that although in their initial complaint they had also referred to the applicant's second and third articles (see paragraphs 15 and 18 above), they no longer maintained their grievances in respect of them. They also specified that they sought BGN 3,000 each. The court accordingly discontinued the proceedings in respect of the dropped charges and allowed the amendment of the civil claim; it also heard the parties' closing arguments. Counsel for the applicant produced a brief prepared by Article 19, an international non governmental organisation defending freedom of speech. The court refused to admit it to the file. It admitted in evidence a certificate issued by the Burgas prosecuting authorities stating that criminal proceedings had been instituted against officials of the regional inspectorate of the Ministry of Education and Science following allegations of bribe taking (see paragraph 12 above).

28. In a brief filed on 27 December 2002 and largely coinciding with his oral arguments at the hearing, counsel for the applicant cited a number of this Court's judgments and argued that the Burgas District Court had erred by concentrating solely on the acts alleged against the complainants and, accordingly, on the availability of sufficient proof of bribe taking. If it had read and analysed properly the full text of the article - which contained many phrases removing certainty from the allegations and distancing the applicant from them - it would have found that she had not asserted that bribe taking had taken place. Moreover, the court had ruled ultra petita, as, in finding the article defamatory, it had relied on a phrase not pleaded by the complainants - "the children in respect of whom money was paid". It had also erred by holding that the applicant had perpetrated both forms of defamation - disseminating injurious statements of fact and imputing an offence -, and by holding that speculating about a future event - the dismissal - could amount to an allegation of fact. Furthermore, the facts asserted by the applicant - the existence of signs of bribe taking - were true. An internal inquiry had indeed taken place. It had found that numerous serious violations had occurred which could hardly be explained by professional negligence alone. There were indications that parents had given money to obtain admission for their children. While all of these indeed constituted only prima facie evidence of bribe-taking, this was all the applicant had claimed. She had acted in good faith, checking her sources. Although she had been aware that she might upset certain people, she had decided to go to print in the best interests of the children who had not been admitted. She had done so in an urgent situation, going to press only three days before the start of the school year. She had made public a story which was the subject of lively discussion in the town, and had achieved a positive effect, preventing future instances of corruption. The court had to take into account all these factors and assess the necessity of the interference with the applicant's freedom of expression in concreto.

29. In a final judgment of 17 January 2003 the Burgas Regional Court upheld the applicant's conviction and sentence. It found that the lower court had erroneously failed to rule on the charges relating to the two articles of 14 September and 7 October 2000, but that the complainants' withdrawal of these charges had made the error good and had obviated the need to correct it. It also found that, because of the partial withdrawal of the charges and the related reduction and detailing of the complainants' damages claims, there was no need for it to rectify the lower court's failure to determine which part of the damages was awarded in respect of which article. The court continued:

"Having fully reviewed the lower court's judgment... this court finds that the appeals are ILL FOUNDED.

The overall assessment of the oral and written evidence gathered by the lower court confirms the facts as set out in detail in its judgment...

...

In reviewing the applicant's act, which consisted in the writing of the impugned article, the lower court correctly held that her offence was committed by action. She fulfilled the conduct elements of both forms of the offence of defamation, as in her article she disseminated the injurious untrue statement of fact... that the persons named in the article - the four complainants - 'WILL BE SACKED FOR CORRUPTION' and at the same time imputed to them an offence which they had not committed, telling her readers that 'FOR EACH CHILD ADMITTED VIA THE 'ALTERNATIVE' ROUTE THE EXPERTS POCKETED AT LEAST 300 UNITED STATES DOLLARS. THE SUM TOTAL OF THE BRIBE IS ABOUT 15,000 DOLLARS... THE EXPERTS INCRIMINATED IN THE CORRUPTION ARE MR R.E., MS A.M., MR G.D. AND MS T.K.'. It is true that... in its reasons... the lower court, citing the article, also mentioned the phrase 'the children in respect of whom money was paid'. This does not however mean that the lower court ventured outside the charges brought by the complainants, relying on a phrase which the latter did not find fault with, as incorrectly argued by the defence. If the lower court had relied on this phrase it would have found the applicant criminally liable for it. However, it can be seen from its reasoning that it held that the injurious statement of fact was 'the assertion that they would be dismissed for corruption, and that the commission was checked on following a bribe taking alert. The lower court did not find the phrase 'the children in respect of whom money was paid' to amount to an injurious assertion of fact or an imputation of an offence, and the objection in this regard is unfounded.

The argument of the defence that the phrase 'will be sacked for corruption' concerns an uncertain future event and not a fact, and that, accordingly, it cannot amount to defamation is groundless. Analysis of the impugned phrases shows that the complainants' supposed impending dismissal for being corrupt (which is asserted as a fact) is an injurious statement because it affects their personalities and is liable to tarnish their reputations. The legal conclusions would be completely different if the applicant had merely stated 'they will be sacked' without mentioning the specific reason for that, namely corruption. This word undoubtedly refers to the complainants' conduct and attributes negative qualities to them, characterising them negatively in their capacity as individuals and public officials. The applicant, in her capacity as the author of the article, told the readers of the newspaper that the impending dismissal of the complainants was on account of corruption, which was presented as a fact in the article, that is, as something that had already happened, something real. It is exactly this which makes the news of their future dismissal injurious. Moreover, from a legal viewpoint, future events as well as negative facts in which an event is lacking are nonetheless facts. The use of the future tense does not therefore exculpate the applicant, but should rather be taken as a mitigating circumstance, justifying a lesser penalty... Undoubtedly the negative consequences flowing from the defamatory assertion of a future dismissal (as stated in the article) are less than those flowing from a dismissal already carried out for corruption. However, in both cases the author undermines the good name of the person and their positive reputation. For similar reasons, the criminal nature of the act depends little on whether the applicant used the expression 'accused of corruption' or 'corrupt'. The opinion of the defence that an allegation is defamatory, that is, capable of damaging the victims' reputations only in the latter case is not shared by this court.

With the second impugned phrase the applicant imputed to the complainants an identifiable serious intentional offence, namely bribe-taking (Article 301 et seq. of the Criminal Code). The lower court, in line with the established case law and the prevailing morality, correctly found that this also characterises negatively the personalities of the complainants. As a rule, an offence, as an antisocial, guilty and punishable act,... is in all cases reprehensible from a moral viewpoint and without exception reflects negatively on the personality of its perpetrator. For this reason, the applicant's assertion that as a result of a bribe the complainants received about 15,000 dollars categorically affects their good names and dignity as citizens and professionals. It was thus properly characterised as defamatory by the lower court. The argument of the defence that the impugned article did not contain allegations that the complainants had accepted bribes was correctly rejected as unfounded by the lower court. In the article the applicant unequivocally explained to readers the reason for and the amount of the bribe, specifying that 'for each child admitted via the 'alternative' route the experts pocketed at least 300 dollars. The sum total of the bribe is about 15,000 dollars'.

As to the applicant's defence that the information in the article was true, the court finds this defence untenable. No evidence proving in an incontrovertible manner the truth of the injurious assertion that the complainants would be dismissed for corruption has been gathered, either by the lower court or before the adoption of this court's judgment. The four orders of 25 September 2000 show that the complainants were indeed disciplined after the publication of the article. However, they were not dismissed but merely given a warning of dismissal, which is obviously not the same thing. There is no indication whatsoever that their dismissal was proposed or discussed. They were penalised for the numerous violations committed by them in the course of their work as members of the commission for assigning pupils with chronic illnesses and/or special educational needs to specialised secondary schools, not for engaging in corrupt practices. It has not been established that the complainants committed the offence of bribe taking. For this reason, the lower court correctly refused to apply Article 147 § 2 of the Criminal Code. This provision states that persons making allegedly defamatory allegations are not to be punished if they prove the truth of the injurious statements or the imputation of an offence. In view of the presumption of innocence enshrined in the Constitution and the Criminal Code, and in the absence of a final conviction establishing that the complainants committed the offence of bribe taking, the lower court's conclusion that the prerequisites of Article 147 § 2... have not been met is correct and lawful. Only a final conviction is capable of establishing the truth of the applicant's assertion that the complainants committed the offence of bribe taking.

In view of its duty... to gather not only incriminating, but also exculpating and mitigating evidence, the lower court reviewed the availability of information to the effect that the complainants had committed the imputed offence, that is, taken bribes. This approach by the lower court was in the applicant's interest, in view of the rule embodied in Article 147 § 2 of the Code. The defence is therefore mistaken in its belief that the lower court erred by examining the complainants' acts. That court also discussed in detail the applicant's act and, as can be seen from the operative provisions of its judgment, correctly found that her acts, and not those of the complainants as incorrectly argued by the defence, were the subject matter of the case.

A certificate issued by the Burgas regional prosecutor's office... shows that this office opened an inquiry into the unlawful admission of pupils... by a commission of the Burgas regional inspectorate of the Ministry of Education and Science during the 2001/02 school year. After completing the inquiry the prosecuting authorities instituted a criminal investigation against officials of the inspectorate suspected of having taken bribes... However, the certificate does not say whether these officials were the complainants. In any event, this does not alter the lower court's conclusion that the applicant's act was contrary to Article 148 §§ 1 (2) and (3) and 2 in conjunction with Article 147 § 1 of the Criminal Code, a conclusion which is fully shared by this court. Even if it were to be assumed that these criminal proceedings for bribery were directed against the complainants in their capacity as members and... chairman of the commission..., this fact alone is not enough to rebut the presumption of innocence and establish the truth of the injurious statements and the imputation of an offence, because the conclusion of these criminal proceedings by a final conviction of the four complainants of the offence of bribery is an uncertain future event. It is not disputed between the parties that at the time of the adoption of this court's judgment the criminal proceedings against the complainants are pending at the pre-trial stage. The ongoing nature of the investigation does not constitute grounds for adjourning the instant case until its completion, in view of the legal time limits for concluding the criminal proceedings, which, if excessive in length, may engender a real risk that the absolute limitation period for prosecuting the applicant will expire. An adjournment of the case is therefore unacceptable, because it would deprive the complainants of the right to obtain a judicial determination of the charges levelled by them owing to the expiry of the limitation period for prosecuting the offence allegedly committed by the applicant. Nor do the criminal proceedings pending against the complainants constitute grounds for staying the proceedings in the instant case, although the outcome of the investigation concerning them is of great importance for the applicant's liability and the application of Article 147 § 2 of the Criminal Code. The court may stay a criminal case only in a limited number of situations envisaged by the Code of Criminal Procedure. The existence of a criminal investigation against the complainants, the outcome of which is determinative for the resolution of the present case, is not such a situation. There are, then, no grounds for staying the proceedings in the instant case pending completion of the criminal proceedings against the complainants. It follows that, in so far as it has not been properly established that the complainants committed the imputed corrupt acts, this court endorses the lower court's conclusion that the applicant's act amounted to defamation contrary to Article 148 §§ 1 (2) and (3) and 2 in conjunction with Article 147 § 1 of the Criminal Code.

It is conceivable that the criminal proceedings against the complainants may end in a final conviction... Their conviction would undoubtedly establish the truth of the injurious statements disseminated and of the imputation of an offence, as required under Article 147 § 2 of the Criminal Code. If that were to happen, the applicant could request the proceedings to be reopened and the judgments against her to be set aside, relying on the existence of a new fact which was not known to the courts trying her case. For these reasons, the information in the certificate issued by the prosecuting authorities is only an indication that there were grounds for investigating officials of the regional inspectorate of the Ministry of Education and Science for corruption, but it by no means disproves the charge that the injurious statements and the imputation of an offence were false. The defence's contention that the proving of the injurious statements obeys the normal rules on distribution of the burden of proof in criminal proceedings is incorrect and illogical precisely because of the complainants' interest in proving their charge. Article 83 §§ 1 and 2 of the Code of Criminal Procedure provides that the burden of proof... is on the private prosecuting party. The applicant is not required to prove her innocence. However, in the circumstances, seeing that the complainants have no interest in triggering the application of Article 147 § 2 of the Criminal Code, because this would lead to the non-imposition of the punishment they seek, it has to be accepted that the burden of proof shifts to the applicant. The lower court's conclusions on this point are correct. Of course,... the applicant does not have the onus of proving the charges, but merely the existence of the prerequisites for not punishing her under Article 147 § 2 of the Criminal Code. The burden of proving the charges rests with the complainants.

As to the applicant's objection that she acted without mens rea, this court accepts the defence's argument that the applicant did not act with direct intent to defame the complainants... as incorrectly held by the lower court. However, as a whole the objection that she acted without mens rea and thus did not commit an offence is groundless. In reply to the complainants' rebuttal of the article, published in Compass on 14 September 2000, in the same issue of the newspaper the applicant wrote a note in her capacity as the article's author. Part of the content of this note: 'Dear ladies and gentlemen educationalists, please accept my apologies if I have offended you by imputing to you acts that you did not perpetrate', as well as the applicant's explanation at trial that she did not write the article with the intention of offending anyone, lead the court to accept that she perpetrated the offence with oblique intent... She was aware of the anti social character of her act. She foresaw its harmful consequences, namely that the newspaper's readers would learn of her assertions that the complainants were to be dismissed for corruption and about the offence of bribery imputed to them, which would inevitably negatively affect their reputations. The applicant did not wish these harmful consequences to occur as a direct result of her act. However, in pursuing her direct, and in principle noble, goal not to allow children to suffer detriment in the process of applying for admission to elite secondary schools, she knowingly accepted that these consequences would inevitably occur. This positive attitude towards the result of the offence makes her act unlawful.

In order not to have the intention of committing defamation, the accused must be certain, on the basis of objective facts, that the injurious statements or the imputation are true. The information contained in the testimony of a witness for the applicant and the article in the issue of Sega 1) of 11 September 2000 under the headline 'Bribes scandal in Burgas secondary schools' 2)..., in which the complainants are accused of corruption, is not based on such objective facts. It could not give the applicant a justified assurance that the injurious statements and the imputation were true. The lower court remarked correctly that not a single parent or pupil who gave such information to the applicant had been named. The above mentioned witness for the applicant does not say which parents of children who were denied admission complained to him that 'sums of 300 United States dollars were pocketed to allow in healthy children instead of sick ones'... Contrary to her assertions, the applicant did not carry out a proper journalistic inquiry before drafting her article. Her assertions that she received the information from the parents of children who were not admitted (which were not corroborated by the testimony of any parent) and that the information in the article... in the 11 September 2000 issue of Sega confirmed the allegations in the impugned article do not lend support to her argument that she 'complied with all possible requirements of good faith journalism'. In accordance with the principle that journalists have to be objective, proper journalistic inquiry requires them to check the reliability of their sources. In the instant case, the applicant could have asked the Ministry of Education and Science about the reasons behind and the content of the parents' letter mentioned in the article in Sega. Counsel for the applicant mistakenly objects that she had not been made aware that the Ministry had received an alert from protesting parents. In line seven of the impugned article the applicant pointed out that the Ministry's internal inquiry had been ordered by the Minister pursuant to 'an ALERT concerning bribe taking'. She was obviously aware of an alert (a letter) received by the Ministry. There is no indication in the case file that any of the protesting parents or children with whom the applicant claims she conversed many times said that the complainants had engaged in corrupt acts. If the applicant had checked what alert had been received by the Ministry and the exact reason why the Minister had ordered an internal inquiry, she would have no doubt reached a different conclusion. The protesting parents complained about 'the ruthless race between doctors to earn more money by giving false diagnoses to minors applying for admission to secondary schools'... It is not disputed that none of the complainants is a medical doctor. Clearly, then, the protests were directed against the actions of the doctors, not against those of the commission of which the four complainants were members. No complaints of corrupt acts on the part of the complainants from parents, pupils or officials were received by the Ministry or by the newly formed 'Citizens' Association for the Salvation of Burgas', of which the above mentioned witness is a member. When giving evidence at trial, this witness testified about a complaint which he had received from ten or fifteen individuals who had confided that they had each given 300 United States dollars to a member of the commission. He had shared this information with the applicant. The information did not, however, contain objective facts capable of convincing the applicant as a journalist of the truthfulness of what she wrote in the article and thus absolving her of any intention to defame. On the one hand, the witness did not name any specific individual who was in a position to confirm his words, and, on the other, the corruption complaint concerned only one (unidentified) member of the commission, not all four complainants as asserted in the article. It should also be noted that there was a further member of the commission who is not a complainant in this case, the witness Dr N.P. The internal inquiry carried out following complaints by parents had the task of checking whether the complainants had, as members of the commission, complied with certain Ministry regulations, not whether they had taken bribes. For these reasons, the court finds no force in the defence's argument that the applicant's intent did not comprise the inaccuracy of the injurious statements disseminated and of the imputation of an offence. Even though the sources... mentioned by the applicant herself could not, in the circumstances, have assured her of the reality of the situation, she wrote the impugned article. As correctly found by the lower court, the applicant did not use a source for the amount of the bribe - 'about 15,000 United States dollars' -, but made the calculation herself by multiplying 40 children by 300 dollars. The above shows that the journalistic objectivity and thorough research required of each publication were lacking.

As regards the applicant's complaint that the conviction and sentence infringed her freedom to express her opinions and impart information, the lower court has given weighty reasons why this complaint is unfounded, in view of the applicant's unacceptable infringement of the complainants' competing fundamental and hence constitutionally guaranteed right under Article 32 of the Constitution to a good name. The lower court correctly referred to and construed Articles 39 § 2 and 41 § 1 of the Constitution and Article 10 § 2 of the European Convention on Human Rights, and rightly held that the applicant's right to impart information could not be used to infringe the rights and the good name of the complainants in the manner described above. Analysis of these provisions and of the rules of Articles 146, 147 et seq. of the Criminal Code defining the offences concerned and enacted to guarantee compliance with the above provisions, makes it clear that journalists must exercise their constitutional right to express opinions and impart information in a way which excludes the commission of the offences of insult or defamation. Naturally, the principles of democracy and freedom of speech, as well as the public interest, require journalists to be able to publish in the media facts established as a result of proper journalistic inquiries, even though these facts may damage people's reputations. However, journalists must verify the truthfulness of their statements by using every available means to check the reliability of the information they receive. The applicant failed to do so despite having the objective opportunity. The wording of Article 147 § 2 of the Criminal Code shows that in their articles journalists may disseminate injurious statements of fact or impute offences to others without fearing punishment, provided that they are able to prove the veracity of their assertions.

This court fully accepts the defence argument that through her actions the applicant sought to safeguard the interest of the public and in particular, as averred by her, the interests of the seventy four children who had applied for admission to secondary schools. Motivation is, however, not an exculpating circumstance, but only a mitigating one...

For these reasons, the lower court was correct in holding that the applicant met the conduct and fault criteria... of the offence of defamation...

Concerning the punishment: The lower court correctly applied the substantive law, as the prerequisites of Article 78a of the Criminal Code are met in respect of each of the applicant's offences. The quantum of the administrative punishments was also set correctly... The complainants' request for harsher penalties than those imposed by the lower court is ill founded in view of the additional mitigating circumstances noted by this court. These are the specific motivation, the form of the mens rea and the applicant's use of the future (that is, uncertain) tense. Taken together with the mitigating circumstances already noted by the lower court, these warrant imposing less than the maximum penalty. The fact that the complainants are public officials is not a reason to allow their appeal either, because this aggravating circumstance has already been taken into account in framing the elements of the offence. On the other hand, the fact that the offence imputed to the complainants was a serious and intentional one shows that the applicant's act was highly dangerous and makes it unacceptable to reduce the penalties imposed by the lower court to below the average.

As regards the civil claims, this court fully shares the reasons given by the lower court for finding the applicant liable in tort for the damage caused... to each of the complainants. The lower court's opinion that an award of BGN 1,000 to each of the complainants is just fully coincides with this court's notion of equity. The award should therefore not be increased as requested by the complainants.

The lower court's judgment is well founded and lawful and must therefore be upheld."

30. The court also ordered the applicant to pay the complainants' costs for the appeal proceedings, amounting to BGN 50 for each of them.


3. The payment of the fine, damages and costs

31. All four complainants issued enforcement proceedings against the applicant to recover the damages awarded to them. As a result, each of them obtained payment of BGN 1,318. In one of those cases, and in connection with the applicant's debt towards the State treasury, an enforcement judge attached half of a flat belonging to the applicant. At the time of the latest information from her (12 February 2009), the attachment order had not been lifted because BGN 2,463 of her debt towards the treasury remained outstanding.


E. Other developments

32. On 3 April 2001 a member of Parliament officially questioned the Minister of Education and Science about the affair. On 9 April 2001 the Minister replied, saying, inter alia, that the officials found guilty of committing violations of the admissions procedure had been disciplined and that the Ministry did not have competence to institute criminal proceedings, which was a matter for the prosecuting authorities.

33. On 3 July 2002 the applicant, together with three officials of the Ministry of Education and Science, testified about the "sick children" affair before the National Assembly's Standing Committee on Complaints and Petitions. At the end of the hearing the Committee unanimously resolved to send the material to the Burgas prosecuting authorities with a view to the possible initiation of criminal proceedings against Ms T.K., Ms A.M., Mr R.E. and Mr G.D., asking the Minister of Health whether the medical doctors responsible had been punished, and asking the Minister of Education and Science whether penalties had been imposed on Ms T.K., Ms A.M., Mr R.E. and Mr G.D. and whether the penalties had corresponded to the posts they occupied.


II. Relevant domestic law


A. The Constitution

34. The relevant provisions of the 1991 Constitution read as follows:

Article 32 § 1

"The private life of citizens shall be inviolable. All citizens are entitled to be protected against unlawful interference in their private or family life and against infringements of their honour, dignity and reputation."

Article 39

"1. Everyone is entitled to express an opinion or to publicise it through words, whether written or oral, sounds or images, or in any other way.

2. That right shall not be exercised to the detriment of the rights and reputation of others, or for incitement to forcible change of the constitutionally established order, perpetration of a crime or enmity or violence against anyone."

Article 40 § 1

"The press and the other mass media shall be free and not subject to censorship."

Article 41

"1. Everyone has the right to seek, receive and impart information. The exercise of that right may not be directed against the rights and the good name of other citizens or against national security, public order, public health or morals.

2. Citizens shall have the right to information from State bodies or agencies on any matter of legitimate interest to them, unless the information is a State secret or a secret protected by law or it affects the rights of others."

Article 57 § 2

"Rights shall not be abused, nor shall they be exercised to the detriment of the rights or the legitimate interests of others."


B. The Criminal Code

35. Article 147 of the 1968 Criminal Code, as in force since March 2000, provides as follows:

"1. Any person who disseminates an injurious statement of fact about another or imputes an offence to him or her shall be punished for defamation by a fine ranging from three to seven thousand levs, as well as by public reprimand.

2. The perpetrator shall not be punished if he or she proves the truth of the said statement or imputation."

36. If the defamation is committed through the printed press, or if the defamed parties are public officials carrying out their duties, it is punishable by a fine ranging from BGN 5,000 to BGN 15,000, as well as by public reprimand (Article 148 §§ 1 (2) and (3) and 2, as in force since March 2000). Since March 2000 all instances of defamation are privately prosecutable offences (Article 161, as in force since March 2000). In 1998 Article 148 survived a challenge of unconstitutionality, with the Constitutional Court ruling that increased penalties where the defamed parties were public officials did not disproportionately restrict freedom of expression (bulharský text).

37. The mens rea for the offence of defamation can only be direct intent or oblique intent (recklessness), not negligence (Article 11(4)). Mens rea, in the form of intent or negligence, is an essential element of any criminal offence (Article 9 § 1 and Article 11 §§ 1, 2 and 3).

38. In a judgment of 26 May 2000 (bulharský text) the Supreme Court of Cassation held that provided that, prior to publication, journalists checked their information in line with the practice established in the profession or with the internal rules of the relevant medium, by using the sources available in practice, they could not be held to have acted wilfully or even negligently and were not guilty of defamation. It went on to say that, owing to the accessory nature of a civil party claim, the general rule of tort law that fault was presumed was not applicable to the examination of tort claims in criminal defamation proceedings. In such proceedings, the rules governing fault as an element of the tort of defamation were those of the criminal law. The court also held that under Bulgarian law strict liability could not be applied in respect of defamation, and referred to the constitutional principle that public officials were subject to wider limits of acceptable criticism than private individuals.

39. Article 78a § 1, as in force at the relevant time, mandated the courts to replace convicted persons' criminal liability with an administrative punishment - a fine ranging from 500 to 1,000 levs - if (i) the offence of which they had been convicted was punishable by up to two years' imprisonment or a lesser penalty, in respect of an intentional offence, (ii) they had not previously been convicted of a publicly prosecutable offence and their criminal liability had not previously been replaced by an administrative punishment, and (iii) the pecuniary damage caused by the criminal act had been made good. The administrative fine could not be higher than the criminal fine envisaged for the offence (Article 78a § 5). Along with the fine the court could impose occupational disqualification of up to three years, if such a punishment was envisaged for the offence (Article 78a § 4).

40. According to the doctrine, to make out the defence of truth under Article 147 § 2, defendants do not need to prove that a complainant has been convicted by means of a final decision; the institution and outcome of criminal proceedings against the complainant are irrelevant (bulharský text).


III. Relevant international materials

41. On 4 October 2007 the Parliamentary Assembly of the Council of Europe adopted Resolution 1577 (2007), Towards decriminalisation of defamation, in which it called on the Member States to, inter alia, guarantee that there is no misuse of criminal prosecutions for defamation (point 17.2); remove from their defamation legislation any increased protection for public figures (point 17.6); ensure that under their legislation persons pursued for defamation have appropriate means of defending themselves, in particular means based on establishing the truth of their assertions and on the general interest (point 17.7); set reasonable and proportionate maxima for awards for damages and interest in defamation cases so that the viability of a defendant media organ is not placed at risk (point 17.8); and provide appropriate legal guarantees against awards for damages and interest that are disproportionate to the actual injury (point 17.9).


THE LAW


I. Alleged violation of article 10 of the Convention

42. The applicant complained under Article 10 of the Convention about her conviction and punishment for having written the impugned article.

43. Article 10, in so far as relevant, provides as follows:

"1. Everyone has the right to freedom of expression. This right shall include freedom to hold opinions and to receive and impart information and ideas without interference by public authority and regardless of frontiers....

2. The exercise of these freedoms, since it carries with it duties and responsibilities, may be subject to such formalities, conditions, restrictions or penalties as are prescribed by law and are necessary in a democratic society, in the interests of national security, territorial integrity or public safety, for the prevention of disorder or crime, for the protection of health or morals, for the protection of the reputation or rights of others, for preventing the disclosure of information received in confidence, or for maintaining the authority and impartiality of the judiciary."


A. Submissions before the Court

44. The Government submitted, citing at length the reasons given by the Burgas Regional Court, that the applicant could not rely on her right to freedom of expression because the information that she had published had not been properly verified, was false and misled the public. They asserted that the national courts, after considering fully the arguments and the evidence put forward by the complainants and the applicant, had decided the case impartially, giving reasons that were fully consonant with this Court's case law. They also drew attention to the fact that the complainants, although they were public officials, had availed themselves of an avenue accessible to any defamed individual. It could furthermore not be overlooked that the courts had waived the applicant's criminal liability and simply imposed an administrative penalty on her. The award of damages had also been proportionate to the injury to the complainants' reputations. The interference had therefore been justified.

45. The applicant conceded that her conviction had a basis in domestic law and had been intended to protect the reputation of others. However, she criticised the quality of the law, arguing that it was contrary to the Convention because it gave public officials a higher degree of protection against criticism. Despite a Constitutional Court ruling which said that such officials could be subjected to harsher criticism, Parliament had failed to repeal Article 148 §§ 1 (3) and 2 of the Criminal Code, which envisaged more severe penalties where the persons defamed were public officials. The very existence of a domestic rule at variance with the Court's case law to the effect that public officials were, like politicians, subject to wider limits of acceptable criticism was contrary to Article 10.

46. In the applicant's view, the question whether the interference had been necessary was to be decided not only by reference to her case but in the light of the overall effect which libel claims had on journalists' work. It was incumbent on the State to prove such necessity by showing that a publication was detrimental to a democratic society and that the harm flowing from it exceeded its benefits. Therefore, contrary to what had been stated by the domestic courts, the presumption of innocence should be to the benefit of those disseminating information rather than those affected by it.

47. The applicant drew attention to the context of the case and pointed out that corruption in Bulgaria was a serious problem which the authorities were unable to counter satisfactorily. It often went unpunished and in some cases was not even investigated, whereas the exposure of corrupt acts was a difficult task, especially in view of the discrepancy between journalists' incomes and the penalties for defamation. Another problem was the general difficulty of proving corruption. Given the numerous breaches committed by the officials in the present case, the indications that amounts had been paid for the admission of children to specialised schools and the parents' complaint to the Ministry, it had been legitimate for the applicant to air allegations of corruption. She had duly verified her story before going to press, basing her allegations on sources inside the education inspectorate, the allegations of protesting parents, statements by the four officials concerned and Dr N.P., and conversations with teachers. In her article she had presented three versions: the first based on her sources in the inspectorate and the parents' statements, the second based on the assertions of the four officials, and the third based on Dr N.P's assertions. She had not commented on the versions or presented any of them as her own. She had contacted those concerned and given them the opportunity to reply. She had been working under considerable pressure because she had to publish the article before the beginning of the school year. Although at the time there had been no written rules of journalistic ethics, she had complied with the usual rules. Her article had plainly been beneficial to the public debate in the relevant domain, whereas the sanctions imposed on her had had a clear chilling effect. The sums which she had been ordered to pay were many times higher than her income and she had struggled for years to pay them in full.

48. The third parties stressed the importance of the case for the ability of the media to contribute to democratic debate. They invited the Court to find explicitly that the presumption of falsity, especially in criminal libel cases, was as such contrary to Article 10 of the Convention, and to rule that under that provision all elements of the offence of defamation had to be proved by the complainant to the criminal standard. They highlighted the presumption's potential chilling effect, especially when combined with strict liability in respect of libel. They pointed out that that chilling effect had been expressly recognised by the Supreme Court of the United States in New York Times Co. v. Sullivan (376 U.S. 254) and by the Inter American Court of Human Rights in Herrera Ulloa v. Costa Rica (judgment of 2 July 2004, Series C No. 107, §§ 132 and 133). They cited further cases from a number of jurisdictions which, in their view, supported the same proposition, and pointed out that several countries in eastern Europe had decriminalised libel. They drew attention to the perils of imposing unrealistic standards of proof on libel defendants, and of equating such defendants with the prosecution in criminal cases. They described in detail the approaches adopted in a number of jurisdictions with regard to the standard of care required of journalists when reporting on matters of public interest and concerning public officials. They invited the Court to clarify further the appropriate test for examining cases concerning press allegations of official misconduct in the light of those approaches and the principles flowing from its own case law.


B. The Court's assessment

49. The Court considers that this complaint is not manifestly ill-founded within the meaning of Article 35 § 3 (a) of the Convention or inadmissible on any other grounds. It must therefore be declared admissible.


1. Whether there was interference

50. It was common ground between the parties that the applicant's conviction and punishment, coupled with the order to pay damages, constituted interference - in the form of a "penalty" - by a public authority with her right to freedom of expression. The Court sees no reason to hold otherwise.


2. Whether the interference was justified

51. Such interference will be in breach of Article 10 if it fails to satisfy the criteria set out in its second paragraph. The Court must therefore determine whether it was "prescribed by law", pursued one or more of the legitimate aims listed in that paragraph and was "necessary in a democratic society" to achieve that aim or aims.


(a) Lawfulness and legitimate aim

52. The Court finds, and this has not been disputed, that the interference was "prescribed by law", namely by Articles 147 and 148 of the Criminal Code. Having regard to the requirements of its case law (see, for instance, Glas Nadezhda EOOD and Anatoliy Elenkov v. Bulgaria, no. 14134/02, §§ 45 and 46, ECHR 2007 XI (extracts)), the Court does not consider that these provisions were overly broad or unclear. The applicant asserted that Article 148 §§ 1 (3) and 2, which provides for harsher penalties where the defamed party is a public official, was inconsistent with the principles emerging from the Court's case law. However, the Court does not find that this alleged inconsistency affects that provision's quality. The applicant's argument is rather directed towards the question whether the interference was "necessary in a democratic society", a matter which the Court will examine later (see Ukrainian Media Group v. Ukraine, no. 72713/01, § 50, 29 March 2005).

53. The applicant conceded that the interference pursued the legitimate aim of protecting the reputation of others. The Court sees no reason to hold otherwise.


(b) "Necessary in a democratic society"


(i) General considerations

54. It remains to be established whether the interference was "necessary in a democratic society". This determination must be based on the following general principles emerging from the Court's case law (see, among other authorities, Cumpana and Mazare v. Romania GC, no. 33348/96, §§ 88 91, ECHR 2004 XI, with further references):

(a) The test of "necessity in a democratic society" requires the Court to determine whether the interference corresponded to a pressing social need. The Contracting States have a certain margin of appreciation in assessing whether such a need exists, but it goes hand in hand with European supervision, embracing both the legislation and the decisions applying it, even those delivered by independent courts. The Court is therefore empowered to give the final ruling on whether a "restriction" is reconcilable with freedom of expression as protected by Article 10.

(b) The Court's task in exercising its supervisory function is not to take the place of the competent domestic courts but rather to review under Article 10 the decisions they have taken pursuant to their power of appreciation. This does not mean that the supervision is limited to ascertaining whether the respondent State exercised its discretion reasonably, carefully or in good faith; what the Court has to do is to look at the interference complained of in the light of the case as a whole, including the content of the statements held against the applicant and the context in which he or she has made them.

(c) In particular, the Court must determine whether the reasons adduced by the national authorities to justify the interference were relevant and sufficient and whether the measure taken was proportionate to the legitimate aims pursued. In doing so, the Court has to satisfy itself that the national authorities, basing themselves on an acceptable assessment of the relevant facts, applied standards which were in conformity with the principles embodied in Article 10.

(d) The Court must also ascertain whether the domestic authorities struck a fair balance between the protection of freedom of expression as enshrined in Article 10 and the protection of the reputation of those against whom allegations have been made, a right which, as an aspect of private life, is protected by Article 8 of the Convention.

55. An additional factor of particular importance in the present case is the vital role of "public watchdog" which the press performs in a democratic society. Although it must not overstep certain bounds, in particular in respect of the reputation and rights of others, its duty is nevertheless to impart - in a manner consistent with its obligations and responsibilities - information and ideas on political issues and on other matters of general interest (ibid., § 93, with further references). The Court must apply the most careful scrutiny when, as here, the sanctions imposed by a national authority are capable of discouraging the participation of the press in debates over matters of legitimate public concern (see, among other authorities, Tonsbergs Blad A.S. and Haukom v. Norway, no. 510/04, § 88, ECHR 2007 III). The Court would add that if the national courts apply an overly rigorous approach to the assessment of journalists' professional conduct, the latter could be unduly deterred from discharging their function of keeping the public informed. The courts must therefore take into account the likely impact of their rulings not only on the individual cases before them but also on the media in general. Their margin of appreciation is thus circumscribed by the interest of a democratic society in enabling the press to play its vital role in imparting information of serious public concern (ibid., § 82).

56. The Court further notes that the article in respect of which the applicant was convicted and penalised was reporting facts relating to alleged irregularities and corrupt practices in the admission of students to secondary schools (see paragraph 13 above). There can be no doubt that this was a question of considerable public interest, even sparking parliamentary debates and a hearing before a parliamentary committee (see paragraphs 32 and 33 above), and that the publication of information about it formed an integral part of the task of the media in a democratic society.

57. It should also be observed that the individuals mentioned in the article were public officials, whom the Court has found as a rule to be subject to wider limits of acceptable criticism than private individuals (see Thoma v. Luxembourg, no. 38432/97, § 47, ECHR 2001 III; Pedersen and Baadsgaard v. Denmark GC, no. 49017/99, § 80, ECHR 2004 XI; Mamere v. France, no. 12697/03, § 27, ECHR 2006 XIII; and Dyundin v. Russia, no. 37406/03, § 26, 14 October 2008). However, the national courts were unable to take that into account and were instead bound to punish the applicant more severely (see paragraphs 23 and 29 above), because Article 148 §§ 1 (3) and 2 of the Criminal Code treats the official capacity of the victim of an alleged defamation as an automatic aggravating circumstance (see paragraph 36 above). The Court will revert to this matter below.


(ii) As to the burden and standard of proof

58. The statements made by the applicant (see paragraph 13 above) were clearly allegations of fact and not value judgments, and as such susceptible to proof (see Lingens v. Austria, 8 July 1986, § 46, Series A no. 103; Cumpana and Mazare, cited above, §§ 98 101; and Flux v. Moldova (no. 4), no. 17294/04, § 36, 12 February 2008). There was therefore nothing inherently wrong with her being asked to demonstrate the truth of her assertions, as required under Article 147 § 2 of the Criminal Code, which embodies the so called "presumption of falsity" (sometimes, especially in common law countries, referred to as "defence of justification" or "defence of truth"). The Court has dealt with this matter in the context of civil proceedings in the case of McVicar, and has concluded that it is not, in principle, incompatible with Article 10 to place on the defendant in libel proceedings the burden of proving to the civil standard the truth of defamatory statements (see McVicar v. the United Kingdom, no. 46311/99, §§ 83 87, ECHR 2002 III). It later confirmed that ruling in Steel and Morris, subject to the proviso that the defendant must be allowed a realistic opportunity to do so (see Steel and Morris v. the United Kingdom, no. 68416/01, §§ 93 95, ECHR 2005 II). It reiterated that point in Alithia Publishing Company Ltd and Constantinides v. Cyprus (no. 17550/03, § 68, 22 May 2008); Wall Street Journal Europe Sprl v. the United Kingdom ((dec.), no. 28577/05, 10 February 2009); and Europapress Holding d.o.o. v. Croatia (no. 25333/06, § 63, 22 October 2009). In Rumyana Ivanova it held, in referring to criminal libel proceedings, that a requirement for defendants to prove to a reasonable standard that the allegations made by them were substantially true did not, as such, contravene the Convention (see Rumyana Ivanova v. Bulgaria, no. 36207/03, §§ 39 and 68, 14 February 2008). It recently reiterated that position, again with reference to criminal libel proceedings, in Makarenko v. Russia (no. 5962/03, § 156, 22 December 2009) and Rukaj v. Greece ((dec.), no. 2179/08, 21 January 2010). Those rulings were not novel or without precedent. The former Commission in several cases examined the presumption of falsity in the context of criminal libel proceedings. It noted that it existed in the legislation of most of the States signatories to the Convention (see Barril v. France, no. 32218/96, Commission decision of 30 June 1997, Decisions and Reports (DR) 90 B, p. 147, at p. 156), and expressly found that it was not as such contrary to Article 10 or Article 6 § 2 (see Lingens and Leitgeb v. Austria, no. 8803/79, Commission decision of 11 December 1981, DR 26, p. 171, at p. 181, and Tollefsen v. Norway, no. 16269/90, Commission decision of 1 April 1992, unreported). As to the Court, it has commented favourably on the presumption when discussing the compatibility with Article 6 § 2 of a related presumption concerning the liability of publishing directors (see Radio France and Others v. France, no. 53984/00, § 24, ECHR 2004 II). It has found violations of Articles 6 § 1 and 10 in cases where defendants in criminal libel proceedings have not been allowed to avail themselves of that defence (see Castells v. Spain, 23 April 1992, §§ 47 and 48, Series A no. 236; Colombani and Others v. France, no. 51279/99, § 66, ECHR 2002 V; and Folea v. Romania, no. 34434/02, §§ 30 32, 14 October 2008; see also, in relation to civil defamation proceedings, Busuioc v. Moldova, no. 61513/00, § 88, 21 December 2004; Savitchi v. Moldova, no. 11039/02, § 59, 11 October 2005; and Flux (no. 4), cited above, § 38), and has held against applicants a lack of effort to make out that defence (see Cumpana and Mazare, cited above, §§ 104 08, and Mahmudov and Agazade v. Azerbaijan, no. 35877/04, § 44, 18 December 2008).

59. In the light of the above rulings and having carefully examined the third parties' arguments, the Court is not persuaded that the presumption of falsity, as applied in the instant case, ran counter as such to Article 10, for two reasons.

60. First, the right to freedom of expression is not absolute and its exercise must not infringe other rights protected by the Convention, such as the right to respect for private life under Article 8 (see paragraph 54 (d) above, and also Von Hannover v. Germany, no. 59320/00, §§ 57 60, ECHR 2004 VI; Pfeifer v. Austria, no. 12556/03, §§ 35 and 38, ECHR 2007 XII; Petrina v. Romania, no. 78060/01, § 36, 14 October 2008; and Europapress Holding d.o.o., cited above, § 58 in fine), or the presumption of innocence enshrined in Article 6 § 2 (see Pedersen and Baadsgaard, cited above, § 78). Given the nature of the conflicting interests, the States must be given a certain margin of appreciation in striking the appropriate balance between those rights (see A. v. Norway, no. 28070/06, § 66, 9 April 2009, and Petrov v. Bulgaria (dec.), no. 27103/04, 2 November 2010). The Court has already found that the States cannot be regarded as having overstepped that margin because they resorted to criminal measures as a response to defamation (see Radio France and Others, cited above, § 40; Lindon, Otchakovsky Laurens and July v. France GC, nos. 21279/02 and 36448/02, § 59, ECHR 2007 XI; Długołęcki v. Poland, no. 23806/03, § 47, 24 February 2009; and Saaristo and Others v. Finland, no. 184/06, § 69 in limine, 12 October 2010). Similarly, States cannot be said to have gone beyond it as a result of using legislative techniques - such as the presumption of falsity - whose aim is to enable those subjected to potentially defamatory attacks to challenge the truth of allegations which risk harming their reputations (see, mutatis mutandis, Steel and Morris, cited above, § 94 in fine).

61. Secondly and more importantly, the presumption, as applied in the instant case, had a limited effect on the outcome of the proceedings against the applicant. It is true that, taken in isolation, it could be seen as unduly inhibiting the publication of material whose truth may be difficult to establish in a court of law, for instance because of the lack of admissible evidence or the expense involved. However, it is not the Court's role to consider in the abstract whether national law - and, a fortiori, an individual rule of that law - conforms to the Convention (see McCann and Others v. the United Kingdom, 27 September 1995, § 153, Series A no. 324; Pham Hoang v. France, 25 September 1992, § 33, Series A no. 243; Etxeberria and Others v. Spain, nos. 35579/03, 35613/03, 35626/03 and 35634/03, § 81, 30 June 2009; and Romanenko and Others v. Russia, no. 11751/03, § 39, 8 October 2009). It must confine its attention, as far as possible, to the particular circumstances of the case before it (see, among other authorities, Wettstein v. Switzerland, no. 33958/96, § 41, ECHR 2000 XII, and Sommerfeld v. Germany GC, no. 31871/96, § 86, ECHR 2003 VIII), and base its examination on the provisions of the domestic law as they were applied to the applicant (see Minelli v. Switzerland, 25 March 1983, § 35, Series A no. 62; Vasilescu v. Romania, 22 May 1998, § 39, Reports of Judgments and Decisions 1998 III; Religionsgemeinschaft der Zeugen Jehovas and Others v. Austria, no. 40825/98, § 90, 31 July 2008; and Wall Street Journal Europe Sprl, cited above). In the instant case - as presumably in any criminal libel case in Bulgaria - the above mentioned "chilling effect" was considerably tempered by the fault element of the offence of defamation under Bulgarian law. Under the Criminal Code, defamation is not a strict liability offence, and to secure a conviction the complainant must establish that the alleged defamer acted with mens rea, which can only be direct intent or recklessness (oblique intent, equivalent in some jurisdictions to positive indirect intent) (see paragraphs 37 and 38 above). To determine whether a person accused of libel has acted with mens rea, the Bulgarian courts seek, as they did in the case at hand, to establish whether he or she has complied with the tenets of responsible journalism (see paragraph 38 above and Rumyana Ivanova, cited above, §§ 26 and 30). Libel defendants such as the applicant may thus be relieved of the obligation to prove the truth of the facts alleged in their publications and avoid conviction by simply showing that they have acted fairly and responsibly (see Radio France and Others, cited above, § 24, and contrast with Standard Verlags GmbH and Krawagna Pfeifer v. Austria, no. 19710/02, §§ 16, 30 and 57, 2 November 2006). That mechanism greatly reduces the presumption of falsity's potential negative effect on freedom of expression. The Court will revert to this matter below.

62. The Court nonetheless considers it necessary to emphasise that the reversal of the burden of proof operated by that presumption makes it particularly important for the courts to examine the evidence adduced by the defendant very carefully, so as not to render it impossible for him or her to reverse it and make out the defence of truth (see Lingens and Leitgeb, at pp. 179 80; Tollefsen; Barril, at p. 156; and Folea, §§ 30 32, all cited above). In that connection, it is striking that in the instant case the Burgas Court of Appeal held - perhaps erroneously in terms of Bulgarian law (see paragraph 40 above) - that the only way of corroborating the allegation that someone had committed a criminal offence was to show that he or she stood convicted of it. This position cannot be condoned by the Court (see Flux v. Moldova (no. 6), no. 22824/04, §§ 11 and 31, 29 July 2008). While a final conviction in principle amounts to incontrovertible proof that a person has committed an offence, to circumscribe in such a way the manner of proving allegations of criminal conduct in the context of a libel case is plainly unreasonable, even if account must be taken, as required under Article 6 § 2, of that person's presumed innocence. Allegations in the press cannot be put on an equal footing with those made in criminal proceedings (see Barril, cited above, at pp. 156 57; Unabhängige Initiative Informationsvielfalt v. Austria, no. 28525/95, § 46, ECHR 2002 I; Scharsach and News Verlagsgesellschaft v. Austria, no. 39394/98, § 43, ECHR 2003 XI; and Karman v. Russia, no. 29372/02, § 42, 14 December 2006). Nor can the courts hearing a libel case expect libel defendants to act like public prosecutors, or make their fate dependent on whether the prosecuting authorities choose to pursue criminal charges against, and manage to secure the conviction of, the person against whom they have made allegations (see Folea, cited above, §§ 30 32).


(iii) As to the assessment of whether the applicant acted as a responsible journalist

63. Article 10 does not guarantee wholly unrestricted freedom of expression even with respect to press coverage of matters of serious public concern and relating to politicians or public officials. Under the terms of its second paragraph, the exercise of this freedom carries with it "duties and responsibilities", which also apply to the press. These "duties and responsibilities" are liable to assume significance when, as in the present case, there is a question of attacking the reputation of named individuals and undermining the "rights of others". By reason of the "duties and responsibilities" inherent in the exercise of the freedom of expression, the safeguard afforded by Article 10 to journalists in relation to reporting on issues of general interest is subject to the proviso that they are acting in good faith in order to provide accurate and reliable information in accordance with the ethics of journalism (see, among other authorities, Bladet Tromso and Stensaas v. Norway GC, no. 21980/93, § 65, ECHR 1999 III). Indeed, in situations where on the one hand a statement of fact is made and insufficient evidence is adduced to prove it, and on the other the journalist is discussing an issue of genuine public interest, verifying whether the journalist has acted professionally and in good faith becomes paramount (see Flux v. Moldova (no. 7), no. 25367/05, § 41, 24 November 2009).

64. In Rumyana Ivanova the Court found that, in view of the nature of the applicant's allegation, the task of researching and demonstrating it was not unreasonable or impossible (see Rumyana Ivanova, cited above, §§ 63 65). By contrast, the nature of the allegation in the present case - that a number of irregularities in the admission of students to secondary schools were due to bribe taking - made it very difficult, if not impossible, for the applicant to provide direct corroboration of it (compare with Thorgeir Thorgeirson v. Iceland, 25 June 1992, § 65 in fine, Series A no. 239). That difficulty was demonstrated by, among other things, the reluctance of a witness for the applicant to identify the parents who had told him that they had paid money to get their children admitted to special schools (see paragraph 21 above).

65. However, the national courts - especially the Burgas Regional Court - in assessing whether or not the applicant had acted with mens rea, examined in detail the steps which she had taken to ensure the accuracy of the published information and found them insufficient. They placed particular reliance on her failure to seek corroboration of the story from the Ministry of Education and Science. They also expressed strong doubts as to whether she had in fact received reliable information that parents had paid money to get their children admitted to specialised schools (see paragraphs 23 and 29 above). It is true that, when dealing with the point, the Burgas Regional Court laid emphasis on the applicant's failure to cite the names of specific individuals who had made such an allegation. Such an approach might raise an issue in relation to the principle of protection of journalistic sources, one of the cornerstones of freedom of the press without which sources may be deterred from assisting the press in informing the public on matters of public interest (see Goodwin v. the United Kingdom, 27 March 1996, § 39, Reports 1996 II; Roemen and Schmit v. Luxembourg, no. 51772/99, § 46, ECHR 2003 IV; Financial Times Ltd and Others v. the United Kingdom, no. 821/03, §§ 59 and 63, 15 December 2009; and Sanoma Uitgevers B.V. v. the Netherlands GC, no. 38224/03, § 50, ECHR 2010...). However, it cannot be overlooked that, as is apparent from its reasoning, the Burgas Regional Court was more concerned with trying to ascertain whether before writing her article the applicant had complied with her normal journalistic obligation to carry out sufficient research in support of her hard hitting allegation against the four officials and, in particular, whether she had duly checked the reliability of her sources, than with pressing her to reveal her sources. The Court is not persuaded that it would have been impossible for the applicant to establish to the national courts' satisfaction that she had done so without exposing those sources (see, mutatis mutandis, Cumpana and Mazare, cited above, § 106). The Court would point out in that connection that according to its case law, the more serious an allegation is, the more solid its factual basis should be (see Cumpana and Mazare, § 101; Pedersen and Baadsgaard, § 78 in fine, and Rumyana Ivanova, § 64, all cited above). The allegation in the instant case was very serious (compare with Cumpana and Mazare, §§ 100 and 102, and Pedersen and Baadsgaard, § 80, both cited above, as well as with Wołek and Others v. Poland (dec.), no. 20953/06, 21 October 2008), and thus called for thorough research on the part of the applicant.

66. The Burgas Regional Court additionally had regard to the tone of the article and recognised that it was not cast in absolute terms. It also took into account the fact that the applicant had later given the complainants the opportunity to publish their response (see paragraph 16 above and contrast Flux (no. 6), cited above, § 29); on that basis, it reversed the lower court's finding that the applicant had acted with direct intent and held that she had acted merely with oblique intent. It also took into account the story's general context and the fact that it concerned a matter of public interest. It is true that it did not consider those points as relevant for the question whether the applicant had defamed the four officials, but regarded them as mere mitigating circumstances. For its part, the Court considers that, in view of the overall thrust of the article (see Castells v. Spain, 23 April 1992, § 48 in limine, Series A no. 236; Perna v. Italy GC, no. 48898/99, § 47 in limine, ECHR 2003 V; and Timpul Info Magazin and Anghel v. Moldova, no. 42864/05, § 35, 27 November 2007), those elements could be regarded as equally relevant for the assessment of whether or not the applicant had acted as a responsible journalist. Nonetheless, the fact remains that they featured in the national courts' analysis of the case.

67. It is also true that the national courts apparently did not pay heed to certain other factors that were equally relevant in that regard. For instance, it seems that they did not take into account the fact that the applicant had included the gist of the complainants' side of the story in her text. Nor did they sufficiently appreciate that at the time when the applicant had been researching her article, the results of the internal inspection carried out by the Ministry of Education and Science, which could have served as a reliable source of information, had not been made public, in spite of the fact that they had been ready for almost two months (see paragraph 11 above). That lack of publicity shows, on the one hand, the difficulty in obtaining reliable information on the issue and, on the other hand, the media's vital role of "public watchdog" in relation to such matters. It also highlights the public interest to publish information about the issue and about the authorities' reaction to it. Indeed, the lack of any contemporaneous official information, coupled with the uncontested existence of numerous irregularities in the admission of students, could reasonably have prompted the applicant to report on anything that was available, including information which was uncorroborated (see, mutatis mutandis, Flux (no. 7), cited above, § 44). It should be reiterated in that connection that the situation must be examined as it presented itself to the journalist at the material time, rather than with the benefit of hindsight (see Bladet Tromso and Stensaas, cited above, §§ 66 in fine and 72). However, those were only several elements among many that informed the national courts' assessment of the applicant's professional conduct.

68. In sum, in the light of the above mentioned reasons the Court is prepared to accept that the national courts' finding that the applicant had failed to sufficiently research her article before going to press, and had thus failed to act as a responsible journalist, could not be considered as manifestly unreasonable, and that the applicant's conviction could be regarded as necessary for protecting the reputations of the officials concerned. However, the Court does not consider it necessary to take a firm stance on that point, because it is in any event of the view that the sanction imposed on the applicant was disproportionate (see, mutatis mutandis, Cumpana and Mazare, cited above, §§ 109 10).


(iv) As to the severity of the sanction

69. On this point, the Court begins by noting that while the use of criminal law sanctions in defamation cases is not in itself disproportionate (see Radio France and Others, § 40; Lindon, Otchakovsky Laurens and July, § 59; Długołęcki, § 47; and Saaristo and Others, § 69 in limine, all cited above), the nature and severity of the penalties imposed are factors to be taken into account, because they must not be such as to dissuade the press from taking part in the discussion of matters of legitimate public concern (see Cumpana and Mazare, cited above, § 111). In addition, an award of damages for defamation must bear a reasonable relationship of proportionality to the injury to reputation suffered (see Tolstoy Miloslavsky v. the United Kingdom, 13 July 1995, § 49, Series A no. 316 B, and Steel and Morris, cited above, § 96). Indeed, those points were made by the Parliamentary Assembly in its Resolution 1577 (2007) (see paragraph 41 above).

70. In the instant case, although the proceedings started as criminal, the trial court, in application of Article 78a of the Criminal Code, waived the applicant's criminal liability and imposed only an administrative punishment (see paragraphs 23 and 39 above). In Rumyana Ivanova the Court attached particular weight to that factor (see Rumyana Ivanova, cited above, § 69). However, it cannot overlook the fact that the possibility offered by Article 78a is apparently available only once, which means that, if convicted a second time of defamation, the applicant is likely to face criminal penalties.

71. In any event, the Court finds that the overall sum which the applicant was required to pay was a far more important factor in terms of the potential chilling effect of the proceedings on her and other journalists. The four fines imposed on her came to a total of BGN 2,800, which, even taken alone, looks considerable when weighed against her salary (see paragraph 7 above). However, that amount must not be seen in isolation, but together with the damages and the costs awarded to the complainants. Those came to BGN 4,000 and BGN 512 respectively, making the total sum payable BGN 7,472 (EUR 3,797.36). That sum, which was the equivalent of almost seventy minimum monthly salaries (BGN 110 (EUR 56.24) at the relevant time) and of more than thirty five monthly salaries of the applicant, was payable by her alone (contrast with Worm v. Austria, 29 August 1997, §§ 15 and 57, Reports 1997 V). Indeed, one of the effects of the criminal character of the proceedings was that any fine imposed on the defendant would be payable by him or her alone. Unlike Rumyana Ivanova, where the Court was satisfied that BGN 3,050 was reasonable in the circumstances (see Rumyana Ivanova, cited above, § 69), in the case at hand it finds that BGN 7,472 was an excessive sum (contrast Wołek and Others, cited above). The evidence submitted by the applicant shows that she struggled for years to pay it in full (see paragraph 31 above and contrast with Stângu and Scutelnicu v. Romania, no. 53899/00, § 56, 31 January 2006, and Mihaiu v. Romania, no. 42512/02, § 71 in fine, 4 November 2008).


(v) Conclusion

72. In conclusion, the Court finds that in view of the particular circumstances of the case, the sanctions that the national courts imposed on the applicant were disproportionate. It follows that the interference with her right to freedom of expression was not "necessary in a democratic society".

73. There has therefore been a violation of Article 10 of the Convention.


II. Alleged violations of article 6 of the Convention

74. The applicant raised several complaints under Article 6 §§ 1 and 2 of the Convention. She firstly complained that by imposing on her the burden of proving that the allegations in her article were true, the national courts had acted in breach of the presumption of innocence. She secondly asserted that the Burgas Court of Appeal's ruling that the defence of truth could be based only on the final conviction of those accused of wrongdoing had been disproportionate and unfair. Lastly, she alleged that the courts had not properly examined all of her arguments.

75. Article 6, in so far as relevant, provides as follows:

"1. In the determination... of any criminal charge against him, everyone is entitled to a fair and public hearing... by an independent and impartial tribunal established by law....

2. Everyone charged with a criminal offence shall be presumed innocent until proved guilty according to law."

76. The Government submitted, citing the reasons given by the Burgas Regional Court, that the national courts had admitted and taken into account all the relevant pieces of evidence and had arrived at logical and legally correct conclusions. They further pointed out that the investigation concerning the four officials had been discontinued in October 2003 owing to a lack of evidence of bribe taking.

77. The applicant submitted that the right to be presumed innocent was a fundamental one and could not be reversed in respect of an essential element of the offence with which she was charged. Not only had the national courts erred, in terms of Bulgarian law, by requiring her to prove the truth of her allegations, but they had also made it impossible for her to do so by ruling that only a criminal conviction could amount to sufficient proof that a person had committed an offence. That ruling had also breached the fairness of the proceedings, because it deprived of all significance all the previously admitted evidence relating to wrongdoing by the four inspectors. She had researched her article in good faith, under considerable time constraints. To require her to establish its truthfulness added unnecessarily to the already high level of protection against defamation enjoyed by public officials.

78. The third parties' comments have been summarised in paragraph 48 above.

79. The Court considers that this complaint is not manifestly ill founded within the meaning of Article 35 § 3 (a) of the Convention or inadmissible on any other grounds. It must therefore be declared admissible.

80. However, having regard to its findings under Article 10 - in particular, its findings in relation to the "presumption of falsity" and the national courts' approach to issues of proof - the Court does not consider it necessary to examine additionally whether there has been a violation of Article 6 (see, mutatis mutandis, Pakdemirli v. Turkey, no. 35839/97, §§ 61 and 63, 22 February 2005; Flux v. Moldova (no. 5), no. 17343/04, § 27, 1 July 2008; and Financial Times Ltd and Others, cited above, § 75).


III. Alleged violation of Article 1 of Protocol no. 1

81. The applicant complained under Article 1 of Protocol No. 1 to the Convention that the amounts which she had been ordered to pay as a result of her conviction were excessive.

82. Article 1 of Protocol No. 1 provides as follows:

"Every natural or legal person is entitled to the peaceful enjoyment of his possessions. No one shall be deprived of his possessions except in the public interest and subject to the conditions provided for by law and by the general principles of international law.

The preceding provisions shall not, however, in any way impair the right of a State to enforce such laws as it deems necessary to control the use of property in accordance with the general interest or to secure the payment of taxes or other contributions or penalties."

83. The Government were of the view that there had been no violation of this provision.

84. The applicant argued that, since the interference with her possessions had been the result of breaches of Article 6 and Article 10 of the Convention, it was automatically in breach of Article 1 of Protocol No. 1 as well.

85. The third parties did not address this issue in their comments.

86. The Court considers that this complaint is not manifestly ill-founded within the meaning of Article 35 § 3 (a) of the Convention or inadmissible on any other grounds. It must therefore be declared admissible.

87. However, having regard to its findings under Article 10, the Court does not consider it necessary to also examine whether there has been a violation of Article 1 of Protocol No. 1 (see Pakdemirli, cited above, §§ 62 and 63).


IV. Application of Article 41 of the Convention

88. Article 41 of the Convention provides:

"If the Court finds that there has been a violation of the Convention or the Protocols thereto, and if the internal law of the High Contracting Party concerned allows only partial reparation to be made, the Court shall, if necessary, afford just satisfaction to the injured party."


A. Damage

89. The applicant claimed repayment of the amounts which she had been ordered to pay in fines (2,800 Bulgarian levs (BGN)) and in damages to the complainants and costs (BGN 5,272). She also claimed compensation in respect of non-pecuniary damage in an amount to be assessed by the Court.

90. The Government submitted that the claims were exorbitant. In their view, the finding of a violation was sufficient compensation for any damage suffered by the applicant.

91. In view of the grounds on which it found a breach of Article 10 of the Convention, the Court is unable to allow the applicant's claim for reimbursement of the sums that she was ordered to pay to the four complainants (see Cumpana and Mazare, cited above, § 129). By contrast, the Court considers that the applicant is entitled to recover the amounts that she was ordered to pay in fines (see, mutatis mutandis, Lingens, § 50, and Scharsach and News Verlagsgesellschaft, § 50, both cited above). It therefore awards her BGN 2,800, plus any tax that may be chargeable on that amount.

92. The Court finds that an award of compensation in respect of non pecuniary damage is also justified. Making its assessment on an equitable basis, as required under Article 41, the Court awards the applicant 2,000 euros (EUR), plus any tax that may be chargeable.


B. Costs and expenses

93. The applicant sought the reimbursement of BGN 5,000 (equivalent to EUR 2,556.46) incurred in fees for fifty hours' work by her lawyers on the proceedings before the Court, at BGN 100 per hour. She submitted an invoice drawn up by her lawyers.

94. The Government disputed both the number of hours claimed and the hourly rate charged by the applicant's lawyers.

95. According to the Court's case law, applicants are entitled to the reimbursement of their costs and expenses only in so far as it has been shown that these have been actually and necessarily incurred and are reasonable as to quantum. In the present case, regard being had to the information in its possession and the above criteria, the Court considers it reasonable to award the entire sum claimed by the applicant, plus any tax that may be chargeable to her.


C. Default interest

96. The Court considers it appropriate that the default interest should be based on the marginal lending rate of the European Central Bank, to which should be added three percentage points.

For these reasons,


THE COURT

unanimously

1. Declares the application admissible;

2. Holds that there has been a violation of Article 10 of the Convention;

3. Holds that there is no need to examine separately the complaints under Article 6 of the Convention;

4. Holds that there is no need to examine separately the complaint under Article 1 of Protocol No. 1;

5. Holds

(a) that the respondent State is to pay the applicant, within three months from the date on which the judgment becomes final in accordance with Article 44 § 2 of the Convention, the following amounts:
(i) BGN 2,800 (two thousand eight hundred Bulgarian levs), plus any tax that may be chargeable, in respect of pecuniary damage;
(ii) EUR 2,000 (two thousand euros), plus any tax that may be chargeable, to be converted into Bulgarian levs at the rate applicable at the date of settlement, in respect of pecuniary and non pecuniary damage;
(iii) BGN 5,000 (five thousand Bulgarian levs), plus any tax that may be chargeable to the applicant, in respect of costs and expenses;

(b) that from the expiry of the above mentioned three months until settlement simple interest shall be payable on the above amounts at a rate equal to the marginal lending rate of the European Central Bank during the default period plus three percentage points;

6. Dismisses the remainder of the applicant's claim for just satisfaction.

Done in English, and notified in writing on 19 April 2011, pursuant to Rule 77 §§ 2 and 3 of the Rules of Court.

Lawrence Early
Registrar

Nicolas Bratza
President

This judgment has become final under Article 44 § 2 of the Convention. It may be subject to editorial revision.

------------------------------------------------------------------
1) A national daily newspaper
2) See paragraph 12 of the Courts judgment in the case of Bozhkov v. Bulgaria (no.3316/04, 19 April 2011).
PROCEDURE THE FACTS I. The circumstances of the case A. The applicant and the newspaper B. Background to the case C. The impugned article D. The proceedings against the applicant 1. The proceedings before the Burgas District Court 2. The proceedings before the Burgas Regional Court 3. The payment of the fine, damages and costs E. Other developments II. Relevant domestic law A. The Constitution B. The Criminal Code III. Relevant international materials THE LAW I. Alleged violation of article 10 of the Convention A. Submissions before the Court B. The Court's assessment 1. Whether there was interference 2. Whether the interference was justified (a) Lawfulness and legitimate aim (b) "Necessary in a democratic society" (i) General considerations (ii) As to the burden and standard of proof (iii) As to the assessment of whether the applicant acted as a responsible journalist (iv) As to the severity of the sanction (v) Conclusion II. Alleged violations of article 6 of the Convention III. Alleged violation of Article 1 of Protocol no. 1 IV. Application of Article 41 of the Convention A. Damage B. Costs and expenses C. Default interest The Court
Název
Rozsudek Evropského soudu pro lidská práva ze dne 19. dubna 2011 ve věci stížnosti č. 22385/03 Kasabova proti Bulharsku
Autor
Evropský soud pro lidská práva
Zdroj
HUDOC - webový portál ESLP
Datum vydání
19. dubna 2011
Soud
Evropský soud pro lidská práva
Město
Strasbourg
Ročník
2011
Věc
ve věci stížnosti č. 22385/03
©ATLAS consulting spol. s r.o. člen skupiny ATLAS GROUP