Nález - Přijímání zákonů ve stavu legislativní nouze

NÁLEZÚstavního souduze dne 1. 3. 2011Přijímání zákonů ve stavu legislativní nouzesp. zn./č. j.:Pl. ÚS 55/10-1Související legislativa ČR:čl. 1, čl. 2, čl. 5, čl. 6, čl. 9, čl. 15, čl. 19, čl. 23, čl. 26, čl. 46 ústavního zákona č. 1/1993 Sb.čl. 22 usnesení č. 2/1993 Sb.§ 51, § 90, § 91, § 99 zákona č. 90/1995 Sb.čl. 8 ústavního zákona č. 110/1998 Sb.§ 118 zákona č. 107/1999 Sb.Publikováno ve Sbírce zákonů pod č. 80/2011 Sb.Právní věta:Právní úprava i samotný výkon legislativní procedury musejí zohledňovat celou řadu ústavních principů, zejména principy dělby moci, pluralismu, svobodné soutěže politických sil, princip reprezentativní demokracie (založené na svobodném výkonu mandátu a rovnosti členů parlamentu, ve svobodě projevu a svobodné parlamentní rozpravě), princip většinového rozhodování a od něj neoddělitelný princip ochrany menšin, které jsou na parlamentní půdě představovány parlamentní opozicí. Mezi tyto stěžejní principy náleží též původně přirozenoprávní zásada slyšet všechny "strany" a konečně i požadavek veřejného a transparentního projednání zákona. Institut vyhlášení stavu legislativní nouze omezuje či relativizuje shora uvedené ústavní principy, a proto musí být podmínky jeho použití vykládány velmi restriktivně. Podmínkou vyhlášení stavu legislativní nouze je existence mimořádné okolnosti, která má potenciál ohrozit základní práva a svobody zásadním způsobem, anebo kdy státu hrozí značné hospodářské škody. Takovou okolností může být jen situace, která se zjevně vymyká běžnému průběhu politických procesů vnitřních i vnějších, anebo může jít o situaci přírodní katastrofy.
Tento dokument je pouze pro uživatele s aktivním předplatným

Pro získání předplatného kontaktujte klientské centrum

Co získate s předplatným?
  • Více než 60.000 dokumentů
  • Novinky a aktuality každý den
  • Dotazy a odpovědi z praxe
  • Uživatelské fórum
  • S naším kalendářem vám nic neunikne