133/1970 Sb. Zákon o působnosti federálních ministerstev

133/1970 Sb.ZÁKONze dne 20. prosince 1970o působnosti federálních ministerstev
ve znění zákona č. 158/1973 Sb., zákonného opatření č. 17/1976 Sb., zákonů č. 149/1979 Sb., č. 42/1980 Sb., č. 115/1983 Sb. a č. 88/1987 Sb.
Federální shromáždění Československé socialistické republiky se usneslo na tomto zákoně:
ČÁST PRVNÍ
Obecná ustanovení
§ 1
Tento zákon upravuje působnost federálních ministerstev a některých dalších federálních ústředních orgánů (dále jen "federální ministerstva") při výkonu státní správy federace. Jejich předním úkolem je podílet se na tvorbě státní politiky federace a organizovat ve své působnosti její provádění.
§ 2
Federální ministerstva vykonávají na svém úseku státní správu v rozsahu působnosti federace. Na podkladě soustavných analýz stavu věcí vypracovávají návrhy řešení rozhodujících otázek v příslušných oblastech působnosti federace a předkládají je vládě Československé socialistické republiky.
§ 3
(1) Federální ministerstva předkládají na svém úseku návrhy státní hospodářské politiky a v okruhu své působnosti plní úkoly národohospodářského plánování podle zvláštních předpisů; předkládají zejména podklady a návrhy potřebné pro přípravu návrhů státních plánů rozvoje národního hospodářství Československé socialistické republiky, státních rozpočtů federace a jiných opatření širšího dosahu. V rámci své působnosti předkládají návrhy na rozvíjení soustavy plánovitého řízení a prověřují její účinnost.
(2) Federální ministerstva vycházejí ve své činnosti z cílů a úkolů státních plánů rozvoje národního hospodářství Československé socialistické republiky a z jednotné státní politiky; v souladu s nimi na svém úseku státní politiku konkretizují a realizují.
(3) Federální ministerstva při plnění svých úkolů navzájem spolupracují a zaujímají stanoviska k návrhům, které předkládají vládě Československé socialistické republiky jiné orgány, pokud se dotýkají jejich působnosti.
§ 4
Federální ministerstva pečují na svém úseku o náležitou právní úpravu patřící do působnosti federace. Připravují návrhy zákonů Federálního shromáždění a nařízení vlády Československé socialistické republiky. Na základě zákonů Federálního shromáždění a v jejich mezích vydávají obecně závazné právní předpisy, jsou-li k tomu zákonem zmocněny. Sledují, jak se tyto předpisy uplatňují.
§ 5
Federální ministerstva zabezpečují ve své působnosti úkoly rozvíjení mezistátních styků a mezinárodní spolupráce v hospodářské, vědecké a technické oblasti i v jiných oblastech. Při přípravě návrhů na sjednání mezinárodních smluv si mohou vyžadovat od příslušných ústředních orgánů státní správy republik potřebné podklady. Federální ministerstva zabezpečují úkoly, které vyplývají z mezinárodních smluv a dohod, jakož i z členství Československé socialistické republiky v mezinárodních organizacích.
§ 6
Federální ministerstva činí na svém úseku opatření nutná k zabezpečení obranné schopnosti Československé socialistické republiky a potřeb ozbrojených sil a k přípravě státních orgánů, hospodářských a jiných organizací i k branné výchově obyvatelstva a jeho ochraně pro případ války. Připravují potřebné návrhy a předkládají je vládě Československé socialistické republiky, popřípadě Radě obrany státu.
§ 7
(1) V zájmu jednotného zabezpečování státní politiky federace přihlížejí federální ministerstva k potřebám těch oblastí, které patří do působnosti republik, a dbají v dohodě s orgány republik o jejich souladný rozvoj. Federální ministerstva vytvářejí podmínky pro koordinaci řešení otázek společného zájmu, které vyplývají z potřeby jednotného zabezpečování státní politiky federace na celém území Československé socialistické republiky.
(2) V zájmu efektivního rozvoje jednotné československé ekonomiky zabezpečují federální ministerstva v souladu se státním plánem rozvoje národního hospodářství Československé socialistické republiky i potřeby odvětví řízených orgány republik. Odvětví jednotné československé ekonomiky, řízená orgány republik, zabezpečují též potřeby odvětví řízených federálními orgány.
§ 8
(1) Federální ministerstva soustavně spolupracují s příslušnými orgány republik, zejména při přípravě návrhů zákonů Federálního shromáždění a jiných obecně závazných právních předpisů a při přípravě, tvorbě a realizaci národohospodářských plánů, návrhů v oblasti jednotné státní hospodářské politiky a jiných významných opatření vlády Československé socialistické republiky. Společně s nimi zajišťují jednotnost postupu potřebnou pro přípravu takových opatření. Využívají jejich rozborů, koncepcí rozvoje jednotlivých odvětví a jiných prací. Opírají se o jejich zkušenosti a zabývají se jejich podněty.
(2) V zájmu jednotného zabezpečování státní politiky na celém území Československé socialistické republiky zabezpečují ministři Československé socialistické republiky spolu s příslušnými ministry republik vzájemnou součinnost a koordinaci. Federální ministerstva sledují plnění úkolů vyplývajících z jednotného uplatňování státní politiky federace a dbají v součinnosti s příslušnými orgány republik o zevšeobecňování pozitivních zkušeností a o odstraňování vyskytnuvších se nedostatků. Projednávají s nimi opatření, která je třeba v tomto směru učinit.
(3) Federální ministerstva mohou vyžadovat podklady a další údaje, které potřebují pro svou činnost, od příslušných orgánů republik a v rozsahu dohodnutém s těmito orgány i od hospodářských a jiných organizací jim podřízených.
(4) Ministři Československé socialistické republiky projednávají návrhy opatření v oblasti společné působnosti Československé socialistické republiky a obou republik před jejich předložením vládě Československé socialistické republiky s ministry republik, pokud se jich navrhovaná opatření dotýkají; pokud se nedosáhne dohody, informují vládu Československé socialistické republiky, která rozhodne.
§ 9
(1) Federální ministerstva plní své úkoly v součinnosti s odborovými a dalšími dobrovolnými společenskými organizacemi a s družstevními organizacemi.
(2) Federální ministerstva využívají ve své činnosti poznatků vědeckých institucí a pracovišť a zapojují je zejména do prací na řešení problémů koncepční povahy.
ČÁST DRUHÁ
Zvláštní ustanovení
Federální ministerstvo zahraničních věcí
§ 10
Federální ministerstvo zahraničních věcí je federálním ústředním orgánem státní správy pro oblast zahraniční politiky.
§ 11
Federální ministerstvo zahraničních věcí zabezpečuje vztahy Československé socialistické republiky k ostatním státům a k mezinárodním organizacím. Řídí, koordinuje a zabezpečuje provádění zahraniční politiky Československé socialistické republiky a dbá o uplatňování zájmů zahraniční politiky Československé socialistické republiky v činnosti všech orgánů federace i republik.
§ 12
Federální ministerstvo zahraničních věcí zajišťuje zastupování práv a zájmů Československé socialistické republiky v mezinárodních stycích. Koordinuje a zajišťuje přípravu sjednávání mezinárodních smluv. Při přípravě mezinárodních smluv a při zastupování práv a zájmů Československé socialistické republiky v mezinárodních stycích ve věcech patřících do výlučné působnosti republik postupuje v součinnosti s příslušnými ústředními orgány státní správy republik.
§ 13
Federální ministerstvo zahraničních věcí
a) řídí československé zastupitelské úřady v zahraničí;
b) vyhlašuje mezinárodní smlouvy;
c) plní úkoly při zabezpečování styků se zahraničím v oblasti školství, kultury, vědy a zdravotnictví na základě směrnic vlády Československé socialistické republiky.
Federální ministerstvo národní obrany
§ 14
Federální ministerstvo národní obrany je federálním ústředním orgánem státní správy pro zabezpečování obrany Československé socialistické republiky a orgánem pro řízení a velení Československé lidové armády a pro řízení civilní obrany. Zabezpečuje realizaci vojenské politiky Československé socialistické republiky v Československé lidové armádě a navrhuje potřebná opatření vládě Československé socialistické republiky. Radě obrany státu a presidentu republiky jako vrchnímu veliteli ozbrojených sil Československé socialistické republiky.
§ 15
Při zabezpečování obrany Československé socialistické republiky federální ministerstvo národní obrany zejménaa) zpracovává návrhy na komplexní výstavbu branného systému Československé socialistické republiky a návrh plánu obrany Československé socialistické republiky;b) činí opatření k zajištění výstavby branného systému Československé socialistické republiky na svém úseku a k použití Československé lidové armády pro případ války;c) zpracovává návrh komplexního plánu výstavby Československé lidové armády z hlediska vazeb na státní plány rozvoje národního hospodářství Československé socialistické republiky a spravuje příslušné vojenské prostředky;d) rozpracovává základní otázky války a vojenské vědy a rozvíjí vědeckou činnost pro potřebu branného systému Československé socialistické republiky;
e) zpracovává základní otázky branné výchovy a přípravy obyvatelstva a navrhuje opatření k jejich realizaci;
f) připravuje koncepci, zaměření a hlavní úkoly civilní obrany.
§ 16
Federální ministerstvo národní obrany jako orgán pro řízení a velení Československé lidové armády zejména
a) řídí výstavbu Československé lidové armády a zabezpečuje její všestrannou připravenost a nepřetržité velení vojskům;
b) rozpracovává operační a bojové použití Československé lidové armády a řídí vojenskou zpravodajskou službu;
c) zabezpečuje Československou lidovou armádu všemi druhy výzbroje, bojové techniky a materiálu;
d) řídí doplňování, přípravu, výchovu, výběr a rozmisťování kádrů Československé lidové armády a činí opatření k zabezpečení životních, pracovních a sociálních podmínek příslušníků Československé lidové armády;
e) zabezpečuje nedotknutelnost vzdušného prostoru Československé socialistické republiky a podílí se na zajišťování ochrany státních hranic ve stanoveném úseku.
§ 17
Federální ministerstvo národní obrany
a) organizuje a provádí opatření k mobilizaci Československé lidové armády, k vedení evidence občanů podléhajících branné povinnosti a k vedení evidence věcných prostředků, které budou za branné pohotovosti poskytnuty pro potřebu ozbrojených sil Československé socialistické republiky;
b) povolává občany Československé socialistické republiky k plnění branné povinnosti a v rozsahu své působnosti stanoví způsob výkonu této povinnosti.
Federální ministerstvo vnitra
§ 18
(1) Federální ministerstvo vnitra je federálním ústředním orgánem státní správy pro oblast vnitřního pořádku a bezpečnosti.
(2) Federální ministerstvo vnitra připravuje koncepci, zaměření a hlavní úkoly Sboru národní bezpečnosti, vojsk ministerstva vnitra a zásady organizace, jednotného výkonu služby a soustavy politické a odborné přípravy příslušníků Sboru národní bezpečnosti a vojsk ministerstva vnitra. Zabezpečuje rozvoj metod a prostředků bezpečnostní práce a jejich unifikaci.
(3) Federální ministerstvo vnitra řídí Státní bezpečnost a ve vymezeném rozsahu Veřejnou bezpečnost.
§ 19
Federální ministerstvo vnitra je orgánem pro řízení a velení vojsk ministerstva vnitra.
§ 20
Federální ministerstvo vnitra zajišťuje
a) přípravu mezinárodních smluv v oblasti vnitřního pořádku a bezpečnosti a jejich výkon, pokud není svěřen orgánům republik;
b) zamezení přepravy, dovozu a šíření věcí zahraničního původu, jejichž obsah je v rozporu s chráněnými zájmy nebo porušuje mezinárodní smlouvy.
§ 21
Federální ministerstvo vnitra vydává na základě zmocnění obsažených v příslušných zákonech obecně závazné právní předpisy, které upravují
a) práva a povinnosti příslušníků Sboru národní bezpečnosti a vojsk ministerstva vnitra, útvarů Sboru národní bezpečnosti, jakož i vojsk ministerstva vnitra vůči jiným orgánům státní správy, organizacím a občanům;
b) služební poměr a finanční, materiální, sociální a zdravotnické zabezpečení příslušníků Sboru národní bezpečnosti a vojsk ministerstva vnitra;
c) rozvoj a pravidla provozu telekomunikačních zařízení Sboru národní bezpečnosti a vojsk ministerstva vnitra mimo jednotnou telekomunikační síť.
§ 22
Pokud federální ministerstvo vnitra plní další úkoly státní správy, platí o tom zvláštní předpisy.
§ 23
Federální ministerstvo vnitra kontroluje v útvarech Sboru národní bezpečnosti a ve vojscích ministerstva vnitra plnění úkolů svěřených do jeho působnosti.
§ 24
Ministr vnitra Československé socialistické republiky
a) po projednání s ministry vnitra republik povolává vybrané příslušníky Sboru národní bezpečnosti k plnění úkolů federálního ministerstva vnitra;
b) ustanovuje na návrh ministrů vnitra republik náčelníky krajských správ Sboru národní bezpečnosti.
Státní plánovací komise
§ 25
Státní plánovací komise je federálním ústředním orgánem státní správy pro národohospodářské plánování a rozvíjení soustavy plánovitého řízení národního hospodářství.
§ 26
Státní plánovací komise podle pokynů vlády Československé socialistické republiky a ve spolupráci s ostatními ústředními orgány organizuje celkový proces vypracování, zajišťování a kontroly plnění státních plánů rozvoje národního hospodářství Československé socialistické republiky, včetně zvláštní části státních plánů; tato působnost je stanovena zvláštními předpisy.
§ 27
Státní plánovací komise dále
a) předkládá vládě Československé socialistické republiky souhrnné návrhy na rozvíjení soustavy plánovitého řízení národního hospodářství a koordinuje opatření, která na tomto úseku připravují ve své působnosti ostatní orgány;
b) prověřuje účinnost soustavy plánovitého řízení národního hospodářství;
c) předkládá vládě Československé socialistické republiky souhrnné návrhy na usměrnění systému materiálně technického zásobování a na rozvoj jeho základny a koordinuje na tomto úseku opatření připravovaná ostatními ústředními orgány.
Federální ministerstvo financí
§ 28
Federální ministerstvo financí je federálním ústředním orgánem státní správy pro oblast financí.
§ 29
Federální ministerstvo financí
a) navrhuje vládě Československé socialistické republiky k zajištění jednotné hospodářské politiky koncepci finanční politiky Československé socialistické republiky na roční a víceletá období a zabezpečuje její jednotné provádění;
b) vypracovává střednědobý rozpočtový výhled;
c) navrhuje vládě Československé socialistické republiky rámcové zásady dotační a odpisové politiky v Československé socialistické republice;
d) provádí rozbory finančního hospodaření za celou Československou socialistickou republiku podle podkladů poskytovaných mu ostatními federálními orgány a orgány republik v rozsahu dohodnutém s ministerstvy financí republik.
§ 30
Federální ministerstvo financí
a) předkládá vládě Československé socialistické republiky návrh státního rozpočtu federace a státního závěrečného účtu federace;
b) navrhuje vládě Československé socialistické republiky způsob zabezpečení příjmů státního rozpočtu federace a úpravu vztahů mezi státním rozpočtem federace a státními rozpočty republik;
c) v souvislosti se státními rozpočty a státními závěrečnými účty vykonává další působnost stanovenou zvláštními předpisy. *)
------------------------------------------------------------------
*) Zákon č. 134/1970 Sb., o pravidlech státního rozpočtu československé federace a o zásadách hospodaření s rozpočtovými prostředky státních rozpočtů federace a republik (rozpočtová pravidla).
§ 31
Federální ministerstvo financí
a) navrhuje a v rozsahu zmocnění daného vládou Československé socialistické republiky stanoví v dohodě s federálním ministerstvem zahraničního obchodu, Státní plánovací komisí, federálním cenovým úřadem a Státní bankou československou finančně ekonomické nástroje v zahraničním obchodě, pokud mají vztah ke státním rozpočtům, mimo dodatkové nástroje; rozpočtuje finančně ekonomické nástroje, včetně dodatkových nástrojů, a zabezpečuje jejich uplatňování ve vztahu k organizacím řízeným federálními orgány; **)
b) ve spolupráci s federálním ministerstvem zahraničního obchodu navrhuje vládě Československé socialistické republiky koncepce a ekonomické podmínky v oblasti poskytovaných a přijímaných vládních úvěrů ve vnějších vztazích;
c) sestavuje na základě návrhů ministerstev financí republik a potřeb federace část devizového plánu týkající se neobchodních platů za celou Československou socialistickou republiku a stanoví pro ně ekonomické nástroje;
d) po projednání s federálním ministerstvem zahraničního obchodu, Státní plánovací komisí a v dohodě se Státní bankou československou předkládá vládě Československé socialistické republiky návrhy na tvorbu, použití a rozsah devizových rezerv;
e) stanoví zásady financování zahraničního obchodu;
f) zajišťuje ve spolupráci s ostatními zúčastněnými orgány zpracování finanční, měnové a devizové problematiky vyplývající z účasti Československé socialistické republiky v Radě vzájemné hospodářské pomoci a připravuje návrhy na postup československých delegací v orgánech Rady vzájemné hospodářské pomoci v těchto otázkách.
------------------------------------------------------------------
**) Působnost finančních správ, popřípadě odborů státních financí v oblasti finančně ekonomických nástrojů v zahraničním obchodě zůstává tímto ustanovením nedotčena.
§ 32
Federální ministerstvo financí
a) předkládá vládě Československé socialistické republiky návrhy zákonných úprav v oboru své působnosti; jde-li o návrhy zákonných úprav devizového hospodářství, činí tak ve spolupráci s federálním ministerstvem zahraničního obchodu, Státní plánovací komisí a Státní bankou československou, a jde-li o návrhy zásadních zákonných úprav ve věcech spořitelen a pojišťoven, ve spolupráci se Státní bankou československou;
b) vydává na základě zmocnění obsažených v příslušných zákonech obecně závazné právní předpisy, které upravují správu národního majetku, fakturování, placení a finanční hospodaření státních hospodářských organizací;
c) vydává na základě tohoto zákona předpisy o provádění periodických revizí v Československé socialistické republice a stanoví metodiku finančně daňových revizí.
§ 33
Federální ministerstvo financí
a) spolu se Státní bankou československou navrhuje vládě Československé socialistické republiky úpravu československé měny a zásady oběhu zákonných peněz a dohlíží na ochranu měny;
b) vyhlašuje vydání jednotlivých druhů peněz a jejich popis, jakož i jejich stažení;
c) dozírá nad tiskem a ražbou peněz.
§ 34
Federální ministerstvo financí
a) provádí revize hospodaření federálních orgánů, federálních fondů a organizací řízených federálními orgány;
b) vykonává dozor nad federálními účelovými fondy;
c) zajišťuje jednotné provádění a uplatňování zákonů Federálního shromáždění o odvodech a daních, jakož i předpisů o poplatcích, které mají vztah k zahraničí; povoluje výjimky a úlevy z odvodů a daní, jejichž poplatníky jsou organizace řízené federálními orgány, a z poplatků ve vztahu k zahraničí; výjimky a úlevy z podnikových odvodů a daní povoluje na návrh příslušných ministerstev;
d) zabezpečuje v dohodě s ministerstvy financí republik jednotnou koncepci vkladové, úvěrové, pojišťovací a úrokové politiky spořitelen ve vztahu k obyvatelstvu a pojišťoven;
e) vykonává působnost ve věcech správy národního majetku, pokud jde o národní majetek spravovaný federálními orgány a organizacemi jimi řízenými.
Federální ministerstvo zahraničního obchodu
§ 35
Federální ministerstvo zahraničního obchodu je federálním ústředním orgánem státní správy pro oblast zahraničně hospodářských vztahů.
§ 36
Federální ministerstvo zahraničního obchodu
a) navrhuje vládě Československé socialistické republiky zásady jednotné zahraniční obchodní politiky, řídí její provádění a podle povahy věci ji přímo provádí; k tomu účelu vydává na základě tohoto zákona předpisy a činí potřebná opatření;
b) ve spolupráci s příslušnými federálními ústředními orgány a ústředními orgány republik zajišťuje přípravu sjednávání mezinárodních smluv v oblasti zahraničního obchodu;
c) ve spolupráci s příslušnými federálními ústředními orgány a ústředními orgány republik zabezpečuje vnitrostátní provádění mezinárodních smluv a dodržování mezinárodních závazků Československé socialistické republiky v oblasti zahraničního obchodu;
d) stanoví dodatkové ekonomické nástroje v zahraničním obchodě;
e) v souladu se stanovenými zásadami státní cenové politiky a se zahraničně obchodní politikou stanoví pravidla pro provádění cenové politiky v oblasti zahraničních obchodních vztahů.
§ 37
Federální ministerstvo zahraničního obchodu
a) připravuje ve spolupráci s příslušnými federálními ústředními orgány a ústředními orgány republik návrhy plánu zahraničního obchodu a předkládá je Státní plánovací komisi;
b) provádí na úseku zahraničně obchodních vztahů rozpis plánu na organizace zahraničního obchodu a organizace oprávněné k provádění zahraničně obchodní činnosti.
§ 38
(1) Federální ministerstvo zahraničního obchodu
a) vydává na základě zmocnění obsažených v příslušných zákonech obecně závazné právní předpisy o zahraničně obchodní činnosti a o jejím organizování a řídí a kontroluje její provádění;
b) po projednání s ústředními orgány republik zřizuje a zrušuje organizace zahraničního obchodu a stanoví rozsah jejich oprávnění, uděluje a odnímá oprávnění k provádění zahraničně obchodní činnosti a k zastupování zahraničních podniků v Československé socialistické republice a v dohodě s federálním ministerstvem financí rozhoduje ve věcech majetkových účastí v zahraničí;
c) řídí organizace pro zahraniční obchod, vůči nimž plní úkoly ústředního orgánu státní správy; ostatní organizace oprávněné k provádění zahraničně obchodní činnosti řídí ve spolupráci s ostatními příslušnými orgány plánem a ekonomickými a obchodně politickými nástroji.
(2) zrušen
§ 39
Federální ministerstvo zahraničního obchodu zajišťuje soulad zahraniční obchodní politiky s devizovou politikou a v dohodě se Státní bankou československou rozhoduje ve věcech souvisících s částí devizového plánu a platební bilance, která vychází z činnosti v oblasti zahraničního obchodu.
§ 40
(1) Federální ministerstvo zahraničního obchodu vykonává působnost ve věcech celnictví, celní politiky a celních tarifů.
(2) Ústřední celní správa je zvláštní složkou ministerstva zahraničního obchodu. Jako její orgány pro území republik působí Celní ředitelství pro Českou socialistickou republiku a Celní ředitelství pro Slovenskou socialistickou republiku; těmto ředitelstvím jsou přímo podřízeny celnice.
Federální ministerstvo práce a sociálních věcí
§ 41
Federální ministerstvo práce a sociálních věcí je federálním ústředním orgánem státní správy pro oblast práce, mezd a sociální politiky.
§ 42
Federální ministerstvo práce a sociálních věcí
a) předkládá vládě Československé socialistické republiky návrhy jednotných zásad pracovně-právních vztahů, zejména úprav pracovních podmínek a pracovní doby, a návrhy systému regulace rozmisťování pracovních sil, zásad politiky zaměstnanosti, produktivity a racionalizace práce, reprodukce pracovních sil a jejich kvalifikace;
b) navrhuje vládě Československé socialistické republiky zabezpečení náboru pracovních sil pro organizace, které plní úkoly stanovené státním plánem rozvoje národního hospodářství Československé socialistické republiky jako přednostní;
c) v souladu se státním plánem rozvoje národního hospodářství Československé socialistické republiky navrhuje vládě Československé socialistické republiky po projednání s ministerstvy práce a sociálních věcí republik pohyb pracovních sil mezi republikami;
d) navrhuje vládě Československé socialistické republiky mezistátní dohody o pracovní výpomoci a úpravu zásadních otázek zaměstnávání cizích státních příslušníků v Československé socialistické republice a československých občanů v zahraničí;
e) vydává ve věcech uvedených pod písmenem a)d) na základě zmocnění obsažených v příslušných zákonech obecně závazné právní předpisy.
§ 43
(1) Federální ministerstvo práce a sociálních věcí
a) předkládá vládě Československé socialistické republiky návrhy a podle jejich směrnic stanoví jednotné zásady usměrňování mzdového vývoje, mzdových soustav, poskytování výhod naturální povahy a náhrad výdajů spojených s výkonem práce, normování spotřeby práce a mzdové kontroly;
b) v souladu s uvedenými směrnicemi vlády Československé socialistické republiky vydává na základě tohoto zákona obecně závazné právní předpisy, které upravují
- mzdové tarify, druhy a výše příplatků ke mzdám a podmínky jejich přiznávání,
- způsob regulace mezd,
- náhrady výdajů spojených s výkonem práce a
- příspěvky při nástupu do pracovního poměru a při jeho rozvázání.
(2) Ostatní federální ústřední orgány a ústřední orgány republik mohou vydávat předpisy uvedené v odstavci 1 písm. b) v rozsahu a za podmínek dohodnutých s ministrem práce a sociálních věcí Československé socialistické republiky, a pokud jde o ústřední orgány republik, též s příslušným ministrem práce a sociálních věcí republiky.
§ 44
Federální ministerstvo práce a sociálních věcí
a) navrhuje vládě Československé socialistické republiky opatření směřující k plnění úkolů federace v oblasti sociální politiky, zejména v oblasti sociálního a nemocenského zabezpečení obyvatelstva, společenské péče o rodinu a mládež a vytváření příznivých podmínek pro rozvoj populace, a zásady státní bytové politiky ze sociálních hledisek;
b) vydává na základě zmocnění obsažených v zákonech o sociálním zabezpečení *) obecně závazné právní předpisy, pokud jde o důchodové zabezpečení (pojištění), zabezpečení matky a dítěte, zabezpečení v nemoci a zaopatřovací příspěvek členů rodin občanů konajících službu v ozbrojených silách.
------------------------------------------------------------------
*) Zákon č. 101/1964 Sb., o sociálním zabezpečení, a zákon č. 103/1964 Sb., o sociálním zabezpečení družstevních rolníků, ve znění pozdějších předpisů.
Federální cenový úřad
§ 45
Federální cenový úřad je federálním ústředním orgánem státní správy pro oblast cen.
§ 46
Federální cenový úřad
a) navrhuje vládě Československé socialistické republiky zásady cenové politiky a směrnice pro úpravy cen;
b) navrhuje směrnice pro vypracování plánu vývoje cen;
c) navrhuje plán vývoje cen jako součást státního plánu rozvoje národního hospodářství Československé socialistické republiky.
§ 47
Federální cenový úřad vydává na základě tohoto zákona
a) obecně závazné právní předpisy pro tvorbu a kontrolu cen;
b) podle zásad stanovených vládou Československé socialistické republiky obecně závazné právní předpisy o působnosti při tvorbě a kontrole cen.
§ 48
Federální cenový úřad
a) navrhuje vládě Československé socialistické republiky ceny nových výrobků, služeb, výkonů a prací (dále jen "výrobky a služby") a změny cen, jejichž stanovení si vláda Československé socialistické republiky vyhradila;
b) určuje ceny, které musí být jednotné vzhledem k jejich významu v ekonomice Československé socialistické republiky; seznam surovin, výrobků a služeb, jejichž ceny budou takto určovány, stanoví vláda Československé socialistické republiky nařízením;
c) může v rámci své působnosti v tvorbě cen pověřit stanovením cen nových výrobků a služeb a jejich změn jiné orgány a v dohodě s příslušnými ústředními orgány i organizace;
d) řídí a koordinuje přípravu a uskutečňování opatření přijatých vládou Československé socialistické republiky v oblasti cen.
§ 49
Federální cenový úřad koordinuje plány a stanoví rozhodující úkoly v kontrole cen; má právo ukládat cenovým orgánům republik provedení zvláštních cenových kontrol k ověření správnosti podkladů předkládaných organizacemi pro cenová opatření.
§ 50
Federální cenový úřad stanoví, které podklady jsou povinny předkládat orgány a organizace při tvorbě cen.
Státní komise pro vědeckotechnický a investiční rozvoj
§ 51
Státní komise pro vědeckotechnický a investiční rozvoj (dále jen "Státní komise") je federálním ústředním orgánem státní správy pro oblast vědeckotechnického a investičního rozvoje.
§ 52
Státní komise a) zpracovává návrhy obsahu a zaměření jednotné státní vědeckotechnické politiky, jejích hlavních směrů, včetně zásad jejího komplexního zabezpečení i realizace a předkládá je vládě Československé socialistické republiky; spolupracuje se Státní plánovací komisí při přípravě návrhu koncepce jednotné státní investiční politiky a připravuje pro ni komplexní technickoekonomické podklady; b) spolupracuje při zpracování státních programů a ve vládou Československé socialistické republiky stanovených případech je sestavuje, organizuje jejich zabezpečování, sleduje a vyhodnocuje jejich plnění; c) podle zásad schválených vládou Československé socialistické republiky účastní se prací na souhrnných prognózách vědeckotechnického, ekonomického a sociálního rozvoje Československé socialistické republiky; d) podle zásad stanovených pro přípravu státního plánu rozvoje národního hospodářství Československé socialistické republiky a podle zvláštních směrnic vlády Československé socialistické republiky řídí přípravu, vypracovává a předkládá vládě Československé socialistické republiky návrh státního plánu rozvoje vědy a techniky *) a řídí přípravu a zpracovává návrh státního plánu projektových a typizačních prací, *) přitom úzce spolupracuje se Státní plánovací komisí; projednává návrh plánu základního výzkumu před jeho předložením Československou akademií věd vládě Československé socialistické republiky; **) e) navrhuje na zařazení do plánu investiční výstavby po projednání s příslušnými orgány státní správy úkoly, zabezpečující realizaci státního plánu rozvoje vědy a techniky; f) stanoví na základě jednotné státní vědeckotechnické politiky a jejích hlavních směrů schválených vládou Československé socialistické republiky použití finančních, devizových a ostatních prostředků souhrnně vyčleněných ve státním plánu rozvoje národního hospodářství Československé socialistické republiky, státním rozpočtu federace a měnovém plánu Československé socialistické republiky na zabezpečení úkolů plánu rozvoje vědy a techniky a na zabezpečení činnosti organizací jednotné výzkumné a vývojové základny v Československé socialistické republice; vytváří v rámci těchto prostředků rezervy použitelné k urychlení inovačních procesů. V součinnosti se Státní plánovací komisí stanoví použití dalších prostředků vyčleněných na státní programy, u nichž organizuje jejich zabezpečování; g) zpracovává spolu se Státní plánovací komisí, federálním ministerstvem financí a s příslušnými ústředními orgány republik návrhy koncepce státní bytové politiky včetně návrhů na její zajištění; zpracované návrhy předkládá spolu se Státní plánovací komisí a federálním ministerstvem financí vládě Československé socialistické republiky; h) zpracovává spolu se Státní plánovací komisí a ostatními federálními ústředními orgány a ústředními orgány republik celostátní koncepci tvorby a ochrany životního prostředí; zpracovaný návrh předkládá po projednání ve vládě České socialistické republiky a ve vládě Slovenské socialistické republiky vládě Československé socialistické republiky; ch) zpracovává spolu s příslušnými federálními ústředními orgány a ústředními orgány republik koncepce mezinárodní spolupráce v oblasti vědeckotechnického rozvoje včetně licenční politiky a technické pomoci, životního prostředí, investičního rozvoje a jejich zajištění; tuto spolupráci organizuje; zpracované návrhy předkládá vládě Československé socialistické republiky; i) navrhuje vládě Československé socialistické republiky zásady řízení jednotné výzkumné a vývojové základny v Československé socialistické republice; vyjadřuje se k začlenění organizací do jednotné výzkumné a vývojové základny a k jejich vynětí z ní; j) zabezpečuje utváření a činnost pracovišť soustavy vědeckých, technických a ekonomických informací a zpracovává koncepci budování automatizovaných systémů řízení; k) provádí v souladu se záměry státní technické a investiční politiky státní expertizu investic v odvětvích řízených federálními orgány a investic federálního významu, určených vládou Československé socialistické republiky; sleduje realizaci investic federálního významu ve federálně řízených odvětvích a navrhuje vládě Československé socialistické republiky potřebná opatření, popřípadě tato opatření provádí; l) koordinuje kontrolní činnost v oblasti vědeckotechnického a investičního rozvoje; kontroluje plnění jednotného státního plánu rozvoje vědy a techniky a realizaci investic vybraných podle zásad schválených vládou Československé socialistické republiky a navrhuje jí potřebná opatření; m) koordinuje zabezpečování jednotné státní vědeckotechnické, investiční a bytové politiky a koncepci tvorby a ochrany životního prostředí, mezinárodní spolupráce [písm. ch)] a budování automatizovaných systémů řízení.
------------------------------------------------------------------
*) § 4 odst. 2 zákona č. 145/1970 Sb., o národohospodářském plánování.
**) § 2 odst. 2 písm. c) zákona č. 54/1963 Sb., o Československé akademii věd.
§ 53
(1) Státní komise vydává na základě tohoto zákona obecně závazné právní předpisy na úseku a) plánování vědeckotechnického rozvoje; b) výzkumné a vývojové základny, vědeckých, technických a ekonomických informací a automatizovaných systémů řízení; c) použití finančních, devizových a ostatních prostředků vyčleněných podle § 52 písm. f); d) řízení investorské, projektové, inženýrské a typizační činnosti; e) přípravy, provádění a vyhodnocování investic; f) určování ekonomické efektivnosti vědeckotechnického rozvoje a investic; g) rozpočtování v investiční výstavbě.
(2) Obecně závazné právní předpisy vydávané příslušnými federálními ústředními orgány na úsecích financování vědeckotechnického rozvoje, cen výzkumných a vývojových prací, mzdových forem a odměňování pracovníků předvýrobních etap a další obecně závazné právní předpisy federálních ústředních orgánů, které se dotýkají vědeckotechnického rozvoje, jeho uplatnění v praxi a investičního rozvoje, jsou vydávány po projednání se Státní komisí.
§ 54
(1) Předsedovi Státní komise je podřízen Úřad pro vynálezy a objevy a Úřad pro normalizaci a měření; jejich postavení a působnost stanoví zvláštní předpisy.
(2) Předsedovi Státní komise je podřízena Československá komise pro atomovou energii (dále jen "komise"). Komise je federálním orgánem státní správy. Jejího předsedu, místopředsedu a ostatní členy jmenuje a odvolává vláda Československé socialistické republiky.
(3) Do působnosti komise patří a) zpracovávat návrh československého jaderného programu a návrh rozsahu a rozdělení prostředků k jeho zabezpečení a ve spolupráci s federálními orgány a orgány republik zabezpečovat jeho plnění; b) schvalovat použití štěpných materiálů, vyjadřovat se k jejich dovozu a vývozu a evidovat je; c) vydávat na základě tohoto zákona ve spolupráci s federálním ministerstvem paliv a energetiky obecně závazné právní předpisy o jaderné bezpečnosti při projektování, výstavbě a provozu jaderných zařízení, zajišťovat evidenci o radioaktivních látkách a štěpných materiálech a dozírat na zneškodňování radioaktivních odpadů; d) ve vymezeném rozsahu plnit úkoly mezinárodní spolupráce v oblasti jaderné techniky.
Federální ministerstvo paliv a energetiky
§ 55
Federální ministerstvo paliv a energetiky je federálním ústředním orgánem státní správy pro oblast těžby pevných paliv, těžby nafty a zemního plynu, těžby a úpravy radioaktivních surovin, plynárenství, včetně nadřazené plynovodní soustavy, a energetiky, včetně nadřazené energetické soustavy.
§ 56
Federální ministerstvo paliv a energetiky se ve svěřené oblasti účastní na tvorbě jednotné státní průmyslové politiky a koncepce rozvoje jednotlivých odvětví, popřípadě oborů jím řízených tím, že
a) plní úkoly na úseku národohospodářského plánování podle zvláštních předpisů;
b) řídí technickou politiku a vypracovává návrhy odvětvových plánů rozvoje vědy a techniky;
c) řídí investiční činnost a posuzuje a schvaluje vybrané akce investiční výstavby;
d) určuje racionální využívání palivoenergetické základny Československé socialistické republiky a zajišťuje palivoenergetickou bilanci;
e) řídí zapojení odvětví a oborů do mezinárodní dělby práce, průmyslové kooperace, specializace, vědeckotechnické spolupráce a výzkumu;
f) řídí odbyt a zásobování v rámci jednotných zásad stanovených právními předpisy nebo vládou Československé socialistické republiky pro zajišťování potřeb hospodářství a plné využití výroby;
g) v rámci stanovených zásad státní cenové politiky řídí plánování vývoje cen, předkládá návrhy na cenová opatření a po schválení je vyhlašuje;
h) řídí mzdovou politiku podle obecně závazných právních předpisů a v rozsahu zmocnění vydává resortní mzdové předpisy;
i) realizuje úkoly na úseku finanční politiky podle zvláštních předpisů a zajišťuje financování úkolů resortu.
§ 57
Federální ministerstvo paliv a energetiky schvaluje na úseku těžby a zpracování radioaktivních surovin projektování a financování geologických prací podle zvláštních předpisů, vydává na základě tohoto zákona obecně závazné právní předpisy o klasifikaci a evidenci zásob radioaktivních surovin a přezkoumává a schvaluje výpočty zásob těchto surovin.
§ 58
Federální ministerstvo paliv a energetiky zpracovává zásady ochrany a využití nerostného bohatství v jím řízených odvětvích.
§ 59
§ 60
Federální ministerstvo paliv a energetiky řídí organizace výrobně technické, výzkumné, vývojové a projekční základny
a) těžby pevných paliv, těžby nafty a zemního plynu;
b) energetiky, včetně jaderné energetiky a nadřazené energetické soustavy;
c) těžby a úpravy radioaktivních surovin;
d) plynárenství, včetně nadřazené plynovodní soustavy.
§ 61
Federální ministerstvo paliv a energetiky po projednání s příslušnými orgány republik ve své působnosti zřizuje a zrušuje státní organizace a určuje organizační uspořádání výrobně technické základny do výrobních hospodářských jednotek, včetně oblastních ředitelství; případné rozpory řeší vláda Československé socialistické republiky.
Federální ministerstvo hutnictví a těžkého strojírenství
§ 62
Federální ministerstvo hutnictví a těžkého strojírenství je federálním ústředním orgánem státní správy pro oblast hutnictví železa a neželezných kovů, těžkého strojírenství, těžby a úpravy rud a magnezitu.
§ 63
Federální ministerstvo hutnictví a těžkého strojírenství se ve svěřené oblasti účastní na tvorbě jednotné státní průmyslové politiky a koncepce rozvoje jednotlivých odvětví, popřípadě oborů jím řízených tím, že a) plní úkoly na úseku národohospodářského plánování podle zvláštních předpisů; b) řídí technickou politiku a vypracovává návrhy odvětvových plánů rozvoje vědy a techniky; c) řídí investiční činnost a posuzuje a schvaluje vybrané akce investiční výstavby; d) řídí zapojení odvětví a oborů do mezinárodní dělby práce, průmyslové kooperace, specializace, vědeckotechnické spolupráce a výzkumu; e) řídí odbyt a zásobování v rámci jednotných zásad stanovených právními předpisy nebo vládou Československé socialistické republiky pro zajišťování potřeb hospodářství a plné využití výroby; f) v rámci stanovených zásad státní cenové politiky řídí plánování vývoje cen, předkládá návrhy na cenová opatření a po schválení je vyhlašuje; g) řídí mzdovou politiku podle obecně závazných právních předpisů a v rozsahu zmocnění vydává resortní mzdové předpisy; h) realizuje úkoly na úseku finanční politiky podle zvláštních předpisů a zajišťuje financování úkolů resortu.
§ 64
Federální ministerstvo hutnictví a těžkého strojírenství organizuje a řídí státní službu pro drahé kovy. 1)
------------------------------------------------------------------
1) Vyhláška ministra hutního průmyslu a rudných dolů č. 93/1962 Sb., o státní službě pro drahé kovy.
§ 65
Federální ministerstvo hutnictví a těžkého strojírenství řídí organizace výrobně technické, výzkumné, vývojové a projekční základny a) hutnictví železa a neželezných kovů, b) těžkého strojírenství, c) těžby a úpravy rud a magnezitu.
§ 66
Federální ministerstvo hutnictví a těžkého strojírenství po projednání s příslušnými orgány republik ve své působnosti zřizuje a zrušuje státní organizace a určuje organizační uspořádání výrobně technické základny do výrobních hospodářských jednotek, včetně oblastních ředitelství; případné rozpory řeší vláda Československé socialistické republiky.
Federální ministerstvo všeobecného strojírenství
§ 66a
Federální ministerstvo všeobecného strojírenství je federálním ústředním orgánem státní správy pro oblast všeobecného strojírenství.
§ 66b
Federální ministerstvo všeobecného strojírenství se ve svěřené oblasti účastní na tvorbě jednotné státní průmyslové politiky a koncepce rozvoje jednotlivých odvětví, popřípadě oborů jím řízených tím, že a) plní úkoly na úseku národohospodářského plánování podle zvláštních předpisů; b) řídí technickou politiku a vypracovává návrhy odvětvových plánů rozvoje vědy a techniky; c) řídí investiční činnost a posuzuje a schvaluje vybrané akce investiční výstavby; d) řídí zapojení odvětví a oborů do mezinárodní dělby práce, průmyslové kooperace, specializace, vědeckotechnické spolupráce a výzkumu; e) řídí odbyt a zásobování v rámci jednotných zásad stanovených právními předpisy nebo vládou Československé socialistické republiky pro zajišťování potřeb hospodářství a plné využití výroby; f) v rámci stanovených zásad státní cenové politiky řídí plánování vývoje cen, předkládá návrhy na cenová opatření a po schválení je vyhlašuje; g) řídí mzdovou politiku podle obecně závazných právních předpisů a v rozsahu zmocnění vydává resortní mzdové předpisy; h) realizuje úkoly na úseku finanční politiky podle zvláštních předpisů a zajišťuje financování úkolů resortu.
§ 66c
Federální ministerstvo všeobecného strojírenství řídí organizace výrobně technické, výzkumné, vývojové a projekční základny všeobecného strojírenství.
§ 66d
Federální ministerstvo všeobecného strojírenství po projednání s příslušnými orgány republik ve své působnosti zřizuje a zrušuje státní organizace a určuje organizační uspořádání výrobně technické základny do výrobních hospodářských jednotek, včetně oblastních ředitelství; případné rozpory řeší vláda Československé socialistické republiky.
Federální ministerstvo elektrotechnického průmyslu
§ 66e
Federální ministerstvo elektrotechnického průmyslu je federálním ústředním orgánem státní správy pro oblast elektrotechnického průmyslu.
§ 66f
Federální ministerstvo elektrotechnického průmyslu se ve svěřené oblasti účastní na tvorbě jednotné státní průmyslové politiky a koncepce oborů jím řízených tím, žea) plní úkoly na úseku národohospodářského plánování podle zvláštních předpisů;b) řídí technickou politiku a vypracovává návrhy odvětvových plánů rozvoje vědy a techniky;c) řídí investiční činnost a posuzuje a schvaluje vybrané akce investiční výstavby;d) řídí zapojení oborů do mezinárodní dělby práce, průmyslové kooperace, specializace, vědeckotechnické spolupráce a výzkumu;e) řídí odbyt a zásobování v rámci jednotných zásad stanovených právními předpisy nebo vládou Československé socialistické republiky pro zajišťování potřeb hospodářství a plné využití výroby;f) v rámci stanovených zásad státní cenové politiky řídí plánování vývoje cen, předkládá návrhy na cenová opatření a po schválení je vyhlašuje;g) řídí mzdovou politiku podle obecně závazných právních předpisů a v rozsahu zmocnění vydává resortní mzdové předpisy;h) realizuje úkoly na úseku finanční politiky podle zvláštních předpisů a zajišťuje financování úkolů resortu.
§ 66g
Federální ministerstvo elektrotechnického průmyslu řídí organizace výrobně technické, výzkumné, vývojové a projekční základny elektrotechnického průmyslu.
§ 66h
Federální ministerstvo elektrotechnického průmyslu po projednání s příslušnými orgány republik ve své působnosti zřizuje a zrušuje státní organizace a určuje organizační uspořádání výrobně technické základny do výrobních hospodářských jednotek, včetně oblastních ředitelství; případné rozpory řeší vláda Československé socialistické republiky.
Federální ministerstvo zemědělství a výživy
§ 67
Federální ministerstvo zemědělství a výživy je federálním ústředním orgánem státní správy pro oblast zemědělství a výživy.
§ 68
(1) Federální ministerstvo zemědělství a výživy zpracovává a předkládá vládě Československé socialistické republiky návrhy zásad zemědělské politiky a politiky výživy lidu; opírá se přitom zejména o technickoekonomické koncepce rozvoje zemědělské a potravinářské výroby republik.
(2) Federální ministerstvo zemědělství a výživy
a) zpracovává návrh plánu rozvoje vědy a techniky za odvětví zemědělství a výživy;
b) navrhuje vládě Československé socialistické republiky vybrané akce z oblasti vědecké, technické a investiční politiky v odvětví zemědělství a výživy, které jsou důležité pro celou federaci a na které mají být poskytnuty dotace nebo subvence ze státního rozpočtu federace.
§ 69
Federální ministerstvo zemědělství a výživy
a) po projednání se zúčastněnými federálními orgány navrhuje vládě Československé socialistické republiky jako součást jednotné hospodářské politiky zásady ekonomických nástrojů v zemědělství a potravinářském průmyslu, s výjimkou daní, odvodů a poplatků;
b) odpovídá za dodržování bilancí státních fondů masa a obilovin, závazných na celém území Československé socialistické republiky, a centrálního fondu krmiv, popřípadě navrhuje jejich změny;
c) navrhuje vládě Československé socialistické republiky opatření k zabezpečení jednoty a hospodářské efektivnosti československého trhu se zemědělskými a potravinářskými výrobky, zvláště ve vztahu k zahraničnímu obchodu, k ochraně zemědělské a potravinářské výroby a k plynulému zásobování obyvatelstva potravinami a dbá ve spolupráci s ministerstvy zemědělství a výživy republik o jejich provádění;
d) zajišťuje řešení mezinárodních normalizačních úkolů pro odvětví zemědělství a výživy;
e) zajišťuje jednotné provádění státního zkušebnictví a normalizace v odvětví zemědělství a výživy; dbá o zabezpečení odvětví zemědělství a výživy technikou a jinými důležitými materiálními prostředky a předkládá v tomto směru vládě Československé socialistické republiky návrhy opatření.
§ 70
Federální ministerstvo zemědělství a výživy na základě zmocnění obsažených v příslušných zákonech
a) vydává obecně závazné právní předpisy o veterinární ochraně a rostlinolékařské ochraně (vnější karanténě) pro dovoz, průvoz a vývoz; *)
b) vyhlašuje seznam škůdců vnitřní karantény; **)
c) povoluje výrobu prostředků na ochranu rostlin, jakož i jejich dovoz a uvádění do oběhu. ***)
------------------------------------------------------------------
*) § 8 zákona č. 66/1969 Sb., o veterinární péči.§ 21 zákona č. 61/1964 Sb., o rozvoji rostlinné výroby.
**) § 23 odst. 1 věta první zákona č. 61/1964 Sb., o rozvoji rostlinné výroby.
***) § 27 zákona č. 61/1964 Sb., o rozvoji rostlinné výroby.
Federální ministerstvo dopravy
§ 71
Federální ministerstvo dopravy je federálním ústředním orgánem státní správy ve věcech dopravy stanovených tímto zákonem.
§ 72
(1) Federální ministerstvo dopravy předkládá vládě Československé socialistické republiky návrhy zásad státní dopravní politiky a koncepci rozvoje dopravní soustavy.
(2) Federální ministerstvo dopravy
a) plní úkoly na úseku národohospodářského plánování podle zvláštních předpisů v oborech železniční dopravy, civilního letectví, dálnic a říční dopravy, pokud obstarává též zahraniční přepravu; sestavuje návrhy plánů přepravy nákladů a osob;
b) zpracovává zásady technické politiky dopravy a návrh plánu rozvoje vědy a techniky za odvětví dopravy;
c) předkládá vládě Československé socialistické republiky návrhy na dopravní investice financované ze státního rozpočtu federace;
d) v rámci stanovených zásad státní cenové politiky řídí plánování vývoje cen v dopravě, předkládá návrhy tarifů a tarifních pravidel v dopravě a po schválení je vyhlašuje; stanoví mezinárodní tarify v dopravě;
e) řídí mzdovou politiku podle obecně závazných právních předpisů a v rozsahu zmocnění vydává resortní mzdové předpisy;
f) navrhuje vládě Československé socialistické republiky koncepci zapojení dopravy do mezinárodní dělby práce, kooperace v dopravě, specializace vědeckotechnické spolupráce a výzkumu; zajišťuje a koordinuje jednotný postup československé dopravy v oblasti mezinárodní dělby práce.
§ 73
Federální ministerstvo dopravy
a) vydává na základě zmocnění obsažených v příslušných zákonech obecně závazné právní předpisy ve věcech všech druhů dopravy a dopravních cest;
b) navrhuje státní normy a schvaluje oborové normy pro technickou způsobilost dopravních prostředků, zařízení a dopravních cest.
§ 74
(1) Federální ministerstvo dopravy řídí
a) organizace oboru železniční dopravy;
b) podniky letecké dopravy a pro letecké práce a organizace pro výstavbu, správu a údržbu dopravních letišť a leteckých pozemních zařízení a pro výkon leteckých provozních a zabezpečovacích služeb;
c) organizace obstarávající správu dálnic;
d) podniky říční dopravy, pokud obstarávají též zahraniční přepravu.
(2) Federální ministerstvo dopravy po projednání s příslušnými orgány republik ve své působnosti zřizuje a zrušuje státní organizace a určuje jejich organizační uspořádání; případné rozpory řeší vláda Československé socialistické republiky.
§ 75
Federální ministerstvo dopravy řídí odbornou přípravu a zabezpečuje mobilizační a bojovou připravenost železničního vojska.
§ 76
(1) Federální ministerstvo dopravy vykonává státní správu a státní odborný dozor ve věcech
a) drah celostátních a vleček,
b) civilního letectví,
c) dálnic,
d) říční plavby.
(2) Federální ministerstvo dopravy vykonává státní odborný technický dozor ve věcech všech drah. *)
(3) Federální ministerstvo dopravy plní funkci námořního úřadu Československé socialistické republiky, zejména uděluje právo plout pod československou vlajkou, vydává osvědčení o způsobilosti k plavbě a vykonává státní dozor nad námořní plavbou. **)
------------------------------------------------------------------
*) § 20 odst. 2 zákona č. 51/1964 Sb., o dráhách.
**) Zákon č. 61/1952 Sb., o námořní plavbě.
Federální ministerstvo spojů
§ 77
Federální ministerstvo spojů je federálním ústředním orgánem státní správy pro oblast spojů (pošt a telekomunikací).
§ 78
Federální ministerstvo spojů
a) plní úkoly na úseku národohospodářského plánování podle zvláštních předpisů;
b) předkládá vládě Československé socialistické republiky návrhy koncepcí rozvoje a hospodářské politiky spojů;
c) zpracovává zásady technické a investiční politiky a návrh plánu rozvoje vědy a techniky za odvětví spojů;
d) v rámci stanovených zásad státní cenové politiky řídí plánování vývoje cen ve spojích, zpracovává návrhy tarifů a tarifních pravidel v odvětví spojů a po schválení je vyhlašuje; stanoví mezinárodní tarify spojů;
e) řídí mzdovou politiku podle obecně závazných právních předpisů a v rozsahu zmocnění vydává resortní mzdové předpisy.
§ 79
(1) Federální ministerstvo spojů
a) vydává na základě zmocnění obsažených v poštovním zákoně a v zákoně o telekomunikacích obecně závazné právní předpisy a jednotná pravidla pro výkon poštovního a telekomunikačního provozu a činností s tím souvisících;
b) vykonává státní správu podle poštovního zákona a zákona o telekomunikacích.
(2) Federální ministerstvo spojů vydává poštovní známky a jiné poštovní ceniny.
§ 80
(1) Federální ministerstvo spojů organizuje a řídí jednotnou soustavu spojů.
(2) Federální ministerstvo spojů zřizuje pro účinné řízení spojů nezbytné orgány, především ústřední ředitelství spojů, která ve stanoveném rozsahu vykonávají správní a hospodářské funkce na území republik.
Výbor lidové kontroly Československé socialistické republiky
§ 81
Výbor lidové kontroly Československé socialistické republiky je federálním ústředním orgánem státní správy pro oblast kontroly a vrcholným orgánem v soustavě lidových kontrol s působností podle následujících ustanovení.
§ 82
Výboru lidové kontroly Československé socialistické republiky přísluší
a) kontrola orgánů a organizací spadajících do působnosti federace, tj.
- ústředních a nižších orgánů federální státní správy,
- hospodářských a jiných organizací, řízených federálními orgány;
b) v součinnosti s výbory lidové kontroly republik kontrola plnění opatření vlády Československé socialistické republiky, a to i u orgánů a organizací patřících do působnosti republik.
§ 83
Výboru lidové kontroly Československé socialistické republiky dále přísluší
a) koordinovat činnost výborů lidové kontroly republik, sjednocovat jejich postup a spolupracovat s ostatními federálními orgány státní správy vykonávajícími kontrolu;
b) organizovat společné kontrolní akce federálních orgánů a orgánů republik;
c) pečovat o výzkum v oboru kontroly a o školení a výchovu kontrolních pracovníků;
d) rozvíjet mezinárodní styky v oboru kontroly.
§ 84
(1) Výbor lidové kontroly Československé socialistické republiky předkládá vládě Československé socialistické republiky a v oblasti obrany Radě obrany státu plány kontrolní činnosti.
(2) V plánech kontrolní činnosti mohou být v součinnosti s orgány republik zahrnuty i kontrolní úkoly orgánů v oboru působnosti republik, pokud jimi mají být zabezpečeny kontrolní akce v oblastech a činnostech základní důležitosti pro celou Československou socialistickou republiku.
(3) Předsednictvo Federálního shromáždění Československé socialistické republiky má právo požadovat na Výboru lidové kontroly Československé socialistické republiky zprávy o poznatcích z kontrolní činnosti, nebo provedení kontroly, nutné pro plnění úkolů Federálního shromáždění Československé socialistické republiky a jeho orgánů.
ČÁST TŘETÍ
Společná a závěrečná ustanovení
§ 85
(1) Podrobnější vymezení úkolů federálních ministerstev, zásad jejich činnosti a organizace upraví statuty, které schvaluje vláda Československé socialistické republiky.
(2) Vláda Československé socialistické republiky stanoví v dohodě s vládami obou republik, které ústavy a zařízení (rozpočtové a příspěvkové organizace) budou podřízeny jednotlivým federálním ministerstvům.
§ 86
Federální ministerstva dbají, aby se stavy jejich pracovníků přiměřeně skládaly z občanů obou republik, a vytvářejí pro to všestranné podmínky.
§ 87
Federální ministerstvo financí vydává na základě zásad stanovených vládou Československé socialistické republiky předpisy o odpisech ze základních prostředků (§ 57 odst. 4 a § 391 hospodářského zákoníku č. 109/1964 Sb.).
§ 88
(1) O Výboru lidové kontroly Československé socialistické republiky a o oprávněních a povinnostech pracovníků jeho aparátu platí až do vydání zákona, kterým bude upraven výkon kontroly, přiměřeně ustanovení zákona č. 70/1967 Sb., ve znění zákona č. 85/1968 Sb., o Ústřední komisi lidové kontroly a o pracovnících jejího aparátu; Ústřední komise lidové kontroly se zrušuje.
(2) Práva a povinnosti z pracovně právních vztahů přecházejí z dosavadních federálních výborů a Ústřední komise lidové kontroly na příslušné nově zřízené federální ústřední orgány.
§ 89
Zrušují se tyto předpisy, popřípadě jejich dosud nezrušené části, ve znění předpisů je měnících a doplňujících:
1. ústavní dekret č. 1/1945 Sb., o nové organizaci vlády a ministerstev v době přechodné;
2. vládní nařízení č. 74/1951 Sb., kterým se zřizují ministerstva;
3. vládní nařízení č. 13/1952 Sb., o správě spojů;
4. vládní nařízení č. 19/1956 Sb., o zrušení některých ministerstev a ústředních orgánů státní správy;
5. zákonné opatření č. 3/1963 Sb., o nové organizaci ústředního řízení v odvětví paliv, energetiky, dopravy a spojů;
6. zákon č. 115/1965 Sb., o změnách v organizaci a působnosti některých odvětvových ústředních orgánů;
7. zákon č. 29/1967 Sb., o zřízení a působnosti ministerstva zemědělství a výživy;
8. zákonné opatření č. 81/1967 Sb., kterým se rozšiřuje působnost ministerstva hornictví;
9. zákon č. 53/1968 Sb., o změnách v organizaci a působnosti některých ústředních orgánů, s výjimkou § 18 a 19.
§ 90
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1971.
Svoboda v. r.
Dr. Hanes v. r.
Dr. Štrougal v. r.
------------------------------------------------------------------
Čl. 2zákona č. 158/1973 Sb.,kterým se mění a doplňuje zákon č. 133/1970 Sb., o působnosti federálních ministerstev
Práva a povinnosti z pracovněprávních a jiných vztahů přecházejí z dosavadního federálního ministerstva hutnictví a strojírenství na federální ministerstvo hutnictví a těžkého strojírenství a na federální ministerstvo všeobecného strojírenství.
------------------------------------------------------------------
Čl. IIzákona č. 115/1983 Sb.,kterým se mění a doplňuje zákon č. 133/1970 Sb., o působnosti federálních ministerstev
(1) Práva a povinnosti z pracovně právních a jiných vztahů přecházejí z dosavadního federálního ministerstva pro technický a investiční rozvoj na Státní komisi.
(2) Tam, kde se v právních předpisech mluví o federálním ministerstvu pro technický a investiční rozvoj, rozumí se tím Státní komise, kde se mluví o ministru Československé socialistické republiky pro technický a investiční rozvoj, rozumí se předseda Státní komise.
******************************************************************