Nález - Zrušení právního předpisu - ministr vnitra

NÁLEZÚstavního souduze dne 31. 5. 2005Zrušení právního předpisu - ministr vnitrasp. zn./č. j.:Pl. ÚS 35/04Související legislativa ČR:§ 8, § 10, § 29, § 30, § 31, § 32, § 33, § 37, § 39 zákona č. 50/1976 Sb.čl. 79, čl. 87, čl. 95, čl. 104, čl. 105 ústavního zákona č. 1/1993 Sb.§ 54, § 64, § 68, § 69, § 70 zákona č. 182/1993 Sb.§ 7 vyhlášky č. 132/1998 Sb.§ 11, § 12, § 35, § 61, § 84, § 87, § 123, § 124, § 126, § 127 zákona č. 128/2000 Sb.Publikováno ve Sbírce zákonů pod č. 301/2005 Sb.Právní věta:Pokud jde o právní předpisy vydávané orgány územní samosprávy (obcemi a kraji), je třeba rozlišovat, zda jde o výkon státní správy nebo zda je právní předpis projevem ústavního práva na územní samosprávu. Ústava v čl. 105 umožňuje, aby zákon svěřil orgánům územní samosprávy i výkon státní správy; tu pak obec vykonává v tzv. přenesené působnosti. Pravomoc obce vydávat právní předpisy ve sféře přenesené působnosti je založena čl. 79 odst. 3 Ústavy. Podle § 11 odst. 1 zákona o obcích tak obec činí ve formě nařízení obce. Podle § 61 odst. 2 písm. a) zákona o obcích se přitom obec řídí zákony a jinými právními předpisy, z čehož vyplývá, že nařízení obce musí být se zákony a jinými právními předpisy v souladu. Vedle toho pravomoc vydávat právní předpisy ve sféře působnosti samostatné ve formě obecně závazných vyhlášek, je založena jiným ustanovením Ústavy, čl. 104 odst. 3 (srov. též nález Ústavního soudu Pl. ÚS 29/95, publikován pod č. 85, sv. 4 Sbírky nálezů a usnesení Ústavního soudu, str. 301). Podle § 35 odst. 3 písm. a) zákona o obcích se obec při vydávání obecně závazných vyhlášek řídí pouze zákonem, a nikoli již jinými právními předpisy. V oblasti samostatné působnosti se přitom uplatňuje tzv. výhrada zákona (čl. 104 odst. 1 Ústavy): samostatnou působnost obcí a krajů tak lze ústavně konformním způsobem regulovat právním předpisem, který má minimálně sílu zákona, nikoli normou nižší právní síly.V případě přenesené působnosti se výhrada zákona neuplatní, takže zákon může svěřit danou problematiku právním předpisům nižší právní síly a může také upravit vzájemné vztahy mezi nimi.Jestliže zákon stanoví, že územní rozhodnutí, tedy i nařízení obce o stavební uzávěře, musí být v souladu s cíli, záměry a dokumentací územního plánování, pak tímto blanketním způsobem závazně vymezil jeho obsah. Pokud nařízení obce o stavební uzávěře není v souladu s cíli, záměry a dokumentací územního plánování, je v rozporu nejen s konkrétní obecně závaznou vyhláškou obce, ale i v rozporu se zákonem, který soulad s cíli, záměry a dokumentací územního plánování podle obecně závazné vyhlášky přikazuje.
Tento dokument je pouze pro uživatele s aktivním předplatným

Pro získání předplatného kontaktujte klientské centrum

Co získate s předplatným?
  • Více než 60.000 dokumentů
  • Novinky a aktuality každý den
  • Dotazy a odpovědi z praxe
  • Uživatelské fórum
  • S naším kalendářem vám nic neunikne