269/2020 Sb. Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 177/1995 Sb., kterou se vydává stavební a technický řád drah, ve znění pozdějších předpisů

269/2020 Sb.VYHLÁŠKAMinisterstva dopravyze dne 2. června 2020,kterou se mění vyhláška č. 177/1995 Sb., kterou se vydává stavební a technický řád drah, ve znění pozdějších předpisů
Ministerstvo dopravy stanoví podle § 66 odst. 1 zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění zákona č. 23/2000 Sb., zákona č. 103/2004 Sb., zákona č. 181/2006 Sb., zákona č. 191/2006 Sb., zákona č. 194/2010 Sb., zákona č. 134/2011 Sb., zákona č. 64/2014 Sb. a zákona č. 319/2016 Sb., (dále jen "zákon") k provedení § 5 odst. 5, § 20 odst. 4, § 22 odst. 5 a § 35 odst. 4 zákona:
Čl. I
Vyhláška č. 177/1995 Sb., kterou se vydává stavební a technický řád drah, ve znění vyhlášky č. 243/1996 Sb., vyhlášky č. 346/2000 Sb., vyhlášky č. 413/2001 Sb., vyhlášky č. 577/2004 Sb., vyhlášky č. 58/2013 Sb., vyhlášky č. 8/2015 Sb., vyhlášky č. 117/2017 Sb. a vyhlášky č. 48/2018 Sb., se mění takto:
1. V § 1 odst. 1 písm. e) se slovo "např." zrušuje.
2. V § 1 se na konci odstavce 2 tečka nahrazuje čárkou a doplňují se písmena c) a d), která znějí:
"c) nástupištní stěnou bariéra, která zabraňuje pádu osob do kolejiště a jejíž součástí jsou nástupištní dveře pro cestující u nástupní hrany,
d) vodicí linií hmatová úprava v ploše nástupiště a dalších pochozích plochách užívaných veřejností.".
3. § 21 včetně nadpisu zní:
"§ 21
Minimální vybavenost železniční stanice a železniční zastávky
(1) Železniční stanice a železniční zastávky musí být vybaveny:
a) nástupišti,
b) prostory nebo přístřešky pro cestující a jejich ochranu před povětrnostními vlivy,
c) bezbariérovým přístupem na nástupiště včetně hmatového a dálkově ovládaného akustického vyznačení přístupu k vlakům pro osoby s omezenou schopností pohybu a orientace 2) a
d) osvětlením prostor pro cestující.
(2) Pokud je železniční stanice nebo železniční zastávka vybavena elektronickým informačním systémem, musí být elektronický informační systém zpřístupněn i pro osoby s omezenou schopností orientace.".
4. V § 27 písmena g) a h) znějí:
"g) elektrická zařízení, která zahrnují trakční měnírny, distribuční transformovny, napájecí vedení včetně trakčního, přívodní kolejnici s příslušenstvím, zařízení dálkového ovládání, zařízení pro měření a náhradní zdroje elektrické energie,
h) osvětlení zahrnující provozní a nouzové osvětlení ve stanicích, tunelech a depech, rozvody a náhradní zdroje osvětlení, řídicí systémy osvětlení a světelná zařízení nesloužící pro provozní a nouzové osvětlení,".
5. V § 29 odst. 6 se slova "izolovaného styku" nahrazují slovy "hranice kolejového úseku" a na konci odstavce se doplňuje věta "Tyto koleje musí být ukončeny zarážedly.".
6. V § 35 se doplňuje nový odstavec 3, který zní:
"(3) Vodorovné zatížení dělící stěny
q k
se stanoví v rozmezí 3,0 kN/m - 5,0 kN/m.".
7. V § 38 se na konci odstavce 5 doplňují věty "Bezpečnostní pás včetně hmatově vnímatelných značek se nemusí zřizovat v případě, kdy je prostor kolejiště chráněn nástupištní stěnou. Ukončení nástupiště pevnou překážkou musí být vizuálně i hmatově vyznačeno.".
8. V § 38 odst. 6 třetí věta zní: "První a poslední schod schodišťového ramene musí být barevně vyznačen.".
9. V § 38 se doplňují nové odstavce 19 a 20, které znějí:
"(19) Nástupištní stěna musí být zkonstruována a umístěna tak, aby
a) v postranním prostoru mezi vlakem a nástupištní stěnou při případném použití nouzového otevření dveří nedošlo k zachycení cestujícího mezi vlakem a nástupištní stěnou,
b) nástupištní dveře pro nástup a výstup cestujících byly širší než dveře vlakové,
c) k otevření nástupištních i vlakových dveří došlo až po zastavení vlaku a zajištění souososti obou dveří,
d) se vlakové i nástupištní dveře otevíraly a zavíraly synchronně; systém musí umožnit otevření dveří prostřednictvím vysílačky pro osoby se zrakovým postižením,
e) nástupištní dveře byly v uzavřené poloze blokovány a dohled nad jejich uzavřením byl nepřetržitý,
f) v případě ztráty dohledu nad zavřenými nástupištními dveřmi nebo při jejich neoprávněném otevření byl vlak automaticky zastaven,
g) poruchové stavy nástupištních dveří byly aktivně signalizovány v řídicím středisku pro řízení drážní dopravy,
h) nástupištní dveře odstavené z provozu byly označeny, zavřeny a blokovány,
i) bylo možné nástupištní dveře v případě nouze ručně otevřít ze strany nástupištní hrany a vlakových dveří a
j) bylo možné nouzové otevření nástupištních dveří, zajištěné proti zneužití.
(20) V nástupištní stěně se dále zřizují dveře na koncích nástupiště umožňující vstup zaměstnanců provozovatele dráhy a dopravce do kolejí. Dveře na konci nástupiště musí být ze strany nástupiště blokovány proti jejich neoprávněnému otevření a neoprávněné otevření dveří musí být aktivně signalizováno v řídicím středisku pro řízení drážní dopravy.".
10. V § 40 odstavce 3 až 9 znějí:
"(3) Osvětlení veřejných staničních prostor se sdruženým osvětlením musí být automaticky ovládáno řídicím systémem osvětlení. Osvětlení staničních prostorů musí být zajištěno provozním osvětlením a v prostorech podle odstavce 4 též nouzovým osvětlením.
(4) Veřejné staniční prostory, tunely, únikové cesty a další provozně důležité prostory včetně zařízení nutných pro zásah obsluhy, případně jednotek požární ochrany, musí být vybaveny nouzovým osvětlením. Nouzové osvětlení únikových cest musí spolehlivě osvětlovat únikovou trasu.
(5) V prostorech, ve kterých je nezbytné pokračovat v běžné činnosti při poruše provozního osvětlení, se zřizuje náhradní osvětlení, které může být součástí nouzového osvětlení.
(6) Nouzové a náhradní osvětlení musí mít napájení zálohované z akumulátorového zdroje, přednostně o napětí 220 V.
(7) Rozvaděče provozního osvětlení musí být uzpůsobeny pro připojení ze dvou sekcí hlavního rozvaděče s možností přepnutí každé sekce podružného rozvaděče na kterýkoliv přívod. Hlavní rozvaděč pro napájení nouzového osvětlení musí mít možnost připojení přes dobíječe ze dvou sekcí hlavního rozvaděče. Při ztrátě napětí na obou sekcích hlavního rozvaděče musí být hlavní rozvaděč pro napájení nouzového osvětlení napájen z nouzového zdroje.
(8) Osvětlení veřejných prostor ve stanici, provozní a nouzové osvětlení v tunelu musí být uzpůsobeno ovládání z místa určeného provozovatelem dráhy.
(9) Venkovní osvětlení stanic musí být provedeno tak, aby směřovalo pouze do dolního poloprostoru a do míst určených k osvětlení. Musí být vypínáno v době, kdy stanice není v provozu, s výjimkou potřeby zajistit bezpečnost a ochranu zdraví při práci nebo ostrahu majetku. Pro venkovní osvětlení se používají světelné zdroje s barevnou teplotou 2 700 K a nižší.".
11. V § 40 odstavec 12 zní:
"(12) Odpovídají-li hodnoty osvětlení hodnotám uvedeným v určené technické normě nebo její části podle zákona o technických požadavcích na výrobky 2a), má se za to, že požadavky v odstavcích 1 až 11 jsou splněny.".
12. V § 41 odstavec 2 zní:
"(2) Jmenovitá napětí jsou uvedena v příloze č. 3.".
13. V § 41 odstavce 4 a 5 znějí:
"(4) Elektrické stanice musí být uzpůsobeny pro napájení ze dvou na sobě nezávislých elektrických stanic veřejného rozvodu elektrické energie o napětí 22 kV.
(5) Hlavní rozváděč nouzového napájení musí být uzpůsoben pro připojení přes náhradní zdroj nebo dobíječe ze dvou sekcí hlavního rozvaděče. Při ztrátě napětí na obou sekcích hlavního rozvaděče je rozvaděč nouzového napájení napájen z nouzového zdroje.".
14. V § 41 se odstavec 6 zrušuje.
Dosavadní odstavce 7 až 13 se označují jako odstavce 6 až 12.
15. V § 41 odstavec 7 zní:
"(7) Součástí všech elektrických úseků přívodní kolejnice je technický prostředek pro zkratování přívodní kolejnice, a to v každé stanici, kterou elektrický úsek prochází. Tento prostředek musí být uzpůsoben pro ruční ovládání a na nově zřizovaných nebo rekonstruovaných tratích musí být uzpůsoben také pro dálkové ovládání.".
16. V § 41 se odstavec 12 zrušuje.
17. V § 43 se na konci odstavce 6 doplňuje věta "Uvedené hodnoty neplatí pro jízdu prvních pěti vlaků na nově vložených kolejnicích.".
18. V § 43 odst. 7 se za slova "obvodu výhybky" vkládají slova "nebo kolový snímač počítače náprav".
19. Příloha č. 2 se zrušuje.
20. Příloha č. 3 zní:
"Příloha č. 3
Jmenovitá napětí elektrických sítí metra
Tabulka č. 1
+--------------------------------------------+------------------------------------------+| Zařízení: | Jmenovité napětí || | elektrické sítě |+--------------------------------------------+------------------------------------------+| Energetická zařízení: |+--------------------------------------------+------------------------------------------+| Elektrická zařízení a rozvody vn | 22 kV 50 Hz |+--------------------------------------------+------------------------------------------+| Elektrická zařízení a rozvody nn: | 230/400 V 50 Hz || motorické, tepelné a světelné spotřebiče; | || ovládací a pomocné obvody | |+--------------------------------------------+------------------------------------------+| Ovládací a pomocné obvody | 230 V 50 Hz || (ze samostatného zdroje) | |+--------------------------------------------+------------------------------------------+| Ovládací a pomocné obvody pro | 24 V 50 Hz || nebezpečné prostory | 60 V DC |+--------------------------------------------+------------------------------------------+| Nouzové osvětlení | 220 V DC |+--------------------------------------------+------------------------------------------+| Trakční zařízení v elektrické stanici | 825 V DC |+--------------------------------------------+------------------------------------------+| Úsekové odpojovače, odpojovače ve | 750 V DC || funkci zkratovačů a skříně signalizace | || napětí | |+--------------------------------------------+------------------------------------------+| Přívodní kolejnice | 750 V DC |+--------------------------------------------+------------------------------------------+| Profilový vodič | 750 V DC |+--------------------------------------------+------------------------------------------+| Ovládací a pomocné obvody pro trakční | 230/400 V, 50 Hz, 220 V DC, 6 až 60 V DC || zařízení (obvody mn, nn) | |+--------------------------------------------+------------------------------------------+| Ovládací a pomocné obvody ze | 220 V DC || samostatného zdroje | |+--------------------------------------------+------------------------------------------+| Ostatní pomocné obvody ze | 24 V DC, 48 V DC, 60 V DC || samostatného zdroje | |+--------------------------------------------+------------------------------------------+| Akumulátorová baterie (záložní zdroj) | přednostně 220 V DC, 480 V DC |+--------------------------------------------+------------------------------------------+
Jmenovitá napětí elektrických sítí metra a ochrana před nebezpečným dotykovým napětím neživých částí
Tabulka č. 2
+----------------------------------+---------------------------+-----------------------------------------------+| | | Ochrana před nebezpečným dotykovým || | Jmenovité napětí | napětím neživých částí || Zařízení: | elektrické sítě +----------------------------+------------------+| | | základní | zvýšená |+----------------------------------+---------------------------+----------------------------+------------------+| A. Sdělovací zařízení: | | | |+----------------------------------+---------------------------+----------------------------+------------------+| Sdělovací rozvody | 6 V ss, 12 V ss, 24 V ss, | bezpečným napětím | - || | 36 V ss, 48 V ss, 60 V ss | | |+----------------------------------+---------------------------+----------------------------+------------------+| B. Zabezpečovací zařízení: | | | |+----------------------------------+---------------------------+----------------------------+------------------+| Zařízení v reléové místnosti | 230/400 V 50 Hz; | automatické odpojení od | ochrana základní || (reléové stojany) +---------------------------+ zdroje v síti s izolovaným | a pospojováním || | 220 V 275 Hz | nulovým bodem | |+----------------------------------+---------------------------+----------------------------+------------------+| Zařízení v kolejišti (k některým | 3x230/400 V 50 Hz | automatické odpojení od | ochrana základní || prvkům podle ČSN 34 2600 lze | | zdroje | a pospojováním || k uzemnění neživých částí využít | | | || i vlastní konstrukci zařízení) | | | |+----------------------------------+---------------------------+----------------------------+------------------+| Zařízení pro reléové obvody, | 24 V ss | automatické odpojení od | - || návěstidla, kontrolní panely | | zdroje | |+----------------------------------+---------------------------+----------------------------+------------------+
".
Čl. II
Přechodné ustanovení
Přívodní kolejnice vybavené a provedené podle § 41 odst. 8 vyhlášky č. 177/1995 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti této vyhlášky, lze provozovat do doby jejich nejbližší rekonstrukce nebo modernizace.
Čl. III
Účinnost
Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem 1. července 2020.
Ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy:
doc. Ing. Havlíček, Ph.D., MBA, v. r.****************************************************************