Nález - Ochrana spotřebitele. Bankovní poplatky

NÁLEZÚstavního souduze dne 10. 4. 2014Ochrana spotřebitele. Bankovní poplatkysp. zn./č. j.:III. ÚS 3725/13-1Související legislativa ČR:§ 37, § 39, § 55, § 56 zákona č. 40/1964 Sb.§ 1810, § 1811, § 1813, § 3016 zákona č. 89/2012 Sb.Publikováno v Sborník komentované judikatury (ročník 2014)Judikát byl komentován: Jirsa Jaromír, JUDr.Právní věta:Spotřebitelský vztah není bezprostředně regulován na úrovni specifického ústavního práva, nicméně není ani od působení ústavně zaručených základních práv a svobod izolován, takže v tomto právně regulovaném vztahu se působení základních práv a svobod projevuje jako povinnost státu taková základní práva a svobody v tomto spotřebitelském vztahu chránit (čl. 1 odst. 1 Ústavy ČR) jak vytvářením podmínek pro uzavírání spotřebitelských smluv, tak při řešení sporů z nich vyplývajících. Princip autonomie vůle v těchto soukromoprávních vztazích a současně princip svobody podnikání však tím nemůže být nahrazován jednostranně ochranitelskými (paternalistickými) zásahy ze strany státu.Ústavní soudSpolu s liberalizací právního styku nelze očekávat, že stát bude hrát ve vztahu ke spotřebitelům paternalistickou roli; postavení silnější strany právního vztahu nelze považovat z povahy věci samé za něco protiprávního, či dokonce neústavního a posláním Ústavního soudu je ochrana ústavně zaručeného veřejného subjektivního práva konkrétního stěžovatele, jehož právní postavení je bezprostředně zasaženo, což se v případě klientů domáhajících se proti bankám vrácení paušálních bankovních poplatků nestalo. Princip ochrany spotřebitele spočívá v možnosti spotřebitele seznámit se řádně s nabízenými obchodními podmínkami, v jejich zřetelném označení, formulaci a možnosti je po zralé úvaze akceptovat nebo odmítnout a je tedy především otázkou informování spotřebitele v předsmluvní fázi.JUDr. Jaromír JirsaOchrana spotřebitele nepředstavuje samostatně ústavně zaručené základní právo či svobodu, nýbrž o ústavně vytýčený cíl politiky státu spojený s konkrétní úpravou ochrany spotřebitele v rovině obyčejného práva; tudíž provádění takové ústavně žádoucí politiky (ochrana slabší strany) má na postavení spotřebitele v oblasti základních práv především reflexní účinek (spotřebitel jako destinatář realizace prounijní a ústavně konformní činnosti státu).ATLAS consulting spol. s r.o.
Tento dokument je pouze pro uživatele s aktivním předplatným

Pro získání předplatného kontaktujte klientské centrum

Co získate s předplatným?
  • Více než 60.000 dokumentů
  • Novinky a aktuality každý den
  • Dotazy a odpovědi z praxe
  • Uživatelské fórum
  • S naším kalendářem vám nic neunikne