485/2020 Sb. Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 470/2012 Sb., o užívání pozemních komunikací zpoplatněných mýtným, ve znění pozdějších předpisů

485/2020 Sb.VYHLÁŠKAMinisterstva dopravyze dne 24. listopadu 2020,kterou se mění vyhláška č. 470/2012 Sb., o užívání pozemních komunikací zpoplatněných mýtným, ve znění pozdějších předpisů
Ministerstvo dopravy stanoví podle § 46 odst. 2 zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění zákona č. 102/2000 Sb., zákona č. 80/2006 Sb., zákona č. 97/2009 Sb., zákona č. 347/2009 Sb., zákona č. 152/2011 Sb., zákona č. 196/2012 Sb., zákona č. 64/2014 Sb., zákona č. 268/2015 Sb., zákona č. 225/2017 Sb., zákona č. 193/2018 Sb. a zákona č. 227/2019 Sb., k provedení § 20 odst. 1 a § 22 odst. 8 tohoto zákona:
Čl. I
Vyhláška č. 470/2012 Sb., o užívání pozemních komunikací zpoplatněných mýtným, ve znění vyhlášky č. 307/2015 Sb., vyhlášky č. 434/2016 Sb., vyhlášky č. 458/2017 Sb., vyhlášky č. 247/2018 Sb. a vyhlášky č. 243/2019 Sb., se mění takto:
1. V § 9 odst. 3 se za slovo "mýtném" vkládají slova "uloženém za účelem dosažení návratnosti nákladů vynaložených na zpoplatněné pozemní komunikace, vyvolaných znečištěním ovzduší z provozu vozidel v systému elektronického mýtného na zpoplatněných pozemních komunikacích a vyvolaných hlukem z provozu vozidel v systému elektronického mýtného na zpoplatněných pozemních komunikacích".
2. Poznámka pod čarou č. 1 zní:
------------------------------------------------------------------
"1) Vyhláška č. 209/2018 Sb., o hmotnostech, rozměrech a spojitelnosti vozidel.".
3. V § 13 se odstavec 2 včetně poznámky pod čarou č. 2 zrušuje a zároveň se zrušuje označení odstavce 1.
4. Pod označení § 15 se vkládá nadpis, který zní:
"Popis nákladů započitatelných pro výpočet části mýtného uložené za účelem dosažení návratnosti nákladů vynaložených na zpoplatněné pozemní komunikace".
5. V § 15 odst. 2 se na konci písmene b) čárka nahrazuje tečkou a písmeno c) se zrušuje.
6. Za § 15 se vkládají nové § 15a a 15b, které včetně nadpisů znějí:
"§ 15a
Popis nákladů započitatelných pro výpočet části mýtného uložené za účelem dosažení návratnosti nákladů vyvolaných znečištěním ovzduší z provozu na zpoplatněných pozemních komunikacích
Náklady vyvolané znečištěním ovzduší z provozu na zpoplatněných pozemních komunikacích tvoří
a) náklady na vysazování a ošetřování silniční vegetace zpoplatněných pozemních komunikací,
b) náklady na opatření vedoucí ke snížení znečištění ovzduší v tunelech zpoplatněných pozemních komunikací,
c) náklady na ochranu před znečišťováním půdy smyvy ze zpoplatněných pozemních komunikací vynaložené na
1. odvodňovací zařízení,
2. čištění vod a likvidaci kalů,
d) náklady na realizaci opatření souvisejících se zvýšením plynulosti dopravy na zpoplatněných pozemních komunikacích, které zahrnují náklady na inteligentní dopravní systémy,
e) ostatní náklady neuvedené v písmenech a) až d), jejichž vynaložení přímo souvisí se znečištěním ovzduší z provozu na zpoplatněných pozemních komunikacích.
§ 15b
Popis nákladů započitatelných pro výpočet části mýtného uložené za účelem dosažení návratnosti nákladů vyvolaných hlukem z provozu na zpoplatněných pozemních komunikacích
Náklady vyvolané hlukem z provozu na zpoplatněných pozemních komunikacích tvoří
a) náklady na realizaci protihlukových opatření vedoucích ke snížení hluku z provozu na zpoplatněných pozemních komunikacích vynaložené na
1. směsi pro obrusné vrstvy se sníženou hlučností,
2. zemní valy,
3. protihlukové stěny,
4. protihlukové polovegetační stěny,
5. zemní valy kombinované s protihlukovou stěnou,
6. mobilní protihlukové stěny,
b) náklady na protihlukové úpravy na pozemních objektech ohrožených hlukem z provozu na zpoplatněných pozemních komunikacích vynaložené na
1. výměnu oken s deklarovanou vzduchovou neprůzvučností,
2. dotěsnění otvorů a výplně otvorů (např. další vrstvou skla či typem výplně s vyšším stupněm zvukové izolace),
3. průhledné předstěny,
4. akustické absorpční obklady,
c) ostatní náklady neuvedené v písmenu a) nebo b), jejichž vynaložení přímo souvisí s hlukem z provozu na zpoplatněných pozemních komunikacích.".
7. V § 16 větě první se slova "na zpoplatněné pozemní komunikace se určí poměrem ze součtu nákladů uvedených v § 15," nahrazují slovy "vynaložené na zpoplatněné pozemní komunikace, náklady vyvolané znečištěním ovzduší z provozu na zpoplatněných pozemních komunikacích a náklady vyvolané hlukem z provozu na zpoplatněných pozemních komunikacích se určí poměrem ze součtu nákladů uvedených v § 15, 15a a 15b".
8. V § 17 odst. 1 větě druhé se za text "§ 15" vkládají slova " , 15a a 15b".
9. V § 17 odst. 2 se slova "žádná z těchto sazeb nepřesáhla průměrnou sazbu mýtného vypočtenou podle odstavce 1 o více než 175 % a" zrušují.
10. Příloha č. 1 zní:
"Příloha č. 1
Seznam dálnic, jejichž užití podléhá mýtnému
+------------+---------------------------------------------------------------+--------------+| Označení | Úsek | Délka (km) |+------------+---------------------------------------------------------------+--------------+| D0 | Praha, Satalice-Praha, Běchovice (exity 58-62) | 4,6 |+------------+---------------------------------------------------------------+--------------+| D0 | Modletice (D1)-Praha, Ruzyně (exity 76-28) | 37,1 |+------------+---------------------------------------------------------------+--------------+| D1 | Praha, Spořilov-Říkovice (exity 1-272) | 273,4 |+------------+---------------------------------------------------------------+--------------+| D1 | Předmostí-státní hranice (exit 282 až km 377) | 93,5 |+------------+---------------------------------------------------------------+--------------+| D2 | Brno, jih-státní hranice (exit 1 až km 61) | 61,4 |+------------+---------------------------------------------------------------+--------------+| D3 | Mezno-Úsilné (exity 62-131) | 71,3 |+------------+---------------------------------------------------------------+--------------+| D4 | Jíloviště-Háje (exity 9-45) | 41,9 |+------------+---------------------------------------------------------------+--------------+| D4 | Radobytce-Nová Hospoda (exity 77-84) | 6,7 |+------------+---------------------------------------------------------------+--------------+| D5 | Praha, Třebonice-státní hranice (exit 1 až km 151) | 156,1 |+------------+---------------------------------------------------------------+--------------+| D6 | Praha, Řepy-Krušovice (exity 1-42) | 42,9 |+------------+---------------------------------------------------------------+--------------+| D6 | Lubenec-Bošov (km 80 až exit 83) | 3,4 |+------------+---------------------------------------------------------------+--------------+| D6 | Jenišov-Cheb, sever (exity 131-169) | 39,2 |+------------+---------------------------------------------------------------+--------------+| D7 | Praha, Ruzyně-Knovíz (exity 2-18) | 17,0 |+------------+---------------------------------------------------------------+--------------+| D7 | Postoloprty-Spořice (exity 56-78) | 23,6 |+------------+---------------------------------------------------------------+--------------+| D8 | Praha, Březiněves-státní hranice (km -3,5 až km 92) | 97,0 |+------------+---------------------------------------------------------------+--------------+| D10 | Praha, Satalice-Ohrazenice (exity 1-71) | 72,7 |+------------+---------------------------------------------------------------+--------------+| D11 | Praha, Horní Počernice-Hradec Králové, Kukleny (exity 1-90) | 92,9 |+------------+---------------------------------------------------------------+--------------+| D35 | Sedlice-Opatovice (exity 126-129) | 4,0 |+------------+---------------------------------------------------------------+--------------+| D35 | Mohelnice, jih-Křelov (exity 235-261) | 27,3 |+------------+---------------------------------------------------------------+--------------+| D35 | Olomouc, Topolany-Lipník nad Bečvou (km 264 až exit 296) | 33,3 |+------------+---------------------------------------------------------------+--------------+| D46 | Vyškov, východ-Olomouc, Slavonín (exit 1 až km 39) | 40,6 |+------------+---------------------------------------------------------------+--------------+| D48 | Bělotín-Bělotín, východ (exity 1-3) | 3,5 |+------------+---------------------------------------------------------------+--------------+| D48 | Rybí-Frýdek-Místek, západ (km 22 až exit 44) | 22,0 |+------------+---------------------------------------------------------------+--------------+| D48 | Frýdek-Místek-Žukov (km 47 až exit 70) | 19,9 |+------------+---------------------------------------------------------------+--------------+| D52 | Rajhrad-Pohořelice, jih (exity 10-26) | 17,0 |+------------+---------------------------------------------------------------+--------------+| D55 | Hulín-Otrokovice (exity 16-32) | 16,9 |+------------+---------------------------------------------------------------+--------------+| D56 | Ostrava, Hrabová-Frýdek-Místek (exity 39-51) | 12,9 |+------------+---------------------------------------------------------------+--------------+
".
11. Příloha č. 2 zní:
"Příloha č. 2
Seznam silnic I. třídy, jejichž užití podléhá mýtnému
+------------+---------------------------------------------------------------+--------------+| Označení | Úsek | Délka (km) |+------------+---------------------------------------------------------------+--------------+| I/3 | Mirošovice-Mezno | 43,5 |+------------+---------------------------------------------------------------+--------------+| I/4 | Praha-Jíloviště | 5,2 |+------------+---------------------------------------------------------------+--------------+| I/6 | Bošov-Karlovy Vary | 29,7 |+------------+---------------------------------------------------------------+--------------+| I/7 | Panenský Týnec-Smolnice (exity 37-41) | 4,0 |+------------+---------------------------------------------------------------+--------------+| I/7 | Spořice-Chomutov (exity 78-82) | 3,4 |+------------+---------------------------------------------------------------+--------------+| I/11 | Hradec Králové, Kukleny-Hradec Králové | 2,7 |+------------+---------------------------------------------------------------+--------------+| I/11 | Ropice-Mosty u Jablunkova | 28,6 |+------------+---------------------------------------------------------------+--------------+| I/11 | Krásné Pole-Ostrava | 8,7 |+------------+---------------------------------------------------------------+--------------+| I/12 | Praha-Kolín | 32,5 |+------------+---------------------------------------------------------------+--------------+| I/16 | Mladá Boleslav-Úlibice | 37,0 |+------------+---------------------------------------------------------------+--------------+| I/19 | Oltyně-Čekanice | 10,0 |+------------+---------------------------------------------------------------+--------------+| I/19 | Tábor-Pelhřimov | 34,0 |+------------+---------------------------------------------------------------+--------------+| I/20 | Plzeň-České Budějovice | 112,5 |+------------+---------------------------------------------------------------+--------------+| I/26 | Plzeň-Folmava | 51,7 |+------------+---------------------------------------------------------------+--------------+| I/30 | Lovosice-Ústí nad Labem | 14,4 |+------------+---------------------------------------------------------------+--------------+| I/33 | Plotiště nad Labem-Náchod | 29,0 |+------------+---------------------------------------------------------------+--------------+| I/34 | České Budějovice-Jindřichův Hradec | 40,7 |+------------+---------------------------------------------------------------+--------------+| I/34 | Jarošov nad Nežárkou-Havlíčkův Brod | 55,6 |+------------+---------------------------------------------------------------+--------------+| I/35 | Bílý Kostel nad Nisou-Ohrazenice | 35,0 |+------------+---------------------------------------------------------------+--------------+| I/35 | Turnov-Jičín | 13,8 |+------------+---------------------------------------------------------------+--------------+| I/35 | Úlibice-Hradec Králové | 30,2 |+------------+---------------------------------------------------------------+--------------+| I/35 | Hradec Králové-Mohelnice | 89,3 |+------------+---------------------------------------------------------------+--------------+| I/35 | Křelov-Olomouc | 2,9 |+------------+---------------------------------------------------------------+--------------+| I/37 | Hradec Králové-Pardubice | 17,3 |+------------+---------------------------------------------------------------+--------------+| I/38 | Jestřebí-Mladá Boleslav | 31,1 |+------------+---------------------------------------------------------------+--------------+| I/38 | Poděbrady-Jihlava | 86,9 |+------------+---------------------------------------------------------------+--------------+| I/43 | Brno-Svitavy | 44,8 |+------------+---------------------------------------------------------------+--------------+| I/46 | Olomouc, Slavonín-Olomouc, centrum | 0,9 |+------------+---------------------------------------------------------------+--------------+| I/47 | Kroměříž-Hulín | 3,4 |+------------+---------------------------------------------------------------+--------------+| I/47 | Přerov-Bělotín | 22,7 |+------------+---------------------------------------------------------------+--------------+| I/48 | Bělotín-Rybí | 22,2 |+------------+---------------------------------------------------------------+--------------+| I/50 | Holubice-Rovné | 86,1 |+------------+---------------------------------------------------------------+--------------+| I/52 | Brno-Rajhrad | 5,9 |+------------+---------------------------------------------------------------+--------------+| I/52 | Pohořelice-Mikulov | 22,3 |+------------+---------------------------------------------------------------+--------------+| I/55 | Přerov-Hulín | 11,4 |+------------+---------------------------------------------------------------+--------------+| I/58 | Skotnice-Krmelín | 10,3 |+------------+---------------------------------------------------------------+--------------+| I/63 | Bystřany-Řehlovice | 7,5 |+------------+---------------------------------------------------------------+--------------+
".
Čl. II
Účinnost
Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2021, s výjimkou ustanovení čl. I bodu 1, které nabývá účinnosti dnem 1. února 2021.
Ministr:
doc. Ing. Havlíček, Ph.D., MBA, v. r.
******************************************************************