Nález - Zákon o střetu zájmů (lex Babiš)

NÁLEZÚstavního souduze dne 11. 2. 2020Zákon o střetu zájmů (lex Babiš)sp. zn./č. j.:Pl. ÚS 4/17-2Související legislativa ČR:čl. 1 odst. 1, čl. 2 odst. 1, 3, 4, čl. 5, čl. 19 odst. 1, 2, čl. 20, čl. 40, čl. 54 odst. 2, čl. 70, čl. 100 odst. 1 ústavního zákona č. 1/1993 Sb.čl. 1, čl. 2 odst. 1, 2, čl. 3 odst. 1, 3, čl. 4, čl. 11 odst. 1, čl. 21 odst. 4, čl. 22, čl. 26 odst. 1, 2, čl. 41 odst. 1 usnesení č. 2/1993 Sb.zákon č. 243/2000 Sb.§ 1, § 2 odst. 1 písm. c), § 3, § 4-4c, § 5 odst. 3, § 7, § 13 odst. 7, § 25 odst. 5 zákona č. 159/2006 Sb.zákon č. 322/2016 Sb.zákon č. 14/2017 Sb.Tisková zpráva ze dne 18. 2. 2020Publikováno ve Sbírce zákonů pod č. 148/2020 Sb.Právní věta:V demokratickém právním státě jsou volby řádně vedenou soutěží (čl. 1 odst. 1, čl. 2 odst. 1 a čl. 5 Ústavy České republiky) o důvěru a mandát od voličů, nikoli o ovládnutí státu za účelem využití či dokonce zneužití jeho kapacit a zdrojů jejich vítězem; stát není podnik a služba státu je honorována, výkon veřejné funkce pak není podnikáním, natož správou vlastního majetku. Proto je povinností demokratického právního státu (čl. 1 odst. 1 Ústavy) nejen vytvořit veřejnému funkcionáři takové podmínky, aby mohl svou funkci řádně vykonávat, ale také zamezit tomu, aby takto svěřenou moc mohl využívat k prosazování vlastních (osobních) zájmů na úkor zájmu veřejného, a tím i důvěry veřejnosti.Právo na rovný přístup k voleným a jiným veřejným funkcím, zakotvující každému občanovi možnost seberealizace výkonem veřejné funkce (čl. 21 odst. 4 Listiny základních práv a svobod), nelze chápat tak, že by bylo nadřazeno zájmům státu. Veřejný nebo obecný zájem je v takovém případě možno a nutno nadřadit zákonem, popř. i ústavním předpisem, osobním zájmům těch, kteří jsou dočasně povoláni k reprezentaci veřejné moci v podmínkách demokratického právního státu (čl. 1 odst. 1, čl. 2 odst. 3 Ústavy, čl. 2 odst. 1 a 2 Listiny) a kteří se k tomu svým ústavním či služebním slibem zavázali. Ustanovení § 3 odst. 1 zákona o střetu zájmů není pouhou proklamací, nýbrž generální klauzulí pro hodnocení jednání veřejných funkcionářů; je-li proto takto použito, nemůže se veřejný funkcionář bránit tím, že je na něm v rozporu s čl. 2 odst. 3 Listiny vynucováno něco, co mu zákon neukládá.Účelem § 4a zákona o střetu zájmů je stanovit ex ante podmínky, za nichž mohou občané vykonávat volenou či jinou veřejnou funkci podle čl. 21 odst. 4 Listiny. Není v rozporu s ústavním pořádkem, jsou-li s těmito podmínkami spojeny i zásahy do svobody a práva podnikat podle pravidel čl. 26 Listiny. Nikomu není upíráno ani vlastnit majetek, ani podnikat, je-li na jeho svobodném rozhodnutí podle čl. 2 odst. 3 Listiny a čl. 2 odst. 4 Ústavy, zda podmínky výkonu (nikoli nabytí) veřejné funkce splní tím, že se určitých činností dočasně vzdá, či nikoliv. Ústavní pořádek zajišťuje rovnost ucházení se o veřejnou funkci, což nevylučuje opatření proti tomu, aby účel jejího výkonu mohl být zmařen tím, že by sledoval jiné cíle, než je veřejný zájem a obecné blaho podle čl. 2 odst. 3, popř. čl. 23 odst. 3 Ústavy.
Tento dokument je pouze pro uživatele s aktivním předplatným

Pro získání předplatného kontaktujte klientské centrum

Co získate s předplatným?
  • Více než 60.000 dokumentů
  • Novinky a aktuality každý den
  • Dotazy a odpovědi z praxe
  • Uživatelské fórum
  • S naším kalendářem vám nic neunikne