Rozsudek - Epidemie onemocnění COVID-19. Aktivní procesní a věcná legitimace. Návrh na zrušení opatření obecné povahy nebo jeho částí. Omezení poskytování určité služby. Actio popularis. Mimořádná opatření. Přímý a nezprostředkovaný vztah k právům navrhovatele. Mimořádné opatření Ministerstva zdravotnictví ze dne 23. 4. 2021, č. j. MZDR 14601/2021-6/MIN/KAN. Omezení stravovacích služeb. Omezení osobní svobody a autonomie vůle zákazníka. Působnost správního orgánu. Omezení styku osob podezřelých z nákazy. Ohnisko nákaz

ROZSUDEKNejvyššího správního souduze dne 1. 6. 2021Epidemie onemocnění COVID-19. Aktivní procesní a věcná legitimace. Návrh na zrušení opatření obecné povahy nebo jeho částí. Omezení poskytování určité služby. Actio popularis. Mimořádná opatření. Přímý a nezprostředkovaný vztah k právům navrhovatele. Mimořádné opatření Ministerstva zdravotnictví ze dne 23. 4. 2021, č. j. MZDR 14601/2021-6/MIN/KAN. Omezení stravovacích služeb. Omezení osobní svobody a autonomie vůle zákazníka. Působnost správního orgánu. Omezení styku osob podezřelých z nákazy. Ohnisko nákazsp. zn./č. j.:8 Ao 11/2021-24Související legislativa ČR:čl. 2 odst. 3, čl. 36 usnesení č. 2/1993 Sb.§ 2 odst. 7 písm. a), § 65, § 69 odst. 1 zákona č. 258/2000 Sb.§ 101a odst. 1 zákona č. 150/2002 Sb.§ 2 odst. 2 písm. b), § 10, § 11 odst. 2 zákona č. 94/2021 Sb.Právní věta:I. Otázku aktivní procesní legitimace jako podmínku řízení o návrhu nelze směšovat s otázkou aktivní věcné legitimace, tedy s otázkou důvodnosti návrhu. Ta se již zkoumá v řízení ve věci samé, nikoli při posuzování podmínek řízení.II. Je třeba odmítnout natolik extenzivní pojetí aktivní legitimace k podání návrhu na zrušení opatření obecné povahy nebo jeho částí, které by umožňovalo napadnout omezení poskytování určité služby každému potenciálnímu zákazníku (odběrateli) této služby. To by mělo povahu actionis popularis, v rozporu s konstrukcí řízení o zrušení opatření obecné povahy podle § 101a a násl. s. ř. s. Je rovněž třeba, aby práva navrhovatele, dotčená opatřením obecné povahy, měla určitou kvalitu - napadnout územní plán tedy může například osoba, která má k nemovitosti nacházející se v dané obci věcné právo, nikoli však nájemce či uživatel dotčené nemovitosti ani osoba, která na území obce podniká.III. I v případě podání návrhu na zrušení mimořádných opatření vydaných podle zákona č. 94/2021 Sb., o mimořádných opatřeních při epidemii onemocnění COVID-19 a o změně některých souvisejících zákonů (dále jen "pandemický zákon") nebo jejich částí je nutné, aby měla napadená regulace "přímý a nezprostředkovaný vztah" k právům navrhovatele. Takový přímý a nezprostředkovaný vztah však bez dalšího neexistuje mezi regulací činnosti podnikatele a právní sférou jeho zákazníků.IV. Ministerstvo zdravotnictví v čl. I bodu 2 mimořádného opatření ze dne 23. 4. 2021, č. j. MZDR 14601/2021-6/MIN/KAN (dále jen "mimořádné opatření ze dne 23. 4. 2021") zjevně nestanovilo povinnosti jen provozovatelům stravovacích služeb (byť regulace těchto činností patrně byla jeho primárním cílem), nýbrž veškeré veřejnosti, tedy každému zákazníku, neboť jim zakázalo přítomnost v provozovnách (tedy stanovilo jim povinnost do provozoven nevstupovat). Právě pro to, jak je uvedené ustanovení ve své dispozici formulováno (omezuje se činnost provozovny tak, že se zakazuje přítomnost veřejnosti), je zřejmé, že regulace míří nejen na provozovatele, ale i na třetí osoby, tedy na každého, kdo je součástí nejširší spotřebitelské veřejnosti. V tomto smyslu jde o povinnosti na sobě nezávislé - veřejnosti je zakázán vstup i v případě, že provozovna je otevřena (což mimořádné opatření přísně vzato nezakazuje) nebo že provozovatel sám nesplní svou povinnost zabránit přítomnosti veřejnosti. Provozovatel i veřejnost jsou také zjevně nezávisle na sobě podle pandemického zákona postižitelní - provozovatel jako právnická nebo fyzická podnikající osoba za přestupek podle § 10, veřejnost (tedy každý zákazník) jako osoba fyzická za přestupek podle § 11 odst. 2 pandemického zákona.V. Mimořádné opatření ze dne 23. 4. 2021 v čl. I bodu 2 přímo omezuje (v nejobecnějším smyslu) osobní svobodu a autonomii vůle každého zákazníka (jeho volnost podle čl. 2 odst. 3 Listiny základních práv a svobod), popřípadě její konkrétní projevy například v podobě svobody pohybu, neboť mu ukládá povinnost zdržet se činnosti, v níž by mu, nebýt tohoto mimořádného opatření, nic nebránilo, přičemž za porušení této povinnosti může být sankcionován. Zákazník proto musí mít možnost domáhat se ochrany proti tomuto zásahu do svých práv u soudu (čl. 36 Listiny základních práv a svobod), jinými slovy, je aktivně legitimován k podání návrhu na zrušení příslušných částí uvedeného mimořádného opatření.VI. Vedle námitek uplatněných v návrhu se soud při přezkumu opatření obecné povahy musí z moci úřední zabývat případným nedostatkem pravomoci správního orgánu vydat opatření obecné povahy nebo překročením jeho působnosti.VII. Správní orgán postupuje v mezích své působnosti, jestliže prostřednictvím opatření obecné povahy upravuje okruh vztahů, ke kterým je zákonem zmocněn (v rámci nichž tedy realizuje svoji pravomoc vydávat opatření obecné povahy). Rozlišovat je dále třeba působnost věcnou (okruh věcných oblastí, v rámci kterých vykonává správní orgán svoji pravomoc), působnost osobní (okruh osob, vůči kterým správní orgán působí), působnost prostorovou (na jakém území vykonává správní orgán svoji pravomoc) a za určitých okolností též působnost časovou (ta přichází do úvahy pouze v situaci, kdy má správní orgán stanovené období, ve kterém může svoji pravomoc vykonávat).VIII. Ustanovení § 2 odst. 2 písm. b) pandemického zákona dopadá pouze na obchodní či výrobní provozovny, nikoli na provozovny, v nichž jsou poskytovány služby.IX. Regulaci týkající se provozoven stravovacích služeb je obecně možné vydat na základě § 69 odst. 1 písm. b) zákona o ochraně veřejného zdraví (který je obecným, subsidiárním předpisem vůči pandemickému zákonu).X. Cílem uzavření provozoven uvedených demonstrativně v § 69 odst. 1 písm. b) zákona o ochraně veřejného zdraví musí být omezení styku skupin fyzických osob podezřelých z nákazy s ostatními fyzickými osobami.XI. Ustanovení § 69 odst. 1 písm. b) zákona o ochraně veřejného zdraví nelze chápat tak, že osobou podezřelou z nákazy může být bez dalšího každý. Fyzickou osobou podezřelou z nákazy je podle legislativní zkratky zavedené v § 2 odst. 7 písm. a) zákona o ochraně veřejného zdraví zdravá fyzická osoba, která byla během inkubační doby ve styku s infekčním onemocněním nebo pobývala v ohnisku nákazy. Ohniskem nákazy je místo, ve kterém se šíří nákaza (§ 65 věta druhá zákona o ochraně veřejného zdraví). Osobou podezřelou z nákazy je též osoba s pozitivním výsledkem antigenního testu na přítomnost viru SARS-CoV-2 poskytnutého zaměstnavatelem či provedeného ve škole.XII. Teoreticky nelze vyloučit, že v extrémní situaci by ohniskem nákazy mohla být celá Česká republika, a osobou podezřelou z nákazy tudíž každý, kdo se vyskytuje na jejím území. Samotný fakt, že probíhá celosvětová pandemie, by ale k takovému závěru sám o sobě automaticky nemohl stačit.XIII. Podle § 69 odst. 1 písm. i) zákona o ochraně veřejného zdraví může Ministerstvo zdravotnictví zakázat nebo nařídit další určité činnosti k likvidaci epidemie nebo nebezpečí jejího vzniku. Toto ustanovení však rozhodně nelze chápat jako zmocnění Ministerstva zdravotnictví přijmout taková opatření, která leží mimo rámec vymezený v písmenech a) až h) tohoto ustanovení zákona.XIV. Na základě § 69 odst. 1 písm. i) zákona o ochraně veřejného zdraví je možné uzavřít jiné provozovny nebo zakázat jiné činnosti než uvedené v § 69 odst. 1 písm. b) tohoto zákona. Prostřednictvím § 69 odst. 1 písm. i) zákona o ochraně veřejného zdraví však nelze obcházet podmínku, že uzavření provozoven má směřovat k omezení styku osob podezřelých z nákazy.ATLAS consulting spol. s r.o.
Tento dokument je pouze pro uživatele s aktivním předplatným

Pro získání předplatného kontaktujte klientské centrum

Co získate s předplatným?
  • Více než 60.000 dokumentů
  • Novinky a aktuality každý den
  • Dotazy a odpovědi z praxe
  • Uživatelské fórum
  • S naším kalendářem vám nic neunikne