Nález - Volba prezidenta republiky (Tomio Okamura)

NÁLEZÚstavního souduze dne 7. 1. 2013Volba prezidenta republiky (Tomio Okamura)sp. zn./č. j.:Pl. ÚS 27/12-2Související legislativa ČR:zákon č. 85/1990 Sb.čl. 3 sdělení č. 209/1992 Sb.čl. 2, čl. 9, čl. 56 ústavního zákona č. 1/1993 Sb.čl. 1, čl. 3, čl. 18, čl. 21, čl. 22, čl. 36 usnesení č. 2/1993 Sb.vyhláška č. 101/2002 Sb.§ 25, § 26, § 65, § 75 zákona č. 275/2012 Sb.vyhláška č. 294/2012 Sb.Právní věta:Ústavní stížnost nesmí být toliko "nosičem," který Ústavnímu soudu umožní ochránit objektivní ústavní principy, avšak s nulovým (či spíše negativním) dopadem do subjektivních práv stěžovatele. Za takových okolností nelze považovat podmínku pro otevření konkrétní kontroly norem, vyslovenou v ustanovení § 74 zákona o Ústavním soudu, za splněnou.Ústavní soud ve své judikatuře mnohokrát konstatoval, že lhůta sama o sobě nemůže být protiústavní; její protiústavnost lze posuzovat až v širším kontextu, resp. v její komunikaci s jinými aspekty, které k uplatnění lhůty přistupují. V daném případě je nepochybně oním kontextem to, že zákonná lhůta dvou dnů je konstruována u prostředku ochrany, který se týká registrace kandidáta ve volbách. Podobně koncipovanou lhůtu lze najít ve všech volebních zákonech, přičemž právě ty jsou v daném případě pro srovnání relevantní. Aplikace lhůty v konkrétním případě navíc nijak nezasáhla do práva stěžovatele na přístup k soudu, neboť ten svoje práva řádně a včas uplatnil.Ústavní a zákonný požadavek 50.000 podpisů podporovatelů považuje Ústavní soud z hlediska práva stěžovatele na přístup k volené funkci za přiměřený. Toto množství vychází z úvahy ústavodárce, v níž je nepochybně reflektována skutečnost, že ústavní systém ČR je založen na systému zastupitelské demokracie (čl. 2 odst. 1 Ústavy) a parlamentní formy vlády, a na tom nic nemění ani zavedení přímé volby prezidenta. Konkrétní počet petentů je pak odrazem úvahy o tom, kde leží hranice dostatečné podpory kandidáta jako projevu serióznosti jeho kandidatury.Schopnost či neschopnost osob shromažďujících osobní údaje poskytnout občanům dostatečnou záruku, že nedojde k jejich zneužití, nelze přičítat veřejné moci či dokonce na základě nedostatku důvěry konstruovat porušení práva kandidáta na přístup k volené funkci.Ten, kdo se uchází o účast ve volbě prezidenta a souhlasí se svou kandidaturou, nese negativní důsledky v případě, že předložená kandidátní listina a přiložená petice vykazuje chyby a vady.
Tento dokument je pouze pro uživatele s aktivním předplatným

Pro získání předplatného kontaktujte klientské centrum

Co získate s předplatným?
  • Více než 60.000 dokumentů
  • Novinky a aktuality každý den
  • Dotazy a odpovědi z praxe
  • Uživatelské fórum
  • S naším kalendářem vám nic neunikne