Věc C-22/11: Rozsudek Soudního dvora (třetího senátu) ze dne 4. října 2012. Finnair Oyj v. Timy Lassooy. Žádost o rozhodnutí o předběžné otázce podaná Korkein oikeus. Letecká doprava - Nařízení (ES) č. 261/2004 - Náhrady cestujícím v případě odepření nástupu na palubu - Pojem ‚odepření nástupu na palubu‘ - Vyloučení kvalifikace jako ‚odepření nástupu na palubu‘ - Zrušení letu způsobené stávkou na letišti odletu - Reorganizace pozdějších letů po zrušeném letu - Nárok cestujících těchto letů na odškodnění. Věc C-22/11.

ROZSUDEKSoudního dvora(třetí senát)ze dne 4. října 2012Věc C-22/11Rozsudek Soudního dvora (třetího senátu) ze dne 4. října 2012. Finnair Oyj v. Timy Lassooy. Žádost o rozhodnutí o předběžné otázce podaná Korkein oikeus. Letecká doprava - Nařízení (ES) č. 261/2004 - Náhrady cestujícím v případě odepření nástupu na palubu - Pojem ‚odepření nástupu na palubu‘ - Vyloučení kvalifikace jako ‚odepření nástupu na palubu‘ - Zrušení letu způsobené stávkou na letišti odletu - Reorganizace pozdějších letů po zrušeném letu - Nárok cestujících těchto letů na odškodnění. Věc C-22/11.Řízení o předběžné otázceDalší rozhodnutí v téže věci:Věc C-22/11: StanoviskoKlíčová slova:Letecká doprava - Nařízení (ES) č. 261/2004 - Náhrady cestujícím v případě odepření nástupu na palubu - Pojem ‚odepření nástupu na palubu‘ - Vyloučení kvalifikace jako ‚odepření nástupu na palubu‘ - Zrušení letu způsobené stávkou na letišti odletu - Reorganizace pozdějších letů po zrušeném letu - Nárok cestujících těchto letů na odškodnění.Shrnutí rozhodnutí:1. Doprava - Letecká doprava - Nařízení č. 261/2004 - Společná pravidla náhrad a pomoci cestujícím v letecké dopravě v případě odepření nástupu na palubu, zrušení nebo významného zpoždění letu - Odepření nástupu na palubu - Pojem - Extenzivní výklad - Pojem týkající se všech případů odepření nástupu cestujícího na palubu - Omezení uvedeného pojmu pouze na případy nadměrného počtu rezervací - Vyloučení[Směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 261/2004, bod 1 odůvodnění a čl. 2 písm. j) a článek 4; nařízení Rady č. 295/91, článek 1]2. Doprava - Letecká doprava - Nařízení č. 261/2004 - Společná pravidla náhrad a pomoci cestujícím v letecké dopravě v případě odepření nástupu na palubu, zrušení nebo významného zpoždění letu - Odepření nástupu na palubu z důvodu reorganizace letů následujících po mimořádných okolnostech - Nárok cestujících těchto letů na odškodnění[Směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 261/2004, bod 15 odůvodnění a čl. 2 písm. j), čl. 4 odst. 3 a článek 13]1. Pojem "odepření nástupu na palubu" ve smyslu čl. 2 písm. j) a článku 4 nařízení č. 261/2004, kterým se stanoví společná pravidla náhrad a pomoci cestujícím v letecké dopravě v případě odepření nástupu na palubu, zrušení nebo významného zpoždění letů a kterým se zrušuje nařízení č. 295/91, musí být vykládán tak, že se týká nejen odepření nástupu na palubu, které bylo způsobeno překročením kapacity letu v důsledku nadměrného počtu rezervací, nýbrž i odepření nástupu na palubu z jiných důvodů, jako jsou provozní důvody.Unijní zákonodárce totiž rozšířil dosah uvedeného pojmu nad rámec jediného případu odepření nástupu na palubu z důvodu nadměrného počtu rezervací dříve uvedeného v článku 1 nařízení č. 295/91, kterým se stanoví společná pravidla systému náhrad za odepření nástupu na palubu v pravidelné letecké dopravě, a přiznal mu široký význam vztahující se na všechny případy, ve kterých letecký dopravce odmítne dopravit cestujícího.Omezení dosahu pojmu "odepření nástupu na palubu" pouze na případy nadměrného počtu rezervací by mělo v praxi za následek citelné snížení ochrany přiznané cestujícím na základě nařízení č. 261/2004, a bylo by tedy v rozporu s cílem tohoto nařízení uvedeným v prvním bodě odůvodnění, kterým je zajištění vysoké úrovně ochrany cestujících, což odůvodňuje extenzivní výklad práv přiznaných cestujícím.(viz body 21-23, 26, výrok 1)2. Článek 2 písm. j) a čl. 4 odst. 3 nařízení č. 261/2004, kterým se stanoví společná pravidla náhrad a pomoci cestujícím v letecké dopravě v případě odepření nástupu na palubu, zrušení nebo významného zpoždění letů a kterým se zrušuje nařízení č. 295/91, musí být vykládány tak, že vznik mimořádných okolností vedoucích leteckého dopravce k reorganizaci letů po vzniku mimořádných okolností nemůže odůvodnit odepření nástupu na palubu letadel s pozdějším odletem, ani zprostit tohoto dopravce povinnosti odškodnit na základě čl. 4 odst. 3 téhož nařízení cestujícího, kterému odepřel nástup na jeden z těchto letů vypravených po uvedených okolnostech.Na rozdíl od čl. 5 odst. 3 nařízení č. 261/2004 totiž čl. 2 písm. j) a článek 4 tohoto nařízení nestanoví, že je v případě odepření nástupu na palubu souvisejícího s mimořádnými okolnostmi, kterým nebylo možné zamezit, i když byla přijata všechna přiměřená opatření, letecký dopravce zproštěn povinnosti poskytnout náhradu cestujícím, kterým byl odepřen nástup na palubu proti jejich vůli. Z toho plyne, že unijní zákonodárce nezamýšlel, že uvedená náhrada může být odmítnuta z důvodů souvisejících se vznikem mimořádných okolností.Kromě toho z patnáctého bodu odůvodnění nařízení č. 261/2004 vyplývá, že se mimořádné okolnosti mohou týkat pouze "jednotlivého letadla v určitý den", což nemůže být případ odepření nástupu na palubu cestujícímu z důvodu reorganizace letů následujících po takových okolnostech, které se dotkly dřívějšího letu. Pojem "mimořádné okolnosti" má totiž za cíl omezit povinnosti leteckého dopravce, a dokonce ho těchto povinností zprostit, pokud dotčené události nebylo možno zamezit, i když byla přijata všechna přiměřená opatření. I když je takový dopravce povinen zrušit let v den stávky zaměstnanců letiště a následně rozhodne o reorganizaci svých pozdějších letů, nelze mít v žádném případě za to, že tento dopravce byl kvůli uvedené stávce nucen odepřít nástup na palubu cestujícímu, který se řádně přihlásil k nástupu na palubu dva dny po zrušení uvedeného letu.(viz body 36, 37, 40 a výrok 2)
Tento dokument je pouze pro uživatele s aktivním předplatným

Pro získání předplatného kontaktujte klientské centrum

Co získate s předplatným?
  • Více než 60.000 dokumentů
  • Novinky a aktuality každý den
  • Dotazy a odpovědi z praxe
  • Uživatelské fórum
  • S naším kalendářem vám nic neunikne