Věc C-321/11: Rozsudek Soudního dvora (třetího senátu) ze dne 4. října 2012. Germán Rodríguez Cachafeiro a María de los Reyes Martínez-Reboredo Varela-Villamor v. Iberia, Líneas Aéreas de Espana SA. Žádost o rozhodnutí o předběžné otázce podaná Juzgado de lo Mercantil no 2 de A Coruna. Letecká doprava - Nařízení (ES) č. 261/2004 - Náhrady cestujícím v případě odepření nástupu na palubu - Pojem ‚odepření nástupu na palubu‘ - Zrušení palubní vstupenky cestujícího dopravcem z důvodu předpokládaného zpoždění předcházejícího letu, odbaveného současně s dotyčným letem a provozovaného tímtéž dopravcem. Věc C-321/11.

ROZSUDEKSoudního dvora(třetí senát)ze dne 4. října 2012Věc C-321/11Rozsudek Soudního dvora (třetího senátu) ze dne 4. října 2012. Germán Rodríguez Cachafeiro a María de los Reyes Martínez-Reboredo Varela-Villamor v. Iberia, Líneas Aéreas de Espana SA. Žádost o rozhodnutí o předběžné otázce podaná Juzgado de lo Mercantil no 2 de A Coruna. Letecká doprava - Nařízení (ES) č. 261/2004 - Náhrady cestujícím v případě odepření nástupu na palubu - Pojem ‚odepření nástupu na palubu‘ - Zrušení palubní vstupenky cestujícího dopravcem z důvodu předpokládaného zpoždění předcházejícího letu, odbaveného současně s dotyčným letem a provozovaného tímtéž dopravcem. Věc C-321/11.Řízení o předběžné otázceTisková zpráva:Tisková zpráva č. 125/2012Klíčová slova:Letecká doprava - Nařízení (ES) č. 261/2004 - Náhrady cestujícím v případě odepření nástupu na palubu - Pojem ‚odepření nástupu na palubu‘ - Zrušení palubní vstupenky cestujícího dopravcem z důvodu předpokládaného zpoždění předcházejícího letu, odbaveného současně s dotyčným letem a provozovaného tímtéž dopravcem.Shrnutí rozhodnutí:Doprava - Letecká doprava - Nařízení č. 261/2004 - Společná pravidla náhrad a pomoci cestujícím v letecké dopravě v případě odepření nástupu na palubu, zrušení nebo významného zpoždění letu - Odepření nástupu na palubu - Pojem - Extenzivní výklad - Pojem vztahující se na všechny případy odepření nástupu cestujícího na palubu - Smlouva o dopravě týkající se několika letů, které na sebe navazují - Odepření nástupu na palubu letadla druhého letu z důvodu zpoždění prvního letu - Zpoždění, které je přičitatelné dopravci - Zahrnutí[Nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 261/2004, bod 1 odůvodnění, čl. 2 písm. j) a čl. 3 odst. 2; nařízení Komise č. 295/91, článek 1]Článek 2 písm. j) nařízení č. 261/2004, kterým se stanoví společná pravidla náhrad a pomoci cestujícím v letecké dopravě v případě odepření nástupu na palubu, zrušení nebo významného zpoždění letů a kterým se zrušuje nařízení č. 295/91, vykládaný ve spojení s čl. 3 odst. 2 nařízení č. 261/2004, musí být vykládán v tom smyslu, že pojem "odepření nástupu na palubu" zahrnuje situaci, kdy v rámci jediné smlouvy o dopravě obsahující několik rezervací na lety, které na sebe přímo navazují a jsou odbaveny současně, letecký dopravce odepře nástup na palubu některým cestujícím z důvodu, že první let z jejich rezervace měl zpoždění, které je přičitatelné tomuto dopravci, a že tento dopravce nesprávně předpokládal, že se tito cestující nedostaví včas k nástupu na palubu letadla druhého letu.Unijní zákonodárce totiž rozšířil dosah uvedeného pojmu nad rámec jediného případu odepření nástupu na palubu z důvodu nadměrného počtu rezervací dříve uvedeného v článku 1 nařízení č. 295/91, kterým se stanoví společná pravidla systému náhrad za odepření nástupu na palubu v pravidelné letecké dopravě, a přiznal mu široký význam vztahující se na všechny případy, ve kterých letecký dopravce odmítne dopravit cestujícího.Mimoto omezení dosahu pojmu "odepření nástupu na palubu" pouze na případy nadměrného počtu rezervací by mělo v praxi za následek citelné snížení ochrany přiznané cestujícím na základě nařízení č. 261/2004, a bylo by tedy v rozporu s cílem tohoto nařízení uvedeným v jeho prvním bodě odůvodnění, kterým je zajištění vysoké úrovně ochrany cestujících, což odůvodňuje extenzivní výklad práv přiznaných cestujícím.(viz body 23-25, 36 a výrok)
Tento dokument je pouze pro uživatele s aktivním předplatným

Pro získání předplatného kontaktujte klientské centrum

Co získate s předplatným?
  • Více než 60.000 dokumentů
  • Novinky a aktuality každý den
  • Dotazy a odpovědi z praxe
  • Uživatelské fórum
  • S naším kalendářem vám nic neunikne