163/2022 Sb. Vyhláška, kterou se mění vyhláška Ministerstva obrany č. 279/1999 Sb., kterou se stanoví kategorie vojenského leteckého personálu, jejich kvalifikace a rozsah odborných znalostí a vzor průkazu vojenského leteckého personálu, ve znění vyhlášky č. 336/2008 Sb.

163/2022 Sb.VYHLÁŠKAMinisterstva obranyze dne 10. června 2022,kterou se mění vyhláška Ministerstva obrany č. 279/1999 Sb., kterou se stanoví kategorie vojenského leteckého personálu, jejich kvalifikace a rozsah odborných znalostí a vzor průkazu vojenského leteckého personálu, ve znění vyhlášky č. 336/2008 Sb.
Ministerstvo obrany stanoví podle § 40 odst. 4 zákona č. 219/1999 Sb., o ozbrojených silách České republiky, ve znění zákona č. 546/2005 Sb. a zákona č. 46/2016 Sb.:
Čl. I
Vyhláška č. 279/1999 Sb., kterou se stanoví kategorie vojenského leteckého personálu, jejich kvalifikace a rozsah odborných znalostí a vzor průkazu vojenského leteckého personálu, ve znění vyhlášky č. 336/2008 Sb., se mění takto:
1. V názvu vyhlášky se za slovo "průkazu" vkládá slovo "způsobilosti".
2. V § 1 písm. d) se slova "Vojenské akademie fakulty letectva a protivzdušné obrany státu, studijního oboru leteckého pilotního a studijního oboru řízení, použití a zabezpečení letectva, zaměření letového provozu" nahrazují slovy "Univerzity obrany fakulty vojenských technologií, studijní specializace vojenský pilot a studijní specializace řídící letového provozu".
3. V § 2 odst. 6 písm. c) se slova "radiotechnického zabezpečení" nahrazují slovy "letecké radionavigační služby".
4. V § 4 odst. 3 písm. a) se slovo "inženýrsko" nahrazuje slovem "inženýrské".
5. V § 4 odst. 3 písm. b) se slova "služby radiotechnického zabezpečení letectva" nahrazují slovy "letecké radionavigační služby".
6. V § 4 odst. 3 písm. e) se slova "metrologických laboratoří, středisek metrologie a odborného technického dozoru" nahrazují slovy "letecké meteorologie".
7. V § 4 odstavec 4 zní:
"(4) Personál inženýrské letecké služby se dělí na tyto specializace:
a) mechanik - specialista pro drak a motor pro letouny nebo vrtulníky s turbínovými nebo pístovými motory, pro elektrické a speciální vybavení, pro rádiové a radiotechnické vybavení nebo pro leteckou výzbroj (mechanik A),
b) technik - specialista pro drak a motor pro letouny nebo vrtulníky s turbínovými nebo pístovými motory (technik B1),
c) avionik - specialista pro elektrické a speciální vybavení, pro rádiové a radiotechnické vybavení nebo pro leteckou výzbroj (avionik B2),
d) technik - specialista pro organizaci a řízení základnové údržby a zachování letové způsobilosti (technik C).".
8. V § 4 odstavec 5 zní:
"(5) Personál letecké radionavigační služby se dělí na tyto specializace:
a) specialista pro přehledové prostředky,
b) specialista pro prostředky objektivní kontroly,
c) specialista pro prostředky zpracování a zobrazení dat,
d) specialista pro radionavigační prostředky,
e) specialista pro komunikační prostředky,
f) specialista pro světelné zabezpečovací prostředky,
g) specialista pro energetické prostředky,
h) specialista pro organizaci a řízení letecké radionavigační služby.".
9. V § 4 se za odstavec 5 doplňují odstavce 6 až 8, které znějí:
"(6) Personál leteckého technického a provozního zabezpečení se dělí na tyto specializace:
a) specialista pro tlakové a plynové vysokotlaké zařízení,
b) specialista pro pozemní speciální agregáty,
c) specialista pro letecké akumulátorové nabíjecí stanice,
d) specialista pro pozemní prostředky pro vlekání letadel,
e) specialista pro organizaci a řízení leteckého technického a provozního zabezpečení.
(7) Personál letištního zabezpečení se dělí na tyto specializace:
a) specialista pro pozemní záchytná zařízení letadel,
b) specialista pro měření a vyhodnocování brzdicích účinků na pohybových plochách letišť,
c) specialista pro údržbu a opravy letištních ploch a letištních zařízení,
d) specialista pro organizaci a řízení letištního zabezpečení.
(8) Personál letecké meteorologie se dělí na tyto specializace:
a) letecký meteorolog – synoptik,
b) letecký meteorolog – pozorovatel,
c) letecký meteorolog – technik meteorologických leteckých pozemních zařízení,
d) specialista pro organizaci a řízení letecké meteorologie.".
10. § 7 zní:
"§ 7
(1) Řídící letového provozu mohou dosáhnout odbornost pro
a) letištní řízení,
b) přibližovací radarové řízení,
c) přesné přibližovací radarové řízení,
d) oblastní řízení,
e) radarové řízení bojového použití,
f) instruktorskou činnost,
g) inspektorskou činnost.
(2) Ostatní personál vojenských stanovišť letových provozních služeb může dosáhnout odbornost
a) asistent řídícího letového provozu,
b) asistent přípravy a opravy dat,
c) specialista letecké informační služby,
d) specialista ohlašovny letových provozních služeb,
e) specialista pracoviště uspořádání vzdušného prostoru,
f) instruktor,
g) inspektor.".
11. V § 8 se na konci textu odstavce 3 doplňují slova "nebo vojenského leteckého pozemního zařízení".
12. V § 8 odst. 4 se písmena a) až c) zrušují.
Dosavadní písmena d) a e) se označují jako písmena a) a b).
13. V § 10 odst. 1 písm. a) a c) se slovo "odbornosti" nahrazuje slovem "kategorie".
14. V § 10 odst. 1 písm. b) se slova "vedoucího řídícího letového provozu" nahrazují slovy "u personálu stanovišť letových provozních služeb" a slova "nebo technika III. stupně" se zrušují.
15. § 11 včetně nadpisu zní:
"§ 11
Průkaz způsobilosti vojenského leteckého personálu
Dosažená kvalifikace se vojenskému leteckému personálu vyznačuje v průkazu způsobilosti vojenského leteckého personálu. Vzor průkazu způsobilosti vojenského leteckého personálu je uveden v příloze č. 1 k této vyhlášce.".
16. Příloha č. 1 zní:
"Příloha č. 1
Vzor průkazu způsobilosti vojenského leteckého personálu
Vnitřní strana průkazu způsobilosti
CDX_LCR_132717_1Obrázek
Vnější strana průkazu způsobilosti
CDX_LCR_132717_2Obrázek
Poznámky:
Věta "Doba platnosti lékařského posudku zdravotní způsobilosti odpovídá době platnosti průkazu způsobilosti." se v průkazu způsobilosti uvádí pouze výkonným vojenským letcům, palubním průvodčím, zdravotnickému doprovodnému personálu, ostatnímu doprovodnému personálu, který tvoří specialisté záchranné služby a výsadkové přípravy, a řídícím letového provozu.
Jazyková způsobilost se v průkazu způsobilosti vyznačuje pouze výkonným vojenským letcům, palubním průvodčím a řídícím letového provozu.
Místní doložka se v průkazu způsobilosti vyznačuje pouze personálu stanovišť letových provozních služeb, personálu letecké radionavigační služby, personálu leteckého technického a provozního zabezpečení, personálu letištního zabezpečení a personálu letecké meteorologie.".
17. Příloha č. 2 zní:
"Příloha č. 2
Rozsah odborných znalostí a kvalifikačních požadavků pro příslušné odbornosti jednotlivých kategorií vojenského leteckého personálu
Část I
Rozsah odborných znalostí a kvalifikačních požadavků pro jednotlivé kategorie výkonných vojenských letců ve vztahu k jednotlivým odbornostem
A.
Pilot - velitel letounu
3. třída - má odpovídající teoretické znalosti, absolvoval základní letecký výcvik na konkrétním typu vojenského letounu, splňuje minimální celkový nálet 250 hodin a dále musí prokázat schopnost:
a) řídit letoun v rozmezí jeho omezení a takovým způsobem, aby prováděné manévry byly úspěšné,
b) provádět všechny manévry plynule a přesně,
c) uplatňovat letecké znalosti pro konkrétní typ vojenského letounu,
d) jako velitel letounu provádět postupy a manévry se stupněm dovednosti odpovídajícím oprávněním přiznaným držiteli průkazu způsobilosti pilota letounu.
2. třída - má odpovídající teoretické znalosti, plní pokračovací výcvik na konkrétním typu vojenského letounu, je částečně bojově použitelný a splňuje minimální celkový nálet 350 hodin a dále musí prokázat schopnost:
a) řídit letoun s využitím jeho manévrovacích možností a přístrojového vybavení v rozsahu požadavků na 2. třídu,
b) plně využívat letounové a zbraňové systémy pro plnění úkolů bojového použití v rozsahu požadavků na 2. třídu,
c) uplatňovat letecké znalosti pro konkrétní typ vojenského letounu,
d) jako velitel letounu provádět postupy a manévry se stupněm dovednosti odpovídajícím oprávněním přiznaným držiteli průkazu způsobilosti pilota letounu.
1. třída - má odpovídající teoretické znalosti, je plně vycvičen na konkrétním typu vojenského letounu, je plně bojově použitelný a splňuje minimální celkový nálet 500 hodin a dále musí prokázat schopnost:
a) řídit letoun s plným využitím jeho manévrovacích možností a přístrojového vybavení,
b) plně využívat letounové a zbraňové systémy pro plnění úkolů bojového použití,
c) uplatňovat letecké znalosti pro konkrétní typ vojenského letounu,
d) jako velitel letounu provádět postupy a manévry se stupněm dovednosti odpovídajícím oprávněním přiznaným držiteli průkazu způsobilosti pilota letounu.
B.
Pilot - velitel vrtulníku
3. třída - má odpovídající teoretické znalosti, absolvoval základní letecký výcvik na konkrétním typu vojenského vrtulníku, splňuje minimální celkový nálet 250 hodin a dále musí prokázat schopnost:
a) řídit vrtulník v rozmezí jeho omezení a takovým způsobem, aby prováděné manévry byly úspěšné,
b) provádět všechny manévry plynule a přesně,
c) uplatňovat letecké znalosti pro konkrétní typ vojenského vrtulníku,
d) jako velitel vrtulníku provádět postupy a manévry se stupněm dovednosti odpovídajícím oprávněním přiznaným držiteli průkazu způsobilosti pilota vrtulníku.
2. třída - má odpovídající teoretické znalosti, plní pokračovací výcvik na konkrétním typu vojenského vrtulníku, je částečně bojově použitelný a splňuje minimální celkový nálet 350 hodin a dále musí prokázat schopnost:
a) řídit vrtulník s využitím jeho manévrovacích možností a přístrojového vybavení v rozsahu požadavků na 2. třídu,
b) plně využívat letadlové a zbraňové systémy pro plnění úkolů bojového použití v rozsahu požadavků na 2. třídu,
c) uplatňovat letecké znalosti pro konkrétní typ vojenského vrtulníku,
d) jako velitel vrtulníku provádět postupy a manévry se stupněm dovednosti odpovídajícím oprávněním přiznaným držiteli průkazu způsobilosti pilota vrtulníku.
1. třída - má odpovídající teoretické znalosti, je plně vycvičen na konkrétním typu vojenského vrtulníku, je plně bojově použitelný a splňuje minimální celkový nálet 500 hodin a dále musí prokázat schopnost:
a) řídit vrtulník s plným využitím jeho manévrovacích možností a přístrojového vybavení,
b) plně využívat letadlové a zbraňové systémy pro plnění úkolů bojového použití,
c) uplatňovat letecké znalosti pro konkrétní typ vojenského vrtulníku,
d) jako velitel vrtulníku provádět postupy a manévry se stupněm dovednosti odpovídajícím oprávněním přiznaným držiteli průkazu způsobilosti pilota vrtulníku.
C.
Druhý pilot
3. třída - má odpovídající teoretické znalosti, absolvoval základní letecký výcvik na konkrétním typu vojenského letadla, splňuje minimální celkový nálet 150 hodin a dále musí prokázat schopnost:
a) řídit letadlo ze svého pilotního sedadla,
b) provádět všechny manévry plynule a přesně,
c) uplatňovat letecké znalosti pro konkrétní typ vojenského letadla,
d) jako druhý pilot letadla provádět postupy a manévry se stupněm dovednosti odpovídajícím oprávněním přiznaným držiteli průkazu způsobilosti druhého pilota letadla.
2. třída - má odpovídající teoretické znalosti, plní pokračovací výcvik na konkrétním typu vojenského letadla a je částečně bojově použitelný jako člen posádky na konkrétním typu vojenského letadla a splňuje minimální celkový nálet 200 hodin a dále musí prokázat schopnost:
a) řídit letadlo ze svého pilotního sedadla s využitím jeho manévrovacích možností a přístrojového vybavení v rozsahu požadavků na 2. třídu,
b) plně využívat letadlové a zbraňové systémy pro plnění úkolů bojového použití v rozsahu požadavků na 2. třídu,
c) uplatňovat letecké znalosti pro konkrétní typ vojenského letadla,
d) jako druhý pilot letadla provádět postupy a manévry se stupněm dovednosti odpovídajícím oprávněním přiznaným držiteli průkazu způsobilosti druhého pilota letadla.
1. třída - má odpovídající teoretické znalosti, je plně vycvičen na konkrétním typu vojenského letadla a je plně bojově použitelný jako člen posádky a splňuje minimální celkový nálet 250 hodin a dále musí prokázat schopnost:
a) řídit letadlo ze svého pilotního sedadla s plným využitím jeho manévrovacích možností a přístrojového vybavení,
b) plně využívat letadlové systémy pro plnění úkolů bojového použití,
c) uplatňovat letecké znalosti pro konkrétní typ vojenského letadla,
d) jako druhý pilot letadla provádět postupy a manévry se stupněm dovednosti odpovídajícím oprávněním přiznaným držiteli průkazu způsobilosti druhého pilota letadla.
D.
Pilot operátor
3. třída - má odpovídající teoretické znalosti, absolvoval základní letecký výcvik na konkrétním typu vojenského letadla, splňuje minimální celkový nálet 150 hodin a dále musí prokázat schopnost:
a) řídit letadlo ze svého pilotního sedadla,
b) provádět všechny manévry plynule a přesně,
c) uplatňovat letecké znalosti pro konkrétní typ vojenského letadla,
d) jako pilot operátor provádět postupy a manévry se stupněm dovednosti odpovídajícím oprávněním přiznaným držiteli průkazu způsobilosti pilota operátora.
2. třída - má odpovídající teoretické znalosti, plní pokračovací výcvik na konkrétním typu vojenského letadla a je částečně bojově použitelný jako člen posádky na konkrétním typu vojenského letadla a splňuje minimální celkový nálet 200 hodin a dále musí prokázat schopnost:
a) řídit letadlo ze svého pilotního sedadla do stanovených meteorologických minim,
b) plně využívat letadlové a zbraňové systémy pro plnění úkolů bojového použití v rozsahu 2. třídy,
c) uplatňovat letecké znalosti pro konkrétní typ vojenského letadla,
d) jako pilot operátor provádět postupy a manévry se stupněm dovednosti odpovídajícím oprávněním přiznaným držiteli průkazu způsobilosti pilota operátora.
1. třída - má odpovídající teoretické znalosti, je plně vycvičen na konkrétním typu vojenského letadla a je plně bojově použitelný jako člen posádky a splňuje minimální celkový nálet 250 hodin a dále musí prokázat schopnost:
a) řídit letadlo ze svého pilotního sedadla do stanovených meteorologických minim,
b) plně využívat letadlové a zbraňové systémy pro plnění úkolů bojového použití,
c) uplatňovat letecké znalosti pro konkrétní typ vojenského letadla,
d) jako pilot operátor provádět postupy a manévry se stupněm dovednosti odpovídajícím oprávněním přiznaným držiteli průkazu způsobilosti pilota operátora.
E.
Instruktor
Instruktor vojenských letounů a vojenských vrtulníků má odpovídající teoretické znalosti. Je pilotem 1. třídy a splňuje minimální celkový nálet 600 hodin. Instruktor vojenských ultralehkých letadel je pilotem 1. třídy a splňuje minimální celkový nálet 120 hodin. Instruktor operátor vojenských bezpilotních prostředků je pilotem operátorem 1. třídy a splňuje minimální nálet 130 hodin na simulátoru a cvičné lety v rozsahu 150 hodin v noční i denní době. Instruktor dále musí prokázat schopnost:
a) řídit konkrétní typ vojenského letadla s plným využitím jeho manévrovacích schopností,
b) plně využívat letadlové a zbraňové systémy pro plnění úkolů bojového použití,
c) uplatňovat letecké znalosti pro konkrétní typ vojenského letadla,
d) předvídat možnost vzniku nebezpečné letové situace vyhodnocováním leteckých parametrů a jejich příčinných souvislostí a umět na ni správně reagovat,
e) týmové práce,
f) jako instruktor provádět postupy a manévry se stupněm dovednosti odpovídajícím oprávněním přiznaným držiteli průkazu způsobilosti pilota instruktora.
F.
Inspektor
Inspektor vojenských letounů a vojenských vrtulníků má odpovídající teoretické znalosti. Je pilotem 1. třídy na odpovídající funkci a splňuje minimální celkový nálet 1 000 hodin. Inspektor vojenských ultralehkých letadel je pilotem 1. třídy a splňuje minimální celkový nálet 150 hodin. Inspektor dále musí prokázat schopnost:
a) řídit letadlo ze svého pilotního sedadla s plným využitím jeho manévrovacích schopností,
b) plně využívat letadlové a zbraňové systémy pro plnění úkolů bojového použití,
c) uplatňovat letecké znalosti pro konkrétní typ vojenského letadla,
d) předvídat možnost vzniku nebezpečné letové situace vyhodnocováním leteckých parametrů a jejich příčinných souvislostí a umět na ni správně reagovat,
e) týmové práce,
f) jako inspektor provádět postupy a manévry se stupněm dovednosti odpovídajícím oprávněním přiznaným držiteli průkazu způsobilosti pilota inspektora.
G.
Zalétávací pilot
Má odpovídající teoretické znalosti. Je pilotem 1. třídy a splňuje minimální celkový nálet 600 hodin a dále musí prokázat schopnost:
a) řídit vojenské letadlo s plným využitím jeho manévrovacích schopností,
b) plně využívat letadlové a zbraňové systémy pro plnění úkolů bojového použití,
c) uplatňovat letecké znalosti pro konkrétní typ vojenského letadla,
d) předvídat možnost vzniku nebezpečné letové situace vyhodnocováním leteckých parametrů a jejich příčinných souvislostí a umět na ni správně reagovat,
e) psychicky zvládat vysoké zatížení, vysokou letovou zátěž a správně reagovat ve stresových situacích,
f) osvojit si v krátkém čase znalosti z materiální části nově vyvíjených vojenských letadel a umět spolupracovat s odborníky a technickým personálem při výzkumu a vývoji,
g) týmové práce,
h) jako zalétávací pilot provádět postupy a manévry se stupněm dovednosti odpovídajícím oprávněním přiznaným držiteli průkazu způsobilosti zalétávacího pilota.
H.
Zkušební pilot
Má odpovídající teoretické znalosti. Je pilotem 1. třídy a splňuje minimální celkový nálet 1 000 hodin a dále musí prokázat schopnost:
a) řídit vojenské letadlo s plným využitím jeho manévrovacích schopností,
b) plně využívat letadlové a zbraňové systémy pro plnění úkolů bojového použití,
c) uplatňovat letecké znalosti pro konkrétní typ vojenského letadla,
d) předvídat možnost vzniku nebezpečné letové situace vyhodnocováním leteckých parametrů a jejich příčinných souvislostí a umět na ni správně reagovat,
e) psychicky zvládat vysoké zatížení, vysokou letovou zátěž a správně reagovat ve stresových situacích,
f) osvojit si v krátkém čase znalosti z materiální části nově vyvíjených vojenských letadel a umět spolupracovat s odborníky a technickým personálem při výzkumu a vývoji,
g) týmové práce,
h) jako zkušební pilot provádět postupy a manévry se stupněm dovednosti odpovídajícím oprávněním přiznaným držiteli průkazu způsobilosti zkušebního pilota.
I.
Navigátor
3. třída - má odpovídající teoretické znalosti, absolvoval základní letecký výcvik na konkrétním typu vojenského letadla a splňuje minimální celkový nálet 100 hodin.
2. třída - má odpovídající teoretické znalosti, plní pokračovací výcvik na konkrétním typu vojenského letadla a je částečně bojově použitelný jako člen posádky a splňuje minimální celkový nálet 200 hodin.
1. třída - má odpovídající teoretické znalosti, je plně vycvičen na konkrétním typu vojenského letadla a je plně bojově použitelný jako člen posádky a splňuje minimální celkový nálet 300 hodin.
J.
Palubní radiotelefonista
3. třída - má odpovídající teoretické znalosti, absolvoval základní letecký výcvik na konkrétním typu vojenského letadla a splňuje minimální celkový nálet 100 hodin.
2. třída - má odpovídající teoretické znalosti, plní pokračovací výcvik na konkrétním typu vojenského letadla a je částečně bojově použitelný jako člen posádky a splňuje minimální celkový nálet 200 hodin.
1. třída - má odpovídající teoretické znalosti, je plně vycvičen na konkrétním typu vojenského letadla a je plně bojově použitelný jako člen posádky a splňuje minimální celkový nálet 300 hodin.
K.
Palubní technik
3. třída - má odpovídající teoretické znalosti, absolvoval základní letecký výcvik na konkrétním typu vojenského letadla a splňuje minimální celkový nálet 100 hodin.
2. třída - má odpovídající teoretické znalosti, plní pokračovací výcvik na konkrétním typu vojenského letadla a je částečně bojově použitelný jako člen posádky a splňuje minimální celkový nálet 200 hodin.
1. třída - má odpovídající teoretické znalosti, je plně vycvičen na konkrétním typu vojenského letadla a je plně bojově použitelný jako člen posádky a splňuje minimální celkový nálet 300 hodin.
L.
Pilot ultralehkých letadel
3. třída - má odpovídající teoretické znalosti, absolvoval základní letecký výcvik a splňuje minimální celkový nálet 40 hodin.
2. třída - má odpovídající teoretické znalosti, plní pokračovací výcvik a splňuje minimální celkový nálet 70 hodin.
1. třída - má odpovídající teoretické znalosti, plní bojový výcvik a splňuje minimální celkový nálet 100 hodin.
M.
Pilot operátor bezpilotních prostředků
3. třída - má odpovídající teoretické znalosti, absolvoval základní výcvik, splňuje minimální nálet 35 hodin na simulátoru a řídil 15 cvičných letů.
2. třída - má odpovídající teoretické znalosti, plní pokračovací výcvik, splňuje minimální nálet 50 hodin na simulátoru a řídil 50 cvičných letů, z toho 15 cvičných letů v noční době. Je částečně bojově použitelný.
1. třída - má odpovídající teoretické znalosti, plní bojový výcvik, splňuje minimální nálet 120 hodin na simulátoru a řídil cvičné lety v rozsahu 140 hodin v noční i denní době. Je plně bojově použitelný.
N.
Palubní operátor průzkumných, fotogrammetrických a speciálních prostředků a pro letové ověřování prostředků letecké radionavigační služby
3. třída - má odpovídající teoretické znalosti a základní výcvik v rozsahu stanoveném osnovami pro výkonné letce. Je vycvičen k bojovému použití na všech pracovištích, která má ve vojenském letadle obsluhovat. Splňuje minimální celkový nálet 100 hodin.
2. třída - má odpovídající teoretické znalosti a plní pokračovací výcvik podle příslušné osnovy pro výkonné letce. Je vycvičen k bojovému použití na všech pracovištích, která má ve vojenském letadle obsluhovat, a umí odstraňovat jejich běžné poruchy za letu. Splňuje minimální celkový nálet 200 hodin.
1. třída - má odpovídající teoretické znalosti a je plně vycvičen podle příslušné osnovy pro zdokonalovací výcvik výkonných letců. Je vycvičen k bojovému použití na všech pracovištích, která má ve vojenském letadle obsluhovat, a umí odstraňovat jejich běžné poruchy za letu. Splňuje minimální celkový nálet 300 hodin.
O.
Palubní střelec
3. třída - má teoretické znalosti odpovídající této třídě, splnil základní výcvik na konkrétním typu vojenského letadla a splňuje minimální celkový nálet 100 hodin.
2. třída - má teoretické znalosti odpovídající této třídě, plní pokračovací výcvik na konkrétním typu vojenského letadla, je částečně bojově použitelný a splňuje minimální celkový nálet 200 hodin.
1. třída - má teoretické znalosti odpovídající této třídě, splnil pokračovací i bojový výcvik na konkrétním typu vojenského letadla, je plně bojově použitelný a splňuje minimální celkový nálet 300 hodin.
Část II
Rozsah odborných znalostí a kvalifikačních požadavků pro jednotlivé kategorie vojenského obsluhujícího personálu ve vztahu k jednotlivým odbornostem
A.
Palubní průvodčí
Má odpovídající teoretické znalosti v oblasti veřejného stravování, zdravotnické přípravy, prokázal dovednost v používání záchranných prostředků, absolvoval přeškolení na konkrétní typ vojenského letadla a prokázal znalosti postupů nouzového opuštění letadla.
B.
Technický personál při zkušebních, zalétávacích nebo přepravních letech
Má odpovídající teoretické znalosti v oblasti inženýrské letecké služby, je schopen provádět přípravu letadla k letu, absolvoval přeškolení na konkrétní typ vojenského letadla a prokázal znalosti postupů nouzového opuštění letadla.
C.
Zdravotnický doprovodný personál
Má odbornou nebo specializovanou způsobilost pro poskytování přednemocniční neodkladné péče nebo intenzivní péče o pacienty, absolvoval přeškolení na konkrétní typ vojenského letadla a prokázal znalosti postupů nouzového opuštění letadla.
D.
Ostatní doprovodný personál, který tvoří specialisté záchranné služby a výsadkové přípravy
Má odpovídající teoretické znalosti v oblasti záchranné a výsadkové přípravy se zaměřením na činnosti směřující k záchraně osob, zvířat a materiálu v tísni a plnění úkolů v rámci letecké služby pátrání a záchrany, absolvoval přeškolení na konkrétní typ vojenského letadla a prokázal znalosti postupů nouzového opuštění letadla.
E.
Technický personál ověřující pozemní vojenskou leteckou techniku
Má odpovídající teoretické znalosti leteckých pozemních zařízení a prokázal znalosti postupů nouzového opuštění letadla.
Část III
Rozsah odborných znalostí a kvalifikačních požadavků pro jednotlivé kategorie personálu stanovišť letových provozních služeb ve vztahu k jednotlivým odbornostem
A.
Řídící letového provozu
1. - odbornost letištní řízení
a) úspěšně absolvovat vstupní výcvik, který se skládá ze základního výcviku a výcviku pro udělení kvalifikace, a prokázat předepsanou úroveň znalostí anglického jazyka,
b) úspěšně absolvovat místní výcvik, který zahrnuje předepsanou teoretickou přípravu a provozní výcvik pro získání místní doložky,
c) provozní výcvik podle písm. b) se provádí pod dozorem instruktora na konkrétním pracovišti stanoviště letových provozních služeb a musí trvat nejméně 120 hodin, které jsou rozloženy minimálně do doby 4 týdnů,
d) v případě, že držitel průkazu způsobilosti má platnou kvalifikaci pro přibližovací radarové řízení, doba provozního výcviku podle písm. b) musí trvat nejméně 60 hodin, které jsou rozloženy minimálně do doby 2 týdnů,
e) v případě, že držitel průkazu způsobilosti má platnou kvalifikaci pro letištní řízení, avšak pro jiné stanoviště letových provozních služeb, doba provozního výcviku podle písm. b) musí trvat nejméně 30 hodin, které jsou rozloženy minimálně do doby 1 týdne,
f) průběžně udržovat schopnost vykonávat činnosti vyplývající z kvalifikace.
2. - odbornost přibližovací radarové řízení
a) úspěšně absolvovat vstupní výcvik, který se skládá ze základního výcviku a výcviku pro udělení kvalifikace, a prokázat předepsanou úroveň znalostí anglického jazyka,
b) úspěšně absolvovat místní výcvik, který zahrnuje předepsanou teoretickou přípravu a provozní výcvik pro získání místní doložky,
c) provozní výcvik podle písm. b) se provádí pod dozorem instruktora na konkrétním pracovišti stanoviště letových provozních služeb a musí trvat nejméně 180 hodin, které jsou rozloženy minimálně do doby 6 týdnů,
d) v případě, že držitel průkazu způsobilosti má platnou kvalifikaci pro přibližovací radarové řízení, avšak pro jiné stanoviště letových provozních služeb, doba provozního výcviku podle písm. b) musí trvat nejméně 60 hodin, které jsou rozloženy minimálně do doby 2 týdnů,
e) průběžně udržovat schopnost vykonávat činnosti vyplývající z kvalifikace.
3. - odbornost přesné přibližovací radarové řízení
a) úspěšně absolvovat vstupní výcvik, který se skládá ze základního výcviku a výcviku pro udělení kvalifikace, a prokázat předepsanou úroveň znalostí anglického jazyka,
b) úspěšně absolvovat místní výcvik, který zahrnuje předepsanou teoretickou přípravu a provozní výcvik pro získání místní doložky,
c) provozní výcvik podle písm. b) se provádí pod dozorem instruktora na konkrétním pracovišti stanoviště letových provozních služeb a musí obsahovat nejméně 100 přesných radarových přiblížení,
d) v případě, že držitel průkazu způsobilosti má kvalifikaci pro přesné přibližovací radarové řízení, avšak pro jiné stanoviště letových provozních služeb, provozní výcvik podle písm. b) musí obsahovat nejméně 25 přesných radarových přiblížení,
e) průběžně udržovat schopnost vykonávat činnosti vyplývající z kvalifikace.
4. - odbornost oblastní řízení
a) úspěšně absolvovat vstupní výcvik, který se skládá ze základního výcviku a výcviku pro udělení kvalifikace, a prokázat předepsanou úroveň znalostí anglického jazyka,
b) úspěšně absolvovat místní výcvik, který zahrnuje předepsanou teoretickou přípravu a provozní výcvik pro získání místní doložky,
c) provozní výcvik podle písm. b) se provádí pod dozorem instruktora na konkrétním pracovišti stanoviště letových provozních služeb a musí trvat nejméně 180 hodin, které jsou rozloženy minimálně do doby 6 týdnů,
d) v případě, že držitel průkazu způsobilosti má platnou kvalifikaci pro přibližovací radarové řízení nebo pro radarové řízení bojového použití, doba provozního výcviku podle písm. b) musí trvat nejméně 120 hodin, které jsou rozloženy minimálně do doby 4 týdnů,
e) v případě, že držitel průkazu způsobilosti má platnou kvalifikaci pro oblastní řízení, avšak pro jiné stanoviště letových provozních služeb, doba provozního výcviku podle písm. b) musí trvat nejméně 30 hodin, které jsou rozloženy minimálně do doby 1 týdne,
f) průběžně udržovat schopnost vykonávat činnosti vyplývající z kvalifikace.
5. - odbornost radarové řízení bojového použití
a) úspěšně absolvovat vstupní výcvik, který se skládá ze základního výcviku a výcviku pro udělení kvalifikace, a prokázat předepsanou úroveň znalostí anglického jazyka,
b) úspěšně absolvovat místní výcvik, který zahrnuje předepsanou teoretickou přípravu a provozní výcvik pro získání místní doložky,
c) provozní výcvik podle písm. b) se provádí pod dozorem instruktora na konkrétním pracovišti stanoviště letových provozních služeb a musí trvat nejméně 120 hodin, které jsou rozloženy minimálně do doby 4 týdnů,
d) v případě, že držitel průkazu způsobilosti má platnou kvalifikaci radarového řízení bojového použití, avšak pro jiné stanoviště, doba provozního výcviku podle písm. b) musí trvat nejméně 30 hodin, které jsou rozloženy minimálně do doby 1 týdne,
e) průběžně udržovat schopnost vykonávat činnosti vyplývající z kvalifikace.
B.
Ostatní personál vojenských stanovišť letových provozních služeb
Odbornost asistent řídícího letového provozu, odbornost asistent přípravy a opravy dat, odbornost specialista letecké informační služby, odbornost specialista ohlašovny letových provozních služeb a odbornost specialista pracoviště uspořádání vzdušného prostoru
a) úspěšně absolvovat předepsanou teoretickou přípravu a absolvovat provozní výcvik pod dozorem instruktora na konkrétním pracovišti stanoviště (střediska) letových provozních služeb, který musí trvat nejméně 120 hodin, které jsou rozloženy minimálně do doby 4 týdnů,
b) v případě, že držitel průkazu způsobilosti má platnou kvalifikaci, avšak pro jiné stanoviště letových provozních služeb, doba provozního výcviku musí trvat nejméně 30 hodin, které jsou rozloženy minimálně do doby 1 týdne,
c) průběžně udržovat schopnost vykonávat činnosti vyplývající z příslušné kvalifikace.
Část IV
Rozsah odborných znalostí a kvalifikačních požadavků pro jednotlivé kategorie technického personálu ve vztahu k jednotlivým odbornostem
A.
Personál inženýrské letecké služby, personál letecké radionavigační služby, personál leteckého technického a provozního zabezpečení a personál letištního zabezpečení
1. - odbornost technický personál 3. třídy
Je základní kvalifikační úroveň příslušné kategorie technického personálu, pro niž se předpokládá:
a) minimálně střední vzdělání s maturitní zkouškou v příslušné skupině oborů vzdělávání s kódy 18 Informatické obory, 23 Strojírenství a strojírenská výroba, 26 Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika, 36 Stavebnictví, geodézie a kartografie, 37 Doprava a stroje nebo 39 Speciální a interdisciplinární obory, případně střední vzdělání s výučním listem a absolvování odborného kurzu; u absolventů civilních škol se vyžaduje odborné zaškolení a absolvování vojenského odborného kurzu,
b) složení odborné zkoušky v rozsahu 3. třídy a její případná obnova.
2. - odbornost technický personál 2. třídy
Je střední kvalifikační úroveň příslušné kategorie technického personálu, pro niž se předpokládá:
a) vysokoškolské vzdělání v příslušné oblasti vzdělávání jako je doprava, elektrotechnika, energetika, informatika, kybernetika, stavebnictví nebo strojírenství, technologie a materiály a praxe na úrovni technického personálu 3. třídy v délce závisející na příslušné kategorii technického personálu s minimálním rozsahem 1 rok, nebo
b) střední vzdělání s maturitní zkouškou ve skupině oborů vzdělávání s kódy 18 Informatické obory, 23 Strojírenství a strojírenská výroba, 26 Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika, 36 Stavebnictví, geodézie a kartografie, 37 Doprava a stroje nebo 39 Speciální a interdisciplinární obory, případně střední vzdělání s výučním listem, a praxe na úrovni technického personálu 3. třídy v délce závisející na příslušné kategorii technického personálu s minimálním rozsahem 2 roky,
c) složení odborné zkoušky v rozsahu 2. třídy a její případná obnova.
3. - odbornost technický personál 1. třídy
Je vyšší kvalifikační úroveň příslušné kategorie technického personálu, pro niž se předpokládá:
a) vysokoškolské vzdělání v příslušné oblasti vzdělávání jako je doprava, elektrotechnika, energetika, informatika, kybernetika, stavebnictví nebo strojírenství, technologie a materiály a praxe na úrovni technického personálu 2. třídy v délce závisející na příslušné kategorii technického personálu s minimálním rozsahem 2 roky, nebo
b) střední vzdělání s maturitní zkouškou ve skupině oborů vzdělávání s kódy 18 Informatické obory, 23 Strojírenství a strojírenská výroba, 26 Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika, 36 Stavebnictví, geodézie a kartografie, 37 Doprava a stroje nebo 39 Speciální a interdisciplinární obory, případně střední vzdělání s výučním listem, a praxe na úrovni technického personálu 2. třídy v délce závisející na příslušné kategorii technického personálu s minimálním rozsahem 3 roky,
c) složení odborné zkoušky v rozsahu 1. třídy a její případná obnova.
B.
Personál letecké meteorologie
1. - odbornost personál letecké meteorologie 3. třídy
Je základní kvalifikační úroveň, pro niž se v závislosti na specializaci předpokládá:
a) vysokoškolské vzdělání v příslušném magisterském studijním programu jako je geografie a meteorologie pro obranu a bezpečnost nebo meteorologie a klimatologie nebo střední vzdělání s maturitní zkouškou,
b) úspěšné absolvování předepsaného teoretického a praktického výcviku a 3 roky praxe v oblasti letecké meteorologie,
c) složení odborné zkoušky v rozsahu 3. třídy.
2. - odbornost personál letecké meteorologie 2. třídy
Je střední kvalifikační úroveň, pro niž se v závislosti na specializaci předpokládá:
a) vysokoškolské vzdělání v příslušném magisterském studijním programu jako je geografie a meteorologie pro obranu a bezpečnost nebo meteorologie a klimatologie nebo střední vzdělání s maturitní zkouškou,
b) úspěšné absolvování předepsaného teoretického a praktického výcviku a 6 let praxe v oblasti letecké meteorologie,
c) složení odborné zkoušky v rozsahu 2. třídy.
3. - odbornost personál letecké meteorologie 1. třídy
Je vyšší kvalifikační úroveň, pro niž se v závislosti na specializaci předpokládá:
a) vysokoškolské vzdělání v příslušném magisterském studijním programu jako je geografie a meteorologie pro obranu a bezpečnost nebo meteorologie a klimatologie nebo střední vzdělání s maturitní zkouškou,
b) úspěšné absolvování předepsaného teoretického a praktického výcviku a 9 let praxe v oblasti letecké meteorologie,
c) složení odborné zkoušky v rozsahu 1. třídy.
Část V
Rozsah odborných znalostí a kvalifikačních požadavků pro jednotlivé specializace personálu inženýrské letecké služby
1. - specializace mechanik A
Je základní kvalifikační úroveň, pro niž se předpokládá:
a) minimálně střední vzdělání s maturitní zkouškou ve skupině oborů vzdělávání s kódy 18 Informatické obory, 23 Strojírenství a strojírenská výroba, 26 Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika, 37 Doprava a stroje nebo 39 Speciální a interdisciplinární obory,
b) absolvování odborného kurzu pro tuto specializaci a získání příslušného osvědčení,
c) odborná praxe v inženýrské letecké službě v rozsahu minimálně 6 měsíců.
2. - specializace technik B1
Je střední kvalifikační úroveň, pro niž se předpokládá:
a) minimálně střední vzdělání s maturitní zkouškou ve skupině oborů vzdělávání s kódy 18 Informatické obory, 23 Strojírenství a strojírenská výroba, 26 Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika, 37 Doprava a stroje nebo 39 Speciální a interdisciplinární obory,
b) absolvování odborného kurzu pro tuto specializaci a získání příslušného osvědčení,
c) odborná praxe v inženýrské letecké službě v rozsahu minimálně 2 roky.
3. - specializace avionik B2
Je střední kvalifikační úroveň, pro niž se předpokládá:
a) minimálně střední vzdělání s maturitní zkouškou ve skupině oborů vzdělávání s kódy 18 Informatické obory, 23 Strojírenství a strojírenská výroba, 26 Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika, 37 Doprava a stroje nebo 39 Speciální a interdisciplinární obory,
b) absolvování odborného kurzu pro tuto specializaci a získání příslušného osvědčení,
c) odborná praxe v inženýrské letecké službě v rozsahu minimálně 2 roky.
4. specializace technik C
Je vyšší kvalifikační úroveň, pro niž se předpokládá:
a) minimálně střední vzdělání s maturitní zkouškou ve skupině oborů vzdělávání s kódy 18 Informatické obory, 23 Strojírenství a strojírenská výroba, 26 Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika, 37 Doprava a stroje nebo 39 Speciální a interdisciplinární obory,
b) absolvování odborného kurzu pro tuto specializaci a získání příslušného osvědčení,
c) minimálně 3 roky odborné praxe ve specializaci technik B1 nebo avionik B2.".
Čl. II
Přechodné ustanovení
Dosavadní průkazy vojenského leteckého personálu vydané podle vyhlášky č. 279/1999 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti této vyhlášky, pozbývají platnost dne 31. prosince 2022.
Čl. III
Účinnost
Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem 1. července 2022.
Ministryně obrany:
Mgr. Černochová v. r.
******************************************************************